مشکل تخصیص ارز واردات نهاده‌های تولید حل می‌شود؟

گره ارزی

پس از نوسانات ارزی نیمه دوم سال گذشته، یکی از مهم‌ترین مسائل، عدم تامین ارز به موقع برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و طولانی شدن صف تقاضای خرید ارز در بازار رسمی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پس از نوسانات ارزی نیمه دوم سال گذشته، یکی از مهم‌ترین مسائل، عدم تامین ارز به موقع  برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و طولانی شدن صف تقاضای خرید ارز در بازار رسمی است. موضوعی که باعث اخلال در زنجیره تولید و سرریز تقاضا به بازار غیررسمی شد و در مقطعی به افزایش نرخ ارز نیز دامن زد.

از سوی دیگر این فرآیند طولانی موجب شده از یک طرف کالای وارد شده در گمرک بماند و دچار افت کیفیت شود و از طرفی با پایان مهلت برای دریافت ارز و ترخیص کالا، میزان سپرده بانکی واردکننده به عنوان وجه بلوکه شده به صورت پلکانی افزایش پیدا ‌کند.

 همچنین هرگونه سکته در تامین مواد اولیه و تولید، در بازار نمود پیدا می‌کند و منجر به کند شدن تامین نیازهای بازار می‌شود که در نهایت می‌تواند تعادل عرضه و تقاضا و قیمت‌ها را در بازار برهم بزند.

طی ماه‌های گذشته مصادیق زیادی از اثرات منفی عدم تامین به موقع ارز برای صنایع مختلف را شاهد بودیم؛ به عنوان نمونه بازار لاستیک طی هفته‌های گذشته به دلیل همین گره‌های ارزی با کمبود و افزایش مواجه شد. آنگونه که «مصطفی تنها» سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفته: از بهمن ماه ۱۴۰۱ تامین ارز مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شده است. همچنین در تیر و مرداد امسال به دلیل عدم تامین ارز مواد اولیه، تولید تایر کاهش داشته است. از ابتدای سال ۶۰ میلیون دلار دریافت شده، در حالی که به طور میانگین به ۲۵ میلیون دلار در هر ماه برای تولید نیاز است.

صنعت نساجی نیز طی چند ماه گذشته با مشکل مشابهی دست و پنچه نرم می‌کند؛ علیمردان شیبانی عضو هیات‌مدیره صنایع نساجی گفته: عرضه پایین مواد اولیه صنایع نساجی در بورس کالا و زمانبر بودن تخصیص ارز برای واردات پنبه، عملا تامین مواد اولیه صنایع نساجی را با چالش جدی مواجه کرده است.

از دیگر مصادیق نیز باید به شیر خشک اشاره کرد که از ابتدای سال جاری بارها تولیدکنندگان شیرخشک نسبت به وجود مشکلات تامین ارز اظهار نگرانی کردند.

در این شرایط حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی و دبیر کمیته حمایت از کسب‌وکار، گفته: طبق اعلام نماینده بانک مرکزی در هشتادوهفتمین نشست این کمیته، قرار است با اصلاحاتی که در بخشنامه موجود انجام می‌شود، شاهد حل مسئله سپرده‌های بانکی و کاهش زمان موردنیاز برای تخصیص ارز باشیم.

اخبار برگزیدهصنعت و معدنویدئو
شناسه : 378107
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا