تجارت بحران؛ چگونه امارات از بحران‌های سیاسی درآمد کسب می‌کند؟

آمارها نشان از افزایش قابل توجه درآمد امارات در سال گذشته میلیادی دارد؛ افزایش درآمدی که به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از آن به واسطه بحران‌های سیاسی کشورهایی رقم خورده که امارات نیز در آن نقش داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، خبرگزاری رسمی امارات به نقل از وزیر اقتصاد و دارایی این کشور اعلام کرده که در سال ۲۰۲۲ میلادی امارات افزایش ۳۱.۸ درصدی درآمدی را تجربه کرده است. برآوردها نشان می‌دهد که مازاد درآمد اماراتی‌ها در ۹ ماهه ابتدایی امسال به رقمی حدود ۴۶ میلیارد دلار رسیده است.

این آمار در حالی اعلام شده که هفته قبل مقاماتی از آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس به امارات سفر کردند تا در مورد همکاری‌های اقتصادی این کشور با روسیه به خصوص در بخش قطعات الکترونیکی با سران اماراتی دیدار کنند.

این موضوع از آنجا اهمیت دارد که مطابق با آمار گمرک روسیه، صادرات قطعات الکترونیکی امارات به این کشور ۷ برابر شده و به مبلغ ۲۸۳ میلیون دلار رسیده است. همچنین در سال ۲۰۲۲، امارات ۱۵ برابر بیشتر ریزتراشه‌های الکترونیکی ساخت آمریکا را به همراه ۱۵۸ هواپیمای بدون سرنشین به روسیه صادر کرده است.

 علاوه بر این طبق گزارشی که میدل ایست‌ منتشر کرده، هجوم الیگارش‌های روس به امارات، بازار املاک این کشور را بسیار پررونق کرده به طوری که اکنون بیش از ۱۰۰ هواپیمای روسی در فرودگاه آل‌مکتوم دبی حضور دارند که یکی از آنها متعلق به رومن آبراموویچ میلیاردر معروف روسی و صاحب باشگاه چلسی انگلیس است.

بحث تجارت با روسیه تنها عاملی نیست که امارات این روزها فارغ از هرگونه فشار یا تهدیدی در دستور کار خود دارد. شواهد نشان می‌دهد که رد پای آنها در تمامی بحران‌های خاورمیانه نیز ادامه دارد. مانند جنگ ویرانگر و فاجعه‌بار یمن که اماراتی‌ها از ارکان اصلی آن هستند و حالا سیاست‌هایشان با عربستان در یمن کاملا در تضاد بوده و حتی در مسیر مذاکرات صلح نیز کارشکنی می‌کنند.

امارات همچنین در جنگ داخلی سودان نیز حضوری فعال دارد؛ جایی که در طول چهار ماه اخیر از ژنرال حمیدتی حمایت کرده است. در لیبی هم خلیفه حفتر مورد حمایت جدی امارات قرار دارد.

حتی شنیده می‌شود که پای اماراتی‌ها در همکاری با گروه واگنر در مرکز و غرب آفریقا که اکنون دستخوش کودتاهای پی‌در‌پی شده، قابل مشاهده است.

البته اقدامات بن‌زاید محدود به غرب آسیا نمی‌شود، زیرا او یکی از مهم‌ترین حامیان سراج‌الدین حقانی به عنوان رهبر شبکه حقانی در افغانستان نیز محسوب می‌شود؛ گروهی تندرو که اکنون تمامی مناسبات امنیتی افغانستان را تحت کنترل خود دارند و یکی از عوامل بی‌ثباتی و نقض حقوق بشر در منطقه و افغانستان است.

تحلیلگران معتقدند امارات به عنوان کشوری کوچک و در عین حال بسیار ثروتمند تاکنون برنده واقعی نزاع غرب با روسیه بوده و علی‌رغم اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در یمن، سودان، لیبی و برخی دیگر از کشورها همچنان نقش خود را به عنوان یک شریک اصلی برای قدرت‌های بزرگ جهانی حفظ کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسیویدئو

شناسه : 376371
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *