دبیر فدراسیون صنایع غذایی؛

دولت در ازای کدام حمایت قیمت‌گذاری دستوری انجام می‌دهد؟

محسن نقاشی می‌گوید تعیین مشوق‌های صادراتی برای تولیدکنندگان در ازای قوانین تهدیدی باعث رشد صادرات و اشتغال‌زایی می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محسن نقاشی دبیر فدراسیون صنایع غذایی کشور در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در خصوص قیمت‌گذاری دستوری گفت: قیمت گذاری دستوری از سمت دولت همچنان پابرجا است و همیشه سوال این بوده است که دولت چه یارانه و یا وجهی به واحدهای تولیدی می‌دهد که در مقابل آن بر روی محصولات قیمت گذاری می‌کند؟

نقاشی بیان کرد: طبق قوانین اقتصاد دنیا، قیمت یک کالا بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. به عنوان مثال قیمت ۴۵هزار تومان برای رب گوجه فرنگی تعیین شد ولی با کاهش قیمت گوجه فرنگی، قیمت رب نیز به ۲۲هزار تومان رسید این موضوع نشان می‌دهد که واحد تولیدی رغبتی به افزایش قیمت‌ها ندارد زیرا با کاهش قیمت ها و افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، فروش واحدها نیز افزایش می‌یابد ولی سیاست دولت برای قیمت‌گذاری دستوری باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شده است.

وی ضمن مطرح کردن این پرسش که چرا دولت فقط بر روی اقلام خوراکی قیمت گذاری دستوری انجام می‌دهد گفت: هر‌ زمان دولت برای کالایی به صورت دستوری قیمتی تعیین کرد، متاسفانه آن کالا گران‌تر شد.

این فعال صنعت غذا عنوان کرد: دولت هر سال قیمت انرژی را ۲۰ و یا ۳۰ برابر می‌کند ولی اجازه افزایش قیمت کالا را به تولیدکنندگان نمی‌دهد در صورتی که واحدها نیز ناچار به افزایش قیمت هستند وگرنه محکوم به تعطیلی می‌شوند.

وی در ادامه افزود: از طرفی با عدم رعایت قیمت‌گذاری دستوری، تولیدکنندگان مورد تهدید قرار می‌گیرند و با معرفی آنها به تعزیرات مجبور به پرداخت جرائم سنگین می‌شوند ولی حذف قیمت‌گذاری دستوری به نفع تولید و مردم خواهد بود.

نقاشی در پاسخ به این پرسش که دیدار رییس جمهور و تیم اقتصادی وی با کارآفرینان چه تاثیری بر تولید کشور دارد؟ گفت: قطعا به تولید و اقتصاد کشور کمک خواهد کرد همچنین اعضا و هیئت مدیره فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی نیز در حال رایزنی برای ملاقات با رئیس جمهور است.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی در ادامه افزود: پیش از این در جلسات مستقیم با وزرا متوجه می‌شدیم که حتی آنها نیز از خیلی موضوعات اطلاع ندارند، پس قطعا جلسه مستقیم با خود شخص رئیس‌جمهور تاثیرات بسزایی خواهد داشت.

وی در خصوص تاثیر این دیدارها اظهار کرد: پس از ۸ سال انتظار برای ملاقات مستقیم با رییس جمهور، در جلسه اخیر با فعالین صنعت غذا، برای درخواست یکی از تولیدکنندگان از طرف رییس جمهور دستوری داده شد و مشکل آن واحد تولیدی برطرف گشت که در نتیجه معتقدم مذاکرات و ملاقات چهره به چهره حتما مفید واقع خواهد شد.

نقاشی در خصوص اعمال مالیات دو‌ درصدی برای صادرات گفت: این قوانین تهدیدی برای صادرات کشور خواهد بود. آمار ترکیه خبر از صادرات این کشور به ۱۵۲ کشور می‌دهد که بررسی این موضوع نشان از حمایت دولت از واحدهای تولیدی دارد. ولی بازارهای هدف صادراتی ایران به ۶ الی ۷ کشور منتهی می‌شود که آن نیز با هزاران مشکل در صادرات مواجه است.

وی در ادامه افزود: دولت در ازای تعیین دو درصد مالیات بر صادرات، برای تولیدکنندگان مشوق‌های صادراتی مانند کاهش بیمه کارگران را در نظر بگیرد، زیرا حتی با واردات کالا اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی نمایشگاه امسال را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مشاهده محصولات متنوع و تولیدات جدید شرکت‌ها باعث خوشحالی است.

محسن نقاشی در پایان از مسئولین درخواست کرد: به تولید و تولیدکنندگان اهمیت دهید و با شناسایی فراریان مالیاتی تصمیمی بر معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی بگیرید و معتقد هستم پرداخت مالیات به صورت عادلانه برای تمام واحدهای تولیدی اعمال شود.

منبع: اگروفودنیوز

کشاورزی
شناسه : 375554
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا