شارژ نفتی؛ جهش رشد اقتصادی فصل بهار با چاشنی سیاسی

آنگونه که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، رشد اقتصادی فصل بهار با جهش خوبی همراه بوده که البته بخش مهمی از آن به واسطه افزایش صادرات نفت صورت گرفته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، رشد اقتصادی ایران در اولین فصل سال با در نظر گرفتن بخش نفت برابر با ۶.۲ درصد بوده‌ که اولاً نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۳ برابری را نشان می‌دهد و ثانیاً بالاترین رشد اقتصادی فصلی در دو سال گذشته محسوب می‌شود.

همچنین رشد اقتصادی فصلی بدون نفت در بهار امسال ۵.۲ درصد گزارش شده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳ برابر شده است.

بخش نفت با ثبت رشد ۱۶.۴ درصدی در فصل بهار از یکسو بالاترین رشد اقتصادی را میان بخش‌های مختلف اقتصادی ثبت کرده و از سوی دیگر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۴.۵ برابری را نشان می‌دهد.
آنگونه که آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، صادرات نفتی بیش‌ترین تاثیر را در جهش رشد اقتصادی فصل بهار داشته؛ به گونه‌ای که ۱.۵ واحد درصد از رشد ۶.۲ درصدی اقتصاد ایران در بهار را فعالیت‌های استخراج نفت و گاز تشکیل داده است.
به نظر می‌رسد گشایش‌های نسبی سیاسی و افزایش صادرات نفت منجر شده تا اقتصاد ایران پس از چند سال بالاخره رشد اقتصادی نسبتا مناسبی را تجره کند، موضوعی که بیش از گذشته اهمیت لغو تحریم‌ها را نشان می‌دهد.
پس از نفت، بخش خدمات با ۶.۲ درصد، بالاترین رشد اقتصادی فصلی را ثبت کرد. رشد اقتصادی فصلی بخش صنایع و معادن نیز ۳.۷ درصد بود و بخش کشاورزی نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲.۲ درصد رشد کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 376567
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا