قدر دانی وزیر خارجه آمریکا از مسئولان قطری

وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال اجرای توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن با وساطت دوحه، از مسئولان قطری قدرانی کرد و گفت دولت بایدن بیش از ۳۰ آمریکایی بازداشت شده در سراسر جهان را آزاد کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پس از انجام توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع مالی تهران در سئول، از امیر قطر و مسئولان بلندپایه قطری به دلیل همکاری برای آزاد جاسوس‌های آمریکایی تقدیر کرد. گفت: از نقشی که کشور قطر در ۲ سال گذشته در میانجیگری توافق با ایران ایفا کرده است، عمیقا قدردانی می‌کنیم.

او همچنین از کشورهای عمان، کره جنوبی و انگلیس به دلیل حمایت‌های آن‌ها از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا تشکر کرد.

بیش از یک ماه پیش در اواخر مردادماه سال جاری، ایران و آمریکا توافق کردند. بر اساس یک جدول زمان‌بندی شده، دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شده و با استفاده از سوییفت و در فضای رسمی مبادلات بانکی بین‌المللی وارد ۲ بانک در حساب‌های مورد درخواست بانک مرکزی ایران در قطر شود.

بر مصرف وجوه آزاد شده ایران نظارت کنیم

در چارچوب همین توافق که به وساطت قطر انجام شد. تهران واشنگتن پس از ۲ سال مذاکره روند تبادل زندانیان را نیز آغاز کردند. قرار شد در برابر آزادی پنج آمریکایی که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بودند. پنج زندانی ایرانی که بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا بازداشت و در زندان به سر می‌بردند، آزاد شوند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که در دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا «بیش از ۳۰ آمریکایی بازداشت شده در سراسر جهان آزاد شده‌اند».

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد. ما مکانیسم‌هایی داریم که به ما امکان می‌دهد بر مصرف وجوه آزاد شده ایران نظارت کنیم. از روز اول، وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی با اهداف انسانی برای مردم ایران در دسترس بود.

دولت ایران درباره نیازهای ملت ایران تصمیم‌گیری و آن را تعیین خواهد کرد

این اظهارات در حالی است که کره جنوبی منابع مالی ایران را به بهانه تحریم‌های آمریکا مسدود کرده بود.

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در مصاحبه با شبکه آمریکای ان‌بی‌سی تاکید کرد تهران برای چگونگی هزینه کردن منابع مالی خود «مختار» خواهد بود.

رئیس‌جمهور تشریح کرد: این پول متعلق به ملت ایران و متعلق به دولت ایران است. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران درباره این‌که با این پول چه کار کند تصمیم‌گیری خواهد کرد.

رئیسی همچنین در پاسخ به این که آیا این پول‌ها برای موارد دیگری به جز امور بشردوستانه هزینه خواهد شد. گفت: بشردوستانه یعنی هر چیزی که ملت ایران احتیاج داشته باشد. بنابراین این پول به نیازهای آن‌ها اختصاص خواهد یافت. دولت ایران درباره نیازهای ملت ایران تصمیم‌گیری و آن را تعیین خواهد کرد.

منبع: ایسنا

سیاسی
شناسه : 375912
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا