توضیح روند بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح روند بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی فردا (سه شنبه) مجلس گفت که جلسات مجلس برای بررسی جزییات به صورت دو شیفته خواهد بود.

علی کریمی فیروزجائی در توضیح روند بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: طبق ماده ۱۸۰ آیین نامه، پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتدا کلیات برنامه مورد بحث قرار می‌گیرد؛ ۵ نماینده مخالف و ۵ نماینده موافق هر نفر حداکثر ۱۵ دقیقه دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. پس از آن نمایندگان دولت و کمیسیون هرکدام حداکثر ۴۵ دقیقه زمان برای دفاع دارند.

وی ادامه داد: سپس کلیات برنامه به رای گذاشته می شود؛ در صورت تصویب کلیات، رسیدگی به جزئیات برنامه آغاز شده و به مواد و تبصره‌ها و جداول برنامه به‌ترتیب رسیدگی می‌شود. اگر کلیات رای نیاورد، موضوع برای رسیدگی مجدد به کمیسیون تلفیق برگشت داده خواهد شد تا در اسرع وقت و طبق مهلت تعیین شده از سوی هیأت رئیسه، گزارش مجدد خود را به مجلس ارائه دهد. 

این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه گفت: در زمان بررسی لایحه برنامه، مجلس نطق ندارد و هیچ طرح یا لایحه‌ای جز طرح‌ها و لوایح سه ‌فوریتی و نیز تحقیق و تفحص، استیضاح و رأی اعتماد در دستور قرار نمی گیرد.

کریمی اضافه کرد: جلسات علنی مجلس هر روز به‌جز ایام تعطیلی در دو شیفت حداقل ۶ و حداکثر ۸ ساعت خواهد بود؛ در صورت تصویب مجلس، این زمان تا ۱۰ ساعت قابل افزایش بوده و شیفت سوم برگزار می شود.

وی در پایان با این پیش بینی که کلیات به تصویب خواهد رسید گفت که بررسی جزییات بررسی حدودا یک ماه طول می کشد./ایسنا

سیاسی
شناسه : 375815
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا