xtrim
تعلیق پروژه پل خلیج ‌فارس به دلیل عدم تامین مالی؛

قشم بدون پل ماند!

در حالی که کارشناسان، احداث پل خلیج فارس را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی جزیره قشم الزامی می‌دانند، سازمان منطقه آزاد قشم به تازگی طی نامه‌ای خواستار تعلیق این پروژه شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پل خلیج‌فارس، یک پل جاده‌ای-ریلی به طول ۲.۴ کیلومتر در تنگه خوران است که جزیره قشم را از لافت به بندر پل در شهرستان بندر خمیر استان هرمزگان پیوند می‌دهد.

احداث این پل سبب اتصال جزیره قشم به کریدور اصلی ترانزیتی که بندر انزلی در دریای مازندران را به بندرعباس در خلیج‌فارس و چابهار در دریای عمان متصل می‌کند، می‌شود.

داستان طولانی یک پل

سال ۱۳۶۱ دولت وقت تصمیم به ایجاد نخستین بندر آزاد تجاری ایران در جزیره قشم گرفت. در اولین گام، تصمیم گرفته شد با ایجاد یک پل سنگی از ناحیه «لافت» که در میانه شمالی جزیره است و تا ساحل مقابل ۲ کیلومتر فاصله دارد، ارتباط زمینی بین قشم و سواحل جنوبی ایران برقرار شده و جزیره قشم به یک مرکز گردشگری و تجاری بزرگ در دهانه خلیج‌فارس و تنگه هرمز تبدیل شود.

opal

سال ۱۳۶۹ زمانی که جنگ ایران و عراق به تازگی پایان یافته بود، قشم به عنوان منطقه آزاد تجاری و صنعتی اعلام شد و آرام آرام رو به توسعه گذاشت. همان اوایل کار، بار دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر طرح احداث پل مطرح شد اما در حد حرف باقی ماند.

طرح ساخت پل خلیج‌فارس در دولت ‌هاشمی‌رفسنجانی مطرح شد و نهایتا سال ۱۳۸۸ طرح‌های مطالعاتی تکمیل و در هیات دولت مطرح شد. این طرح مدتی بعد و در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، با پیشنهادی مبنی بر احداث تونل مجددا به تعویق افتاد.

سرانجام مراسم کلنگ‌زنی این پروژه با حضور محمود احمدی‌نژاد در ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ برگزار شد.

تعلیق پل خلیج فارس  قشم

سازمان منطقه آزاد قشم به تازگی طی نامه‌ای خواستار تعلیق پروژه پل خلیج‌فارس شده است. دلیل تعلیق این پروژه مشکلات و معضلات موجود در تامین منابع مالی پروژه عنوان شده است.

این در حالی است که سازوکار تامین منابع مالی پل خلیج‌فارس سال گذشته طی جلسه‌ای در دفتر معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری تعریف شد. قرار بر این بود تا قسمتی از منابع مالی توسط منطقه آزاد قشم تامین شود. همچنین بخشی دیگر نیز بر اساس بودجه‌ دولتی به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت به پروژه پل خلیج‌فارس اختصاص یابد. مابقی مبلغ مورد نیاز نیز قرار بود از طریق سرمایه‌گذاری خارجی یا روش‌های مشابه تامین شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این خصوص پیگیری‌هایی انجام شد ولی نهایتا به جایی نرسید و رها شد.

اهمیت احداث پل خلیج فارس برای جزیره قشم

آنگونه که کارشناسان اذعان می‌کنند، پل خلیج فارس برای توسعه اقتصادی و صنعتی بزرگ‌ترین جزیره ایران، حیاتی به شمار می‌رود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که بخش ریلی پل برای انتقال ۷ میلیون تن سنگ‌آهن در سال برای تولید ۳.۵ میلیون تن فولاد در جزیره قشم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

احداث این پل از سویی می‌تواند به رونق گردشگری این جزیره از طریق افزایش ارتباطات و اشتغال کمک کند.

تکمیل این پروژه همچنین می‌تواند یکی از مسیرهای کریدور شمال به جنوب را کامل کند.

در همین راستا کارشناسان درخصوص تبعات اجتماعی و اقتصادی تعلیق پروژه پل خلیج‌فارس هشدار دادند. به گفته کارشناسان یکی از اهداف اصلی و اقتصادی طرح ساخت پل خلیج‌فارس، احیای بندر کاوه در جزیره قشم بود.

از لحاظ اجتماعی نیز هدف از ساخت این پل تسهیل عبور و مرور مردم از جزیره قشم به سرزمین اصلی بود؛ موضوعی که در زندگی مردم جزیره قشم تاثیرات مستقیم و نتایج مثبتی به همراه داشت.

ساخت پل خلیج‌فارس، هم می‌توانست سبب کاهش قیمت مصالح و مواد غذایی در جزیره قشم شود و هم سبب تسهیل رفت و آمد قشموندان و گردشگران از سایر نقاط کشور به جزیره قشم شود. کاهش قیمت مصالح ساختمانی در جزیره قشم نهایتا سبب کاهش قیمت تمام شده مسکن و کاهش قیمت مواد غذایی و ایجاد رفاه و آسایش بیشتر برای ساکنان این جزیره است.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 375638
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *