دولت رکوردهای پول را هم با تاخیر منتشر کرد!

دولت سیزدهم با داده‌های اقتصادی رابطه خوبی ندارد؛ این موضوع از نحوه انتشار داده‌های رسمی در دولت سیزدهم به خوبی قابل درک است؛ آمارهایی که یا منتشر نمی‌شود و یا آنقدر با تاخیر در دسترس قرار می‌گیرد که عملا بی فایده است و ارزشی ندارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هفته گذشته بود که مرکز آمار، داده‌های تورم تولیدکننده فصل بهار را در حالی منتشر کرد که تا چند روز دیگر، فصل پاییز آغاز می‌شود.

حالا هم بانک مرکزی در حالی که به نیمه دوم سال نزدیک می‌شویم، جزئیات آمارهای پولی و بانکی فروردین ماه را منتشر کرد. هر چند عملاً تحلیل این داده‌ها ارزشی ندارد اما چند نکته مهم و البته رکوردشکنی خودنمایی می‌کند.

اولا رشد نقطه به نقطه پایه پولی در فرودین ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ۴۵ درصد رسیده که رکورد تاریخی محسوب می‌شود. پیش از این رشد ۴۲.۸ درصدی مهر ۱۴۰۰ بالاترین نرخ رشد نقطه به نقطه پایه پولی محسوب می‌شد.

همچنین در حالی که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در اولین ماه سال کاهش یافته اما بدهی دولت به بانک مرکزی با افزایش همراه بوده است؛ البته این موضوع با توجه به شرایط خاص اولین ماه سال تا حدودی قابل تحلیل است.

از سوی دیگر نسبت پول به نقدینگی که به نوعی شاخصی از انتظارات تورمی است در فرودین ماه به حدود ۲۶ درصد رسید که یک رکورد تاریخی دیگر محسوب می‌شود. مقایسه این شاخص با عدد حدود ۲۰ درصدی فرودین ماه سال گذشته حاکی از افزایش انتظارات تورمی در یک سال منتهی به فرودین ماه است؛ موضوعی که ریشه در شرایط نااطمینانی اقتصاد و همچنین عدم اقبال عمومی به سیاستگذاران اقتصادی دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 373763
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا