پل «قشم» فرو می‌ریزد؟

پلی که قرار بود به پیشرفت و توسعه جزیره قشم منجر شود حالا به دلیل نبود منابع مالی در یک قدمی تعلیق قرار دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پل خلیج‌فارس، یک پل جاده‌ای-ریلی به طول ۲.۴ کیلومتر است که جزیره قشم را به بندر پل در استان هرمزگان پیوند می‌دهد. هرچند  طرح ساخت این پل در دولت ‌هاشمی‌رفسنجانی مطرح شد اما در نهایت مراسم کلنگ‌زنی این پروژه در سال ۱۳۸۹برگزار شد.

آنگونه که کارشناسان اذعان می‌کنند، پل خلیج فارس برای توسعه اقتصادی و صنعتی بزرگ‌ترین جزیره ایران، حیاتی به شمار می‌رود.

از یکسو بخش ریلی پل می‌تواند برای انتقال ۷ میلیون تن سنگ‌آهن در سال برای تولید ۳.۵ میلیون تن فولاد در جزیره قشم مورد استفاده قرار گیرد و از سوی دیگر، این پل می‌تواند یکی از مسیرهای کریدور شمال به جنوب را کامل و جزیره قشم را به کریدور اصلی ترانزیتی متصل کند. توسعه گردشگری، احیای بندر کاوه، کاهش قیمت مصالح و مواد غذایی در جزیره قشم از دیگر آثار احداث پل خلیج فارس محسوب می‌شود.

با این وجود سازمان منطقه آزاد قشم به تازگی طی نامه‌ای خواستار تعلیق پروژه پل خلیج‌فارس به دلیل مشکلات و معضلات موجود در تامین منابع مالی شده است

این در حالی است که سازوکار تامین منابع مالی این پل سال گذشته طی جلسه‌ای در دفتر معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری تعریف شد. قرار بر این بود تا قسمتی از منابع مالی توسط منطقه آزاد قشم تامین شود. همچنین بخشی بر اساس بودجه‌ دولتی به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت به پروژه پل خلیج‌فارس اختصاص یابد. مابقی مبلغ مورد نیاز نیز قرار بود از طریق سرمایه‌گذاری خارجی یا روش‌های مشابه تامین شود.

اما حالا به نظر می‌رسد هیچ یک از منابع مالی پیش بینی شده محقق نشده و مسئولان به جای پیگیری موضوع،‌ به دنبال انجام کار راحت‌تر رفتند.

مسکنویدئو

شناسه : 375866
لینک کوتاه :

۹ دیدگاه

  1. نساختن پل معامله دوسر سوده هم بودجه سال ۱۳۸۸ بالا کشیدند هم یک عده رانت خور به دلیل منافعشان نمی گذارند پل ساخته بشه وگرنه ۱۵۰۰ متر پل را به ۱۰تا ارماتور بند قالب بند هم می شود ساخت

  2. والا با این نامدیرانی که الان اوضاع رو دد دست دارند این پل به سرانجام می رسید جای تعجب داشت. سیستم برای انجام اینکار فعلا خیلی ضعیف هست.
    البته فراموش نکنیم مافیای لندیگراف های مستقر، که درآمد خوبی از تردد در این منطقه با محدوده بسیار کم دارند هم در لغو احداث پل بسیار پررنگ هستند.

  3. اون هموطن نوشته !!!!!!
    سرمایه گذاری خارجی خخخخخخخخ
    من همیشه وقتی تو نظرات این خخخ را میدیم بشددت ناراحت و متاسف میشدم ولی برا اولین بار بود که این حرکت را بجا دیدم ؟؟؟؟؟؟؟؟
    اخه ب قول خوده مسعولان بی کفایت و نالایق سالی داره ۱۱ میلیارد دلار از سرمایه های داخلی بیرون میره یعنی دراصل سالی ۱۱میلیارد فراره سرمایه داریم انوقت اینجا دارند از ورود سرمایه گذاری خارجی صحبت میشه !!!!!!!!!!!
    خوب بسیار مضحکه شماها عرضه نگهداری و بکار گیری سرمایه داخلی را ندارید از کدام سرمایه گذاری خارجی حرف میزنید ،

  4. به قول بعضی از آقایان اسلام نما که به درد هیچ کاری نمیخورند و پاچه خواری میکنند و دنبال منافع خودشان هستند نمی‌گذارند این پروژه بزرگ و بیاد ماندی اجرا شوند لعنت به این سیاست کثیف و…….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا