مدیرعامل بانک توسعه تعاون مطرح کرد؛

تورم ناشی از تامین مالی سنتی بانک‌ها است

مدیرعامل بانک توسعه تعاون معتقد است که خلق پول و تورم ناشی از رویکرد سنتی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و تامین مالی بنگاه‌ها است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در شرایط کنونی اقتصاد ایران، تولیدکنندگان با موانع متعددی روبرو هستند. آنگونه که گفتگو با تولیدکنندگان نشان می‌دهد با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از تورم، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش به یکی از مهم‌ترین چالش‎‌های واحدهای اقتصادی به ویژه تولیدکنندگان کوچک مقیاس بدل شده‌است.

از سوی دیگر، باتوجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، دریافت تسهیلات بانکی به شدت دشوار شده است. موضوعی که چالش سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را به یک بحران تبدیل کرده‌است.

تامین مالی بزرگ‌ترین دغدغه کسب‌وکارها

محمد شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون در گفتگو با خبرنگار «جهان صنعت  نیوز» گفت: مهمترین دغدغه و نیاز کسب‌و‌کارها و بنگاه‌های اقتصادی بحث تامین مالی است؛ چه تامین مالی کوتاه‌مدت یا سرمایه در گردش و چه در حوزه سرمایه‌گذاری و تسهیلات ثابت برای سرمایه گذاری‌های جدید.

شیخ حسینی ادامه داد: بانک‌ها پیشران اصلی توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و بر اساس آمار رسمی حدود ۸۸ درصد تامین مالی بنگاه‌ها و کسب‌وکارها در کشور توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد؛ در حقیقت بانک‌ها تامین کننده اصلی نیاز مالی اقتصاد کشور هستند.

بانک‌داری سنتی منجر به خلق پول و تورم می‌شود

مدیرعامل بانک توسعه تعاون عنوان کرد: شیوه سنتی تامین مالی یعنی همان رویکردی که بانک‌ها از سال‌های قبل انجام دادند و بر مبنای گرفتن سپرده و پرداخت تسهیلات است، آثاری در اقتصاد به جا می‌گذارد؛ خلق پول و تورم را نیز می‌توان ناشی از عملکرد و کارکرد بانک‌ها دانست؛ این موضوع در صورتی که اگر پرداخت تسهیلات به بخش واقعی اقتصاد نباشد، بیش‌تر مشهود است.

شیخ حسینی تاکید کرد: امروزه بانک‌ها باید به سمت تامین مالی از طریق ابزارهای نوین همانند سفته و برات الکترونیک و اوراق گام و زنجیره تامین تولیدکنندگان بروند و عمدتا در بستر دیجیتال انجام می‌شود. این رویکرد از یکسو موجب می‌شود که نقدینگی بانک‌ها درگیر نشود و در نتیجه آثار خلق پول و تورم ایجاد نمی‌کند. از سوی دیگر، در بخش واقعی اقتصاد این تامین مالی به هدف اصلی اصابت می کند و خیلی شفاف و قابل رصد است و نظارت بر مصرف آن وجود دارد و در یک چرخه کامل از ابتدا تا انتها این نوع تامین مالی می‌تواند انتقال پیدا کند. در حقیقت بازیگران اصلی چرخه که تامین کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان هستند بتوانند از این ابزار استفاده کنند و در عین حال آثار تورمی هم ندارد و نقدینگی بانک ها هم درگیر نمی شود.

شیخ حسینی در پایان تاکید کرد که بانک‌ها به این سمت می‌روند و بانک توسعه تعاون همین شکل است و یکی از راهبردهای اصلی ما، توسعه تامین مالی از طریق ابزارهای نوین در بستر دیجیتال است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 374579
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا