وعده‌های پر ابهام نفتی

در حالی وزیر نفت وعده سرمایه‌گذاری و ساخت پالایشگاه در بورکینافاسو را داده که یکی از معضلات اساسی صنعت نفت کشور، عدم سرمایه‌گذاری طی سال‌های گذشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جواد اوجی، وزیر نفت ایران هفته گذشته در دیدار با وزیر امور خارجه بورکینافاسو وعده داده که ایران آمادگی ساخت پالایشگاه نفت در این کشور را دارد و صادرات فرآورده‌های نفتی مختلف به این کشور آغاز خواهد شد.

وعده‌های جواد اوجی در شرایطی مطرح می‌شود که او در فروردین ماه سال جاری اعلام کرد در حوزه نفت، پتروشیمی و صنایع بالادست و پایین‌دست به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. اوجی همچنین در آبان سال ۱۴۰۰ گفته بود که نیاز صنعت نفت و گاز به سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلار است.

گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد توسعه بسیاری از میادین مشترک ایران به دلیل کمبود منابع متوقف شده یا توسعه در آنها به کندی انجام می‌شود. این در حالی است که کشورهای همسایه از جمله عراق به سرعت در حال توسعه و برداشت از این میادین هستند.

در چنین شرایطی، جواد اوجی از عزم وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در بورکینافاسو خبر می‌دهد. البته تنها بورکینافاسو نیست که وزیر نفت وعده سرمایه‌گذاری در آن را داده و سال گذشته هم در سفر به آمریکای لاتین اعلام کرد ایران قصد سرمایه‌گذاری در صنایع پالایشگاهی کشورهایی همچون کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را دارد.

محمود خاقانی کارشناس بین‌الملل انرژی در گفت‌وگو با «جهان صنعت» درخصوص این تفاهم نامه چند پرسش بنیادی را مطرح کرد:

اولا وزیرنفت درحالی وعده سرمایه‌گذاری در بورکینافاسو داده که این کشور محصور به خشکی است و مشخص نیست چطور می‌شود نفت خام را برای پالایش به این کشور انتقال داد.

همچنین سال‌هاست این کشور شاهد درگیری میان دو گروه است و حتی سازمان ملل هم حکومت نظامی مستقر در این کشور را به رسمیت نشناخته است. حال سوال این است که چرا ایران باید وعده سرمایه‌گذاری در کشوری را بدهد امنیت سرمایه‌گذاری ندارد.

علاوه بر شرایط داخلی، کشورهای اطراف بورکینافاسو هم به لحاظ ثبات سیاسی دچار مشکل هستند و در بعضی از آنها شاهد فعالیت گروه داعش هستیم.

این کارشناس بازنشسته وزارت نفت تاکید کرد که اگر قرار است دلارهای نفتی را در بورکینافاسو و آفریقا سرمایه‌گذاری کنیم، باید تکلیف بدهی‌های این کشورها روشن شود. برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین از دولت‌های نهم و دهم میلیاردها دلار به ایران بدهکارند و معلوم نیست چه زمانی می‌خواهند این بدهی‌ها را بپردازند.

 

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی

شناسه : 373753
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. با سلام
    ازآنجاییکه دولتها به طبع فشارهای داخلی از سوی احزاب رقیب همیشه وعده های نشدنی میدهند و چون این وعده ها هیچ پشتوانه حقوقی و بازخواستی ندارد لذا برای عده ایی که موافق دولت هستند یک مطلب برای مانور روی آن به نفع دولت میباشد و خوب قطعا”یک مطلب داغ و قابل طرح به عنوان برگ برنده برای رقیب است تا با شناور شدن در ابعاد گوناگون این خبر تا جایی که میشود حزب یا رقیب را مورد عنایت قرار دهند، در این میان چون مردم عادی نیز برایشان علی السویه میباشد پی نه خانی آمده و نه خانی رفته، آقای اوجی و همه وزراء و دولت مردان فعلی خوب میدانند که با توجه به شرایط بد اقتصادی و مشکلات سیاسی که ایران بطور همه جانبه دیگر آن است در صورت پیگیری و سوال اصحاب رسانه که آقا پس چه شد این سرمایه گذاری ؟ ایشان راحت تقصیر را به گردن اوضاع نابسامان بورکی نافاسو یا هر بوری دیگر انداخته و الحمدالله پس از نابودی داعش و ویران نمودن پایگاه ایشان این گروه بی ریشه در هر کشور آشوب زده و ناامنی مسکن گذیده و در آنجا جولان میدهند تا به وقتش اوامر اربابان خود را اطاعت نموده و هر از چندی به جهت ترساندن مردم در یک کشور حرکات نمایشی انجام دهند و باز اصحاب رسانه با طمطراق در خصوص عدم موفقیت این گروه و قهرمانی افرادی در خصوص خنثی کردن نیت پلید ایشان مانور دهند و مطلب بزنند.
    خدا را شکر وزیر و وکیل و رسانه و …. یکدست شده و با هم دور یک سفره مشغول هستند.

  2. برای بازسازی پالایشگاه آبادان به اندازه ساخت ۴ پالایشگاه صفر تا صد هزینه کردید ( به جیب زدید) و هرگز ان کاریی سابق را پیدا نکرد ،حالا چه مسائلی پشت پرده است که باتوجه به نیاز مبرم کشور به عدم خام فروشی بجای ساخت پالایشگاه در کشور باید در کشورهای دیگر اینکار انجام بگیرد نیز حاصل همان عدم تخصص و بکار گیری از متخصصین این حوزه در امور مختلف میباشد که اثرات زیانبارش را مردم باید متحمل شوند ،

  3. مغز پوسیده این دولت فقط برای مردمان کشورهای خارجی میتبد و مردمان ایران و حتی کشور ایران جایگاهی در ذهن پوسیده آنها ندارد
    انگار چشمانشان را بر معضلات پالایشگاه های
    ایران بسته است که پول‌های بیت‌المال را برای کشورها غیر از ایران میخواهند هزینه کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا