نفت در سیطره شبه‌دولتی‌ها

در گزارش جدیدی از مرکز پژوهش‌های مجلس، رد پای شرکت‌های شبه‌دولتی را در صنعت مهم پالایش نفت بررسی شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هر چند همواره بر خصوصی‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارها بهبود شرایط اقتصاد ایران یاد می‌شود اما در عمل هیچگاه شاهد تحول خاصی در این زمینه نبودیم. به گونه ای که غالب شرکت‌های بزرگ همچنان دولتی‌ هستند یا سایه شبه‌دولتی‌ها بر سر آن‌ها سنگینی می کند.

حالا در گزارش جدیدی از مرکز پژوهش‌های مجلس، رد پای شرکت‌های شبه‌دولتی را در صنعت مهم پالایش نفت بررسی شده است.

براساس نتایج این گزارش در پاییز ۱۴۰۱ سازمان تأمین اجتماعی سهم ۴۵ درصدی را در کنترل و مدیریت صنعت پالایش نفت کشور دارد. این عدد برای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برابر با ۳۵ درصد است. سهام عدالت و تأمین اجتماعی نیروهای مسلح نیز به ترتیب ۱۱ و ۸ درصد از حق کنترل و مدیریت صنعت پالایش نفت کشور را در اختیار دارند.

بنابراین تنها یک درصد از مدیریت و کنترل شرکت‌های پالایشی واقعاً به بخش خصوصی واگذار شده است.

همچنین دولت با ۲۷ درصد در رتبه اول سهم از جریانهای نقدی این صنعت قرار دارد و عملا یک سوم سود صنعت پالایش نفت به جیب دولت می‌رود. پس از آن تأمین اجتماعی و سهام عدالت با سهم‌های ۲۰ و ۱۵ درصدی از جریان نقدی در رتبه دوم و سوم قرار می‌گیرند. صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با سهم ۸ درصدی از جریان نقدی صنعت پالایشی، در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

بخش خصوصی نیز تنها حدود یک درصد از جریان‌های نقدی صنعت پالایش نفت کشور سهم دارد.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی

شناسه : 377986
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. سلام
    ببینید کدوم شرکت و صنعت به بخش خصوصی واگذار شد و نتیجه داد خجالت هم خوب چیزیه گند زدین به مملکت دست بردار هم نیستین ، هی پژوهشگران و کارشناسان حوزه نفت فلان گفتن و بهمان گفتن عامو دست بردارین توی یکسال اخیر این همه حادثه اتفاق افتاده هنوزم نمیخواین بگید نمیتونیم ،توان و تخصص نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا