مراحل نصب پمپ آب خانگی با مخزن و بدون مخزن

نصب پمپ آب خانگی با چالش‌های زیادی همراه است و با توجه به حساسیت این فرایند، استاندارد‌های زیادی نیز برای این امر وجود دارند. یکی از مهم‌ترین مواردی که برای این فرایند باید در نظر بگیرید، این است که نصب پمپ آب، چه با مخزن و چه بدون مخزن، از طریق روش‌های استاندارد و مناسب صورت گیرد.

نصب پمپ آب خانگی با چالش‌های زیادی همراه است و با توجه به حساسیت این فرایند، استاندارد‌های زیادی نیز برای این امر وجود دارند. یکی از مهم‌ترین مواردی که برای این فرایند باید در نظر بگیرید، این است که نصب پمپ آب، چه با مخزن و چه بدون مخزن، از طریق روش‌های استاندارد و مناسب صورت گیرد.
از این رو، در ادامه این نوشته قصد داریم به صورت کامل به بررسی روش‌های نصب پمپ آب خانگی با مخزن و بدون مخزن بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

آیا هر ساختمانی به پمپ  آب نیاز دارد؟

معمولا هر زمان که صحبت از کم بودن فشار آب می‌شود، اولین دلیلی که به ذهن ما می‌رسد خراب بودن یا نبودن پمپ آب است. اما در این بین باید توجه داشته باشید که تنها دلیل این مشکل پمپ آب نیست و پیش از خرید و نصب پمپ آب خانگی، باید کاملا بررسی کنید که اصلا نیازی به پمپ دارد یا نه. مشکلات دیگری نظیر گرفتگی لوله‌ها، فشار آب کم منطقه، مشکل در صافی شیرآلات و برخی مشکلات دیگر این چنینی هم می‌توانند دلیل کم بودن فشار آب ساختمان باشند.

انواع روش‌های نصب پمپ آب خانگی

پمپ آب ساختمانی را با روش‌های مختلف، به دو صورت بدون مخزن و با مخزن نصب می‌کنند که مزایا و معایب هر کدام را در ادامه بررسی خواهیم کرد. تنها موضوعی که برای هر دو نوع نصب پمپ آب ثابت است و باید در نظر داشته باشید، استفاده از لوله‌های با کیفیت و با دوام است تا عمر سیستم طولانی‌تر بوده و همچنین عملکرد آن نیز بهتر باشد. بنابراین، توصیه می‌شود با بررسی قیمت لوله فلزی آب، بهترین گزینه را بر اساس بودجه خود انتخاب کرده و سپس اقدام به نصب پمپ آب کنید.

نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن، ساده‌ترین روش اجرای پمپ است که به واسطه عدم نیاز به نصب و لوله کشی مخزن آب، با سرعت بالا و هزینه کم‌تر اجرا می‌شود. در این فرایند به شکل کلی باید پمپ آب را بعد از کنتور و در مسیر اصلی جریان آب ساختمان قرار دهید. مهم‌ترین مزیت این سیستم، هزینه پایین‌تر و اجرای ساده و سریع است اما در مقابل، معایب نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن عبارت است از:

  • ایجاد فشار منفی
  • نصب پمپ آب خانگی با مخزن
  • طول عمر پمپ در این حالت کم‌تر است
  • نبود دسترسی به آب ذخیره شده در مخزن
  • هوای اضافه درون سیستم بیشتر خواهد شد
  • امکان جریمه شدن در صورت نصب پمپ آب بدون مخزن

نصب پمپ خانگی با مخزن، فرم استاندارد و اصلی نصب پمپ آب است که با وجود هزینه‌های بیشتر، در طولانی‌مدت هم اثر بخشی کم‌تری داشته و هم هزینه‌های جانبی پایین‌تری خواهد داشت.

مخازن خود انواع مختلفی دارند و تحت شرایط مختلفی هم امکان نصب آنها وجود دارد که موضوع بحث ما نیست اما امروزه می‌توان گفت تقریبا تمام پمپ‌های ساختمانی به همراه مخازن اجرا می‌شوند که این امر به دلیل مزایای زیر است:

  • کاهش فشار وارده بر روی پمپ
  • امکان دسترسی به آب در زمان قطعی
  • تامین آب با فشار بالا‌تر در مقایسه با سیستم‌های بدون مخزن

احتمالا تا به امروز فکر می‌کردید که تنها کاربری مخازن تامین آب در زمان قطعی است اما باید بدانید که استفاده از مخزن در کنار پمپ آب، علاوه بر اینکه عملکرد سیستم را بهبود می‌بخشد، می‌تواند طول عمر سیستم را نیز به شکل چشم‌گیری افزایش دهد. در مقابل این مزایا، تنها ایراد این سیستم این است که اجرای آن قدری سخت و هزینه‌بر است. 

مراحل نصب پمپ آب خانگی با مخزن و بدون مخزن

در نصب و لوله کشی پمپ آب خانگی، چه با مخزن و چه بدون مخزن، مراحل مشترکی وجود دارند و تنها برای نصب نوع با مخزن باید یک‌سری فرایند‌های اضافه‌تر را انجام داد. در ادامه تمامی این مراحل بررسی شده‌اند.

طراحی‌های اولیه و نقشه‌کشی

در هر نوع فرایند تاسیسات ساختمانی، خصوصا لوله‌کشی، نقشه‌کشی و طراحی‌های اولیه نقش بسیار مهمی را دارد. در این مرحله باید کل سیستم را از نظر فنی و ظاهری طراحی کنید که البته این کار باید بعد از بررسی‌های محیط و شرایط پروژه صورت گیرد. همچنین با بررسی جزئیات دقیق نقشه و بررسی جدول قیمت لوله گالوانیزه، می‌توانید یک برآورد کلی نسبت به قیمت کلی پروژه هم داشته باشید.

خرید مواد مصرفی، لوله و اتصالات

بعد از نقشه‌کشی، میزان مواد مصرفی، متراژ لوله مورد نیاز و همچنین نوع و تعداد اتصالات به شکل نسبتا دقیقی مشخص خواهد شد و با توجه به این موضوع، باید تمامی مواد مورد نیاز را با کیفیت مناسب و بر اساس بودجه در اختیار تهیه نمود.

انتخاب محل مناسب برای پمپ

محل مناسب برای نصب پمپ آب خانگی موضوعی بسیار مهم است که باید پیش از اجرا صورت بگیرد و همچنین این امر می‌تواند نقشه سازه را تحت تاثیر قرار بدهد. مکان‌های مناسب برای یک پمپ عبارت است از مکان‌های سرپوشیده به دور از نور و گرمای مستقیم خورشید که صاف و یک‌دست بوده و شیب نداشته باشند. همچنین برای پمپ‌های قوی بهتر است محلی را انتخاب کنید که عایق صوتی مناسب داشته باشد و یا عایق صوتی را برای محل پمپ اجرا کنید.

آماده‌سازی پایه مخزن

اگر قصد نصب پمپ آب خانگی با مخزن را دارید، باید پایه‌های مخزن را آماده کنید. مخزن مانند پمپ باید در محل مناسب، ترجیحا در نزدیکی خود پمپ، در فضایی بدون شیب و تراز باشد تا پایه‌ها بتوانند مخزن را به شکل مناسبی نگه دارند. متریال رایج برای ساخت پایه مخزن، بتن است اما در این بین روش‌های مقرون به صرفه‌تری نیز وجود دارند.
همچنین در این مرحله می‌توانید برای افزایش طول عمر پایه‌ها، شستشوی بهتر و همچنین جلوگیری از ورود موجودات موذی به داخل مخزن، یک دیوار حائل برای مخزن بسازید.

نصب لوله تخلیه سرریز

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای نصب پمپ آب خانگی با مخزن، نصب لوله‌های تخلیه سرریز است که باید در نقطه‌ای دور‌تر از خود پمپ صورت بگیرد.

نصب لوله‌های پر کننده

در این مرحله که برای نصب پمپ آب خانگی با مخزن است، باید لوله‌های خروجی از سقف را به لوله‌های ورودی مخزن متصل کنید. از آنجا که آب مصرفی مخزن در این حالت برای مصارف خانگی است، حتما باید فیلتر مناسب را در مسیر آن نصب کنید.

نصب سیستم فشار

در این مرحله باید یک‌سری ابزار‌های اضافی نظیر مخزن فشار، شیر برای تخلیه، شیر چک و سوئیچ فشار و تخلیه مخزن را نصب کنید که این ابزار می‌توانند در کنترل و مدیریت سیستم به شما کمک کنند که البته در صورتی‌که آب ساختمان از چاه تامین نمی‌شود، این مرحله اجباری نیست. 

نکات مهم در نصب پمپ آب ساختمان

تا به اینجا، نکات مهم برای نصب پمپ آب خانگی را بررسی کردیم اما در این بین یک‌سری نکات ریز وجود دارند که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشید تا سیستم شما هم از نظر قانونی و هم از نظر فنی به مشکل برنخورد. این نکات عبارت‌اند از:

  • محل نصب پمپ حتما سر پوشیده باشد
  • لوله کشی‌ها مناسب و استاندارد باشند
  • بهتر است پمپ و مخزن به هم نزدیک باشند
  • اتصالات غیرضروری در مسیر پمپ وجود نداشته باشند
  • آب مصرفی ساختمان بر اساس حجم مخزن تخمین زده شود
  • مخازن حتما سر پوشیده باشند تا از نفوذ گرد و خاک و موجودات موذی جلوگیری شود.

خرید انواع لوله با بهترین قیمت

همانطور که پیشتر گفته شد، برای اینکه سیستم آب تحت فشار عمر بیشتر و عملکرد بهتری داشته باشد، یکی از مهم‌ترین نکات، استفاده از لوله‌های با کیفیت و مناسب است. اگر قصد خرید انواع لوله‌های فلزی با بهترین قیمت و کیفیت را دارید، توصیه ما برای شما مجموعه بازرگانی مهندسی آیرومارت است. آیرومارت تمامی محصولات خود را از معتبر‌ترین تولیدکنندگان داخلی تامین کرده و بدون واسطه، با بهترین قیمت و با خدماتی نظیر مشاوره رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و بررسی قیمت لوله آب ۱/۲ یا هر محصول مشابه دیگری، می‌توانید به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

کلام آخـــر

نصب پمپ آب خانگی به شکل کلی به دو صورت با مخزن و بدون مخزن صورت می‌گیرد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. نصب خزن یک فرایند جانبی است که مراحل آن در کنار مراحل اصلی نصب پمپ آب خانگی باید اجرا شود که در این نوشته کوشیدیم تمامی مراحل را برای اجرای این سیستم، چه با مخزن و چه بدون مخزن تشریح کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

عمومی

شناسه : 377464
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا