اختصاص خط اعتباری برای تقویت سبد معیشت کارگران

در حالی‌که شش ماه به پایان سال باقی مانده، نمایندگان کارگری می‌گویند برای تقویت معیشت کارگران، کار از افزایش دستمزد گذشته و نیاز به راهکارهای دیگری از جمله اختصاص خط اعتباری است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دولت برای حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه، یارانه نقدی به آنها اختصاص می‌دهد. اما حالا که تورم برای چهارمین سال متوالی بالای ۴۰ درصد باقی مانده و ارزش یارانه تقریبا به نصف تقلیل یافته، نمایندگان جامعه کارگری ضمن اینکه خواستار بازنگری در حداقل دستمزد هستند. می‌گویند باید راهکارهای حمایتی دیگری برای تقویت معیشت این دسته از افراد در پیش گرفته شود.

ماجرای ترمیم دستمزد ۱۴۰۲ هرچند به درازا کشیده. اما کارگران هنوز روی خواسته خود پافشاری می‌کنند. از جهت فشارهایی که بابت تورم بر سر زندگی آنها آوار شده‌اند. کار از نامه‌نگاری کارگران به وزیر کار آغاز شد. حالا دیگر به مجلس کشیده شده است.

کارگران می‌خواهند دستمزد آنها مطابق با ماده ۴۱ قانون کار باشد. یعنی تعیین حداقل دستمزد مطابق با تورم و سبد معیشت. از آنجایی که وزیر اقتصاد اعلام کرده که تورم تا پایان سال بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند. نگرانی کارگران مضاعف شده است. ضمن اینکه آخرین اطلاعات منتشر شده، حکایت از این دارند که سبد معیشت حالا دیگر بیش از ۲۳ میلیون تومان در تهران است. هرچند چون مرجع معتبری در این باره وجود ندارد. آمارهای مختلفی نیز در این باره شنیده می‌شود. اما آنچه نگران‌کننده است این است که سبد معیشت در آخرین نشست شورای عالی کار ۱۳ میلیون تومان تعیین شد. نشان‌دهنده فاصله زیاد و قابل تامل بین درآمد و هزینه کارگران است.

خط اعتباری برای کارگران تعریف شود

کارگران می‌گویند باید رقم دستمزد آنها به هزینه سبد معیشت برسد. اما زمزمه‌هایی که همین چندی قبل به گوش رسید. خبر از این می‌داد که دستمزد شاید به ۱۰ میلیون تومان برسد. باز هم با توجه به تورم اقتصاد ایران جوابگوی حداقل‌های زندگی کارگری نیست.

به همین دلیل قرار است در نشست آتی شورای عالی کار به موضوع ترمیم دستمزد کارگران حالا که دیگر وزیر کار با آن موافقت کرده، پرداخته شود. هرچند نمایندگان کارگری می‌گویند این کافی نیست. نیاز به حمایت‌های غیرنقدی است.

کارشناس حوزه کار با بیان اینکه حمایت از کارگران در ترمیم مزد حمایت از تولید و نیروی کار در کشور است. تعریف خط اعتباری به منظور تامین ارزاق و تقویت سبد معیشت خانوارهای کارگری را خواستار شد.

روند تعیین دستمزد در سال جاری

حمید حاج اسماعیلی گفت: اصلاح و بازنگری مزد کارگران به منظور بهبود وضعیت معیشت آنها نه یک ضرورت بلکه اقدامی منطقی و جدی است. در پایان سال گذشته مزد چندان متناسب با تورم و خط معیشت افزایش پیدا نکرد. نیمی از شاخصه ها را در تعیین مزد اعمال کردیم.

وی افزود: در روند تعیین دستمزد در سال جاری نیز با تغییر قیمت اقلام و کالاها مواجه بودیم. بر زندگی خانوارهای کارگری تاثیرگذار بود، بنابراین ضرورت دارد. راه‌هایی برای کمک و حمایت از معیشت جامعه کارگری صورت گیرد.

منبع: ایسنا

 

اقتصاد کلان
شناسه : 376444
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا