هوای دلگیر عسلویه؛

همچنان می‌سوزد

علیرغم اینکه وزارت نفت بارها بر پیشرفت پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل و همراه نفت تاکید کرده است اما به نظر می‌رسد شرایط به ویژه در عسلویه چندان مناسب نیست.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ۲۹ مرداد ماه امسال وزارت نفت در گزارشی از بسته شدن پرونده گازهای مشعل و همراه نفت در دولت سیزدهم خبرداد. در این گزارش اعلام شد که دولت سیزدهم در طول عمر دو ساله خود توانسته است ۲۸ قرارداد به ارزش بیش از یک میلیارد دلار در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل را نهایی کند و متعهد شده پرونده بیشتر پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت را تا پایان دولت سیزدهم ببندد.

این گزارش تاکید کرده بود که هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد گازهای همراه جنوب کشور جمع‌آوری شده و دولت سیزدهم تلاش می‌کند با جمع‌آوری گازهای مشعل باقیمانده افزون بر صرفه اقتصادی، تعهدهای بین‌المللی محیط‌زیستی را در نظر داشته باشد.

وزارت نفت در حالی مدعی است که ۸۰ درصد از گازهای مشعل جمع‌آوری شده که گزارش‌ها نشان می‌دهد در عسلویه، دستکم ۲۰۰ مشعل همچنان می‌سوزد و کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص در هفته‌های گذشته درباره بالارفتن میزان آلایندگی هوا در این منطقه گزارش‌های را منتشر کرده‌اند.

از سودی دیگر، فروردین‌ماه امسال بود که سخنگوی کمیسیون انرژی از آماده شدن طرحی برای جمع‌آوری گازهای مشعل در مجلس خبر داد؛ طرحی که با گذشت نزدیک به پنج ماه از به صحن علنی مجلس نرسیده است.

برخی منابع خبری می‌گویند، دلیل کندی در جمع‌آوری گاز مشعل‌ها به خاطر فساد در محاسبه خوراک و فروش گاز است. در واقع بخشی از گاز فروخته‌شده از طریق دستکاری محاسبه‌گرها، به پای گاز سوخته‌شده در مشعل‌ها نوشته می‌شود، از این رو برخی مدیران علاقه‌ای ندارند سوختن گاز در مشعل‌ها قطع شود.

نکته مهم این است که سوختن گازهای مشعل نه‌فقط زیان‌های اقتصادی به‌جا می‌گذارد، بلکه آثار زیست‌محیطی بسیاری هم به دنبال دارد. کارگرانی که در مجاورت مشعل‌ها کار می‌کنند، روایت می‌کنند که بسیاری از آنها برای تحمل هوای آلوده از اسپری‌های اکسیژن استفاده می‌کنند.

در همین حال برخی کارگران هم روایت می‌کنند بیمارستان‌های مناطق نفت خیز فاقد تجهیزات برای درمان کارگران است که در معرض هوای آلوده این مناطق قرار دارند.

باید توجه داشت که علاوه بر آسیب‌های محیط‌زیستی در شرایطی که کشور با ناترازی گاز روبه‌رو است ادامه این روند موجب هدررفت بخش زیادی از سرمایه کشور می‌شود و خسارت زیادی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند.

اخبار برگزیدهمحیط زیستنفت و پتروشیمی
شناسه : 374013
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا