تیلور- یزدانی و درس های فراموش نشدنی

هیجان انگیزترین فینال کشتی آزاد قهرمانی ۲۰۲۳ دنیا هم در «بلگراد» صربستان برگزار شد و «دیوید تیلور» پنجمین پیروزی خود را برابر «حسن یزدانی» جشن گرفت؛ پنجمین پیروزی که درس های فراموش نشدنی برای جامعه ورزش داشت.   

شامگاه بیست و ششم شهریور ۱۴۰۲ سالن «اشتارک آره نا» در «بلگراد» صربستان، میزبان دو اعجوبه کشتی دنیا در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم بود؛ «دیوید تیلور» و «حسن یزدانی» که هر دو با حضور در فینال، بلیت المپیک ۲۰۲۴ «پاریس» را اکی کرده بودند و روی این تشک فقط به طلا می اندیشیدند.   

«تیلور» تا پیش از این دیدار، چهار بار «یزدانی» را شکست داده و فقط یک بار مغلوب شده بود. نابغه کشتی آمریکا و دنیا که دو طلای المپیک را دارد، پیش از برگزاری فینال، در نشست خبری گفته بود: «مسابقه های جهانی از هیجان بالایی برخوردار است. از اینکه دوباره حسن را می‌بینم هیجان زده هستم. بارها گفته ام ما دو رقیب هستیم که همیشه همدیگر را به جلو هدایت می‌کنیم.»

«یزدانی» هم گفته بود: «مردم همیشه به من محبت دارند. ان‌شاء‌الله که در این دوره از مسابقه ها بهتر ظاهر می‌شوم. امیدوارم اتفاق خاصی پیش نیاید و خدا کمک کند بهترین مدال را بگیرم.» 

دیشب در حساس‌ترین مسابقه کشتی سال، اگرچه «یزدانی» نخستین امتیاز را از «تیلور» گرفت اما در ادامه، ۹ به ۳ از حریف عقب افتاد، در ثانیه های پایانی ضربه فنی شد و به مدال نقره بسنده کرد. در شرایطی که حرف و حدیث ها درباره داوری مسابقه همچنان بالا بود و «یزدانی» فشار جسمی و روانی زیادی را تحمل می کرد بدون گفت و گو با خبرنگاران، سالن را ترک کرد. 

«پژمان درستکار» سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران اما پس از شکست «یزدانی» تقصیر را به گردن داوران انداخت: «حسن مجری فن بود. اگر امتیاز را می‌دادند باید نتیجه ۶ به یک می‌شد. اصلا کل کشتی را به هم ریختند. به نظرم داوران اشتباه کردند. متاسفانه نفوذ آمریکایی‌ها در داوری زیاد است و اینجا حق‌کشی شد. من برای این داوری متاسفم!» 

چند دقیقه بعد «تیلور» سخنان متفاوتی به زبان آورد: «وقتی جوان هستی، فکر می‌کنی همه کارها را خودت انجام می‌دهی و به تنهایی از پس همه چیز برمی‌آیی. الان که اما تیمم را در کنارم دارم، خوب هستم و در بهترین حالت ممکن قرار دارم. به خاطر داشتن همه آن ها سپاسگزارم. من بدون این سیستم ورزشی، همسرم و دخترانم اینجا نبودم. دخترم که ورزشکار است پس از دریافت نخستین مدالش، آن را به من داد و گفت دلم می‌خواهد این مدال را داشته باشی، هر روز به آن نگاه کنی و همیشه قهرمان بمانی‌. دختر دیگرم تازه دو ساله شده و از روی سکوها مرا تشویق می‌کند. آن ها نمی‌دانند چیزی که من به دست آورده‌ام، چه عظمتی دارد. می‌خواهم به من افتخار کنند که شجاعت و توانایی قهرمانی را دارم. مربی من بی نظیر است و روزی که پایم را به ایالت پنسیلوانیا گذاشتم، گفت یک روز قهرمان ملی می‌شوی. حالا من قهرمان المپیک و جهان هستم. مربی ام نقطه اتکای من است و مرا جمع می‌کند. او از لحاظ فیزیکی و احساسی، مرا آماده نگه می‌دارد اما شما فقط همین صحنه کشتی را می‌بینید. کشتی با حسن به شکل وحشتناکی سخت است. حسن روز به روز بهتر می‌شود. انگار غریزه ذاتی او این است و استاد دوئل تن به تن است. هر چه زمان جلوتر می رود حسن حساب‌شده‌تر کشتی می‌گیرد. او توانسته در جاهایی از من بهتر شود و مجبور شده ام در کشتی خودم تغییرهایی ایجاد کنم. باخت به حسن در سال ۲۰۲۱ فاکتور مهمی بود که به من انگیزه داد و امروز در تونل فکر می‌کردم باید در این مسابقه پیروز شوم و شکست را جبران کنم. من قدردان حضور حسن هستم چون مرا هُل می‌دهد تا بهتر شوم. اگر توانایی او نبود، انگیزه‌ای نداشتم که مدام خودم را بهتر کنم. من آدم رقابت‌دوستی هستم و سعی می‌کنم همواره در زندگی‌ام این حس رقابت را داشته باشم. اگر من نبودم، حسن تمامی کشتی‌هایش را می‌برد و دست کم ۱۰ مدال طلای جهانی داشت و می‌توانست همیشه قهرمان شود. امیدوارم حسن همیشه عضوی از این اتفاق باشد که برای من رخ می‌دهد. از ابراز لطف ایرانی ها هم تشکر می کنم.»
حالا با فروکش کردن جو احساسی، برای بیشتر کارشناسان خبره داوری کشتی مسجل شده که تصمیم تیم داوری فینال وزن ۸۶ کیلو درست بوده و «تیلور» با شایستگی به طلای کشتی آزاد قهرمانی ۲۰۲۳ دنیا نیز رسیده است. 

پنجمین شکست «یزدانی» مقابل «تیلور» که شش دقیقه طول کشید اما به اندازه شش سال برای کشتی ایران درس داشت و از زوایای مختلفی قابل بررسی است. اینکه کوچینگ «یزدانی» برابر «تیلور» نمره قبولی نگرفت، واقعیتی انکارناپذیر است اما واکاوی فنی کشتی در این مجال، موضوع بحث نیست.

«حسن یزدانی چراتی» متولد پنجم دی ۱۳۷۳ در مازندران و قهرمان المپیک ۲۰۱۶ «ریودوژانیرو» برزیل، یکی از اسطوره های فراموش نشدنی کشتی ایران است. دلاور عزیز کشتی ایران که حالا ۹ مدال المپیک و جهان را در تالار افتخارات خود و ورزش کشور عزیزمان دارد، بارها دل ده ها میلیون هموطن را شاد کرده و بدون شک شایسته بهترین هاست. او اما به عنوان یک قهرمان ملی نباید درس های حواشی زندگی ورزشی اش را در سالیان اخیر فراموش کند.

وقتی کلیپ اهدای جوایز برخی از طرفداران «یزدانی» در شبکه های اجتماعی، دست به دست چرخید و وایرال شد، دلمان لرزید که چرا اینگونه ناشیانه از قهرمانان ملی خود تقدیر می کنیم! 

وقتی شکراب شدن رابطه «دبیر» و «یزدانی» رسانه ای شد، دلمان لرزید که این موضوع بر ریل پیشرفت «حسن» اثر نامطلوب بگذارد!
وقتی مصاحبه جنجالی پدر «یزدانی» را علیه رئیس فدراسیون کشتی شنیدیم، دلمان لرزید که تمرکز «حسن» به جای تشک کشتی، معطوف حاشیه شود!

وقتی توقع رسانه ای و اذهان عمومی تا بالاترین میزان ممکن افزایش یافت و عیار اعلای «یزدانی» فقط در شکست «تیلور» و دریافت طلا متبلور شد، دلمان لرزید که برای نابغه کشتی خود، کابوسی از جنس تشک و دوبنده و سوت ساخته ایم!

از این «وقتی» ها باز هم می شود نوشت اما امیدواریم «حسن» از امروز با درس هایی که به ویژه از سالن «اشتارک آره نا» گرفته امیدوارانه و هوشمندانه به اتفاق های خوب زندگی و همچنین المپیک «پاریس» بیاندیشد. تا ۲۰۲۴ راهی نیست.

بهروز آرمان- روزنامه نگار 

یادداشت

شناسه : 375895
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    سه مورد از ” وقتی ها” خیلی دیدگاه سطحی و کم عمق و خلاف واقعی است.
    کلیپ جوایز طرفداران یزدانی، شکرآب شدن رابطه دبیر و یزدانی که از اساس کذب است و واکنش لحظه ای و احساسی پدر یزدانی به باخت فرزندش را تعمیم دادن به تمرکز حسن یزدانی به حاشیه . عذرخواهی می کنم اما تحلیل هایتان مثل تحلیل های رسانه های اصلاح طلب در ایام اغتشاشات و فوق سطحی نگریستن به مسائل و از کاه، کوه ساختن است. نتیجه باخت یزدانی از تحلیل شما: ۱- کلیپ جوایز ۲- شکرآب شدن رابطه اش با دبیر که دروغ است ۳- واکنش احساسی پدر یزدانی به باختش و مقصر دانستن دبیر . واقعا خنده داره که دلایل باخت انقدر سطحی باشه گرچه با کوچ نادرست موافقم.بنده با شما مخالف نیستم با این سطح از سطحی نگریستن به مسائل مخالفم. به امید اندیشه و تفکر نقاد و خلاق و دیدن واقعیتها بجای تمرکز بر جزئیات ریز و آن ها را دلیل ناکامی دانستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا