سیگنال وزیر راه به بازار سهام؛

بورس به سد سیمانی و فولادی رسید!

باز هم یک عامل جدید را باید به گزارش‌های پیش بینی بورس اضافه کنیم تا پیچیدگی و نااطمینانی‌های تحلیل بازار سهام بیش از گذشته شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سهام از ابتدای هفته با یک شوک جدید روبرو شد تا یک عامل دیگر به گزارش‌های پیش بینی بورس اضافه شود. در حالی موضوع آغاز مذاکرات هسته‌ای داغ شده بود که دوباره بحث خروج برخی از کالاها و به طور مشخص سیمان و فولاد از بورس کالا مطرح شده‌است.

اما موضوع خروج سیمان و فولاد از بورس کالا چقدر جدی است؟‌ دلیل انتقادها از بورس کالا و اینکه عده‌ای آن را عامل گرانی و تورم می‌دانند چیست؟

بورس کالا عامل تورم است؟!

واقعیت این است که ساز‌و‌کار بورس کالا در تمامی دنیا امکانی برای کشف قیمت در یک فضای شفاف و بدون رانت است تا قابلیت نظارت برای تمامی سرمایه‌گذاران و کنشگران بازار وجود داشته باشد. اما حالا در ایران برخی از مقامات از جمله وزیر راه‌وشهرسازی دلیل گرانی و تورم این بخش را عرضه محصولات فولادی و سیمانی در بورس کالا می‌داند.

 با وجود این بیشتر کارشناسان چنین فرضیه‌ای را از اساس اشتباه می‌دانند و معتقدند دلیل افزایش قمیت مسکن را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. با این وجود حتی اگر این اظهارات رنگ واقعیت به خود نگیرد اما تبعات آن در حال حاضر در بازار سهام دیده می‌شود.

وزیر مسکن متغیر جدید بازار سهام!

شوک اظهارات اخیر وزیر راه‌وشهرسازی همچنان در بازار سرمایه و در میان فعالان و تولیدکنندگان معدنی و فولادی دیده می‌شود.

در روزهای گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه‌و‌شهرسازی راهکار جلوگیری از معضل گرانی مسکن را خروج فولاد و سیمان از بورس کالا دانسته بود؛ اظهاراتی که در مدتی کوتاه واکنش‌های زیادی را برانگیخت و کارشناسان و حتی مقامات دولتی چنین ایده‌ای را از اساس رد کردند.

به‌‌طور طبیعی در صورت وقوع این اتفاق و خروج این دو محصول از بورس کالا، قیمت سیمان و فولاد به صورت دستوری توسط دولت تعیین خواهد شد و این اتفاق مستقیما اثر خود را بر پایین آمدن سود شرکت‌ها خواهد گذاشت. اگرچه کارشناسان پیاده‌سازی چنین ایده‌ای را تقریبا غیرممکن می‌دانند و معتقدند ساختارها و نهادهای تصمیم‌ساز اجازه چنین اقدامی را نخواهند داد اما حتی مطرح شدن چنین موضوعی در حد حرف تاثیر منفی طی دو، سه روز گذشته بر بازارها و فضای تولید کشور گذاشته است.

پیش بینی بورس؛ بازار بدون روند است

در این رابطه نیما نائینیان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به‌طور کلی بازار یک روند خنثی را بعد از رشدی که تا ۱۶ اردیبهشت امسال داشت طی می‌کند. بعد از این دوره یک روند تقریبا خنثی‌ را آغاز کرده است. یعنی چند روزی مثبت و چند روزی منفی می‌شود. در‌واقع هنوز بازار انتخاب قطعی بین نزول یا صعود نگرفته است.

او افزود: البته می‌شود ‌فهمید که بازار کف خودش را در حدود ۲ میلیون واحد شناسایی کرده و در این عدد یک کف‌‌سازی خوبی انجام داده است. چون ما شاهد این بودیم وقتی که شاخص پایین

۲ میلیون واحد قرار گرفت، به شدت واکنش نشان داد و بالا آمد و خودش را تثبیت کرد. بنابراین بازار فروشنده‌ چندانی کمتر از این مقدار ندارد، مگر کسی که به پول آن نیاز مبرم داشته باشد.

سرمایه‌گذاران اصلی در بازار منتظرند بازار حرکت کند. اگرچه فروشنده نیست ولی خریدار جدی هم در بازار وجود ندارد. این را از آن حجم و ارزش معاملات روزانه می‌توان پیگیری کرد. می‌بینیم که با ورود جریان نقدینگی به بازار، چیزی که در بهمن‌‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد این بود که بازار رشد خیلی خوبی را تا اردیبهشت‌ماه ثبت کرد. بنابراین بازار یک اصلاح زمانی را انجام داد تا اصلاح قیمتی.

چرا واکنش بورس به اخبار شدید است؟

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما در بحث روندهای خنثی و زمانی که بازار ترسو‌ست و شهامت لازم را ندارد که با کمبود نقدینگی در بازار همراه شده تاثیر منفی بعضی اخبار بیشتر و تاثیر مثبت آنها کمتر دیده می‌شود. مانند اظهاراتی که وزیر راه مطرح کرد و خواستار خروج فولاد و سیمان از بورس کالا شد و استدلال او هم کاهش قیمت مسکن در کشور بوده است.

کاهش قیمت مسکن را در بعضی نقاط تجربه کردیم و در بعضی مناطق کمتر ولی دلیل اصلی آن به بورس کالا مربوط نمی‌شود، بلکه باید آن را از قیمت دلار پیگیری کرد. دلار محدوده‌ ثابتی با سیاست‌های شدید انقباضی که بانک مرکزی اعمال کرده پیدا کرده است.

آدرس غلط وزیر راه

نائینیان ادامه داد: این ثبات به کاهش انتظارات تورمی در آینده کمک می‌کند. هرچند که این فنر فشرده می‌شود، به هر حال با رکودی که در اکثر بازارها ایجاد شده و گردش نقدینگی‌ که کند شده است، الان وضعیت به‌گونه‌ای است که بازار مسکن هم تحت تاثیر قرار گرفته است. منتها به نظر من وزیر راه توپ را در زمین خودش انداخت. اگر صدور پروانه‌های ساختمانی را بررسی کنیم، می‌بینیم که تعدادشان افزایش چشمگیری نداشته و فقط سیاست‌های انقباضی شدید دولت در ثبات قیمت ارز باعث شده است که با کاهش قیمت در مسکن روبه‌رو باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ با تجربه‌ای که بارها انجام شده، قیمت‌گذاری دستوری نه در ایران بلکه در کل کشورهای دنیا کاملا یک امر رد شده است و هر کسی که این حرف را می‌زند، آدرس غلط به مردم می‌دهد. آن سیمانی که با رانت بین ۱۰ نفر اصلی توزیع می‌شد، همه می‌دانند که از قیمت‌گذاری دستوری چیزی‌ دست مردم را نمی‌گرفت و همگی به جیب دلال‌های رانت‌خوار می‌رفت. کما‌اینکه الان در بخش خودرو هم شاهد هستیم که خودروی قیمت‌ کارخانه‌ای به دست کسی نمی‌رسد و مردم عادی به قیمت بازار خودرو را می‌خرند و یکسری رانتجو و دلال هستند که با ارتباطاتی که دارند، می‌توانند قیمت کارخانه بگیرند و سود اصلی به جیب آنها می‌رود ضمن اینکه تولیدکننده را هم دچار زیان می‌کند.

او ادامه داد: کما‌اینکه این اتفاق فولادسازها و سیمانی‌ها را هم دچار زیان می‌کند، نتیجه دیگر این سیاست این است که باعث می‌شود قیمت این محصولات هم با قیمت کارخانه‌ای به دست کسی نرسد و فقط یک فضای منفی‌ در بازار ایجاد می‌کند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 377843
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا