رونمایی از طرح کریدوری جدید؛

سد آمریکایی بر سر راه جاده ابریشم چینی

بالاخره در نشست سران گروه ۲۰،‌ آمریکا از طرح رقیب جاده ابریشم چین رونمایی کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، نشست سران گروه۲۰ در شرایطی پایان یافت که عدم حضور رئوسای جمهور روسیه و چین نشان از ادامه واگرایی و تنش در این بلوک مهم اقتصادی و سیاسی دارد. هرچند عدم محکومیت روسیه در بیانیه پایانی از جمله اتفاقات قابل توجه این دوره بود اما شاید طرح بلندپروازانه آمریکا بیش‌ترین بازتاب خبری را به خود اختصاص داده باشد.

بر اساس این طرح قرار است که کریدور زمینی- دریایی از هند به خاورمیانه و از آنجا به اروپا ایجاد شود. در واقع این طرح قرار است هند را به عربستان سعودی، اردن، سرزمین‌های اشغالی و از آنجا به اروپا متصل کند.

امری که کارشناسان معتقدند یک طرح رقیب برای ابرپروژه یک جاده- یک کمربند چین و به حاشیه راندن این کشور خواهد بود. در حقیقت به نظر می‌رسد آمریکا بار دیگر قصد دارد یک بلوک‌بندی سیاسی علیه چین ایجاد کند.

با این وجود در خصوص این طرح دو دیدگاه مختلف وجود دارد؛ برخی از آن به عنوان طرح جاه طلبانه یاد می‌کنند که تجارت بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و جنوب آسیا را متحول می‌کند. در همین خصوص رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا این طرح را یک اقدام تاریخی دانست و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم آن را یک کریدور اقتصادی تاریخی عنوان کرد.

در نقطه مقابل برخی کارشناسان بر این باورند از آنجا که تاکنون هیچ‌یک از پروژه‌های کریدوری آمریکا عملی نشده است، این طرح به بهانه تقویت شبکه حمل‌و‌نقل در خاورمیانه به نتیجه نخواهد رسید.

در این میان البته باید توجه کرد که در صورت اجرایی شدن این طرح نقش ایران در تجارت بین‌المللی بیش از گذشته کاهش پیدا می‌کند و با این طرح عملاً ایران و روسیه جایی در تجارت بین‌المللی نخواهند داشت.

پیشنهاد ویژهسیاسیویدئو
شناسه : 374253
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا