حرکت نمایندگان ملت در مسیر مطالبات شخصی

جهان صنعت نیوز  |  پزشکی در گروه مشاغل و رشته های تحصیلی خوش آب و رنگ جامعه قرار دارد. همان رشته هایی که دانش آموزان از دوران دبیرستان تلاش می کنند به آن وارد شوند و تصورشان آن است ورود به رشته پزشکی یعنی فتح بالابلندترین قله موفقیت. این تصور اما نه تنها بین عموم جامعه رونق پیدا کرده بلکه از آرزوهای آقازاده ها هم هست. همین است که اگر در دانشکده های پزشکی کشور پذیرفته نشوند راهی فرنگ می شوند و چند ترمی را در همان دانشکده ها با پرداخت پول کافی پزشکی می خوانند و باری دیگر دلشان هوای وطن می کند و برای ادامه تحصیل به کشور بازمی گردند.

چندی پیش گزارشی مبنی بر پیگیری چرایی این موضوع در همین رسانه منتشر شد و این روند مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت. نتیجه همه پیگیری ها اما نه تنها حرکت به سوی نفی حقوق متقاضیان ورود به دانشکده های پزشکی را متوقف نکرد بلکه گویی جرقه ای روشن کرد تا برخی نمایندگان مجلس بیش از پیش خلاف جهت آنچه باید حرکت کنند. ۸۶ نماینده مجلس طرح دو فوریتی «افزایش صد درصدی ظرفیت‌های پزشکی و انتقال به داخل دانشجویان علوم پزشکی در صورت داشتن شرایط» را امضا کردند تا در صحن علنی مطرح شود. ۸۶ نماینده ای که به نظر نمی رسد نماینده ملت باشند. بپذیریم که این روزها با توجه به شرایط اقتصادی این مردم عادی نیستند که برای ادامه تحصیل پذیرش دانشگاه های خارجی را می گیرند.

طرحی برای مطالبات شخصی

یوسف داودی از طراحان طرح دوفوریتی افزایش پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی شنبه شب در جمع مدیران دانشگاه آزاد سراب اظهار کرد: با توجه به نیازسنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی و پایین بودن میزان دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی تعدادی از نمایندگان طرح دو برابر شدن پذیرش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی  آینده را به هئیت رئیسه ارائه کردند. پیر شدن و افزایش تعداد سالمندان موضوع مهمی است. در سال ۹۶ جمعیت سالمندی بیش از ۴ میلیون  در کشور بوده و این رقم درحال افزایش هست که افزایش تعداد تحصیلکردگان در رشته‌های مرتبط با سلامت را ضروری کرده است.

نماینده سراب از خروج تعدادی از جوانان  از کشور به خاطر تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی به دلیل عدم موفقیت در کنکور خبر داد و یادآور شد: در صورت تصویب طرح این دانشجویان  به کشور بازگشته و به تحصیل ادامه خواهند داد. تعداد پذیرش دانشجوی پزشکی و رشته‌های پیرامونی آن در کشور ما پایین‌تر از کشورهای دیگر منطقه است. همین اظهار نظر نماینده سراب در مجلس اما به از آنجایی که فاصله ای جدی با آمارهای و البته واقعیت جامعه دارد منجر به آن شد که تصور همسویی نمایندگان ملت با مافیای کنکور و البته آقازادگان چندین برابر شود.

در توضیحات این طرح جنجالی آمده است که سرانه پزشکی در ایران در مقایسه با کشور‌های منطقه و پیشرفته و ظرفیت پایین پذیرش دانشجوی پزشکی در مقایسه سایر کشور‌های دنیا از جمله دلایل این طرح دو فوریتی مطرح شده است. هر چند به گفته برخی‌ها کلید زننده این طرح دو فوریتی یکی از مسئولان است که فرزند پشت کنکوری در رشته تجربی دارد و برای دومین سال در آزمون شرکت خواهد کرد. جالب آن است که در پی راه افتادن جریان مخالفت دانشجویان و دست اندرکاران حوزه سلامت با این طرح دو فوریتی برخی از نمایندگان اعلام کردند که امضا خود را پس خواهند گرفت و برخی نمایندگان از جمله نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت که مخالفان این طرح هستند از تلاش برای رد این طرح و برگردانندن نظر امضاکنندگان سخن گفتند و حالا کمپین پس گرفتن امضا راه افتاده است.

تعداد پزشکان کشور بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است

تاکید و پیگیری چندباره بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان اما در حالی است که دی ماه سال ۹۷ ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود درباره موضوع مهم تعداد پزشکان کشور اظهار کرد: تعداد پزشکان عمومی و متخصص و دندانپزشکان فارغ‌التحصیل داخل و خارج و دارای شماره نظام پزشکی در سال ۱۳۵۶ برابر ۱۳۴۲۸ نفر بود که از این تعداد به دلیل بازنشستگی و فوت و مهاجرت و موارد دیگر کم شده به طوری که افراد فعال و ارائه کننده خدمت در حدود ۱۰ هزار نفر هستند، چراکه در آن سال‌ها قریب به ۶ هزار پزشک از آسیای جنوبی نظیر پاکستان، بنگلادش و هند در کشور حضور داشتند.

او معتقد بود علی‌رغم اینکه در سال‌های بعد انقلاب هم با موجی از مهاجرت گروه پزشکی مواجه بودیم، با برنامه‌ریزی و اقدامات وسیعی که بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است، در ابتدای سال ۱۳۹۵، ۳۹۳۹۸ متخصص و فوق تخصص، ۴۲۴۲۲ پزشک عمومی و ۲۶۳۶۱ دندانپزشک عمومی و متخصص مجموعا ۱۰۸۱۸۱ نفر به صورت فعال در حال ارائه خدمت هستند و تا آخر وقت اداری دیروز، تعداد پزشکان عمومی و متخصص و دندانپزشکان فارغ التحصیل داخل و خارج و دارای شماره نظام پزشکی کشور به عدد ۱۷۳۱۳۰ رسیده است و ۱۷۳۱۳۰ نفر فارغ‌التحصیل گروه پزشکی، شماره نظام پزشکی خود را دریافت کرده‌اند. افزایش بیش از ۱۰ برابری پزشکان کشور تاثیر بسیار زیادی در بهبود بسیار قابل توجه شاخص های بهداشتی درمانی کشور در چهل سال اخیر داشته است که به تفصیل در چند هفته آینده، شاخص‌های مربوطه بیان خواهد شد.

حریرچی با بیان اینکه هم‌اکنون در وزارت بهداشت، مجموعا ۱۲۵۳۶۹ نفر در کادر پرستاری شامل کارشناسان پرستاری و پرستاران دارای مدارک بالاتر، فارغ التحصیلان رشته‌های اتاق عمل، هوشبری و نیز، دارندگان مدارک بهیاری، کمک پرستاری و کمک بهیاری در حال فعالیت هستند، افزود:  ۹۰۰۶۱  نفر از این تعداد از پرستاران، لیسانسیه یا مدرک بالاتر دارند. از نکات مهم و قابل توجه این نشست خبری اما آن بود که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: در سال ۹۷ تعداد پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ۱۰۰۰۰ نفر، در مقطع کارشناسی ارشد ۱۳۲۰ نفر و در مقطع دکترای تخصصی ۱۱۰ نفر در ۱۹۲ دانشکده پرستاری کشور در دانشگاه های دولتی و آزاد است.

تعداد پزشکان بیکار کشور زیاد است

در ادامه این اظهار نظر و واکنش بهارستان نشینان مبنی بر طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده های پزشکی روز گذشته نیز سعید نمکی وزیر بهداشت، ضمن مخالفت صریح با طرح نمایندگان برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: ما معتقدیم که ظرفیت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و باری که بر دوش این مراکز درمانی بعد از فارغ‌التحصیلی پزشکان می‌افتد برای نظام سلامت، نظام سیاسی و نظام اجتماعی کشور مشکل آفرین است. مسئله کمبود پزشک ناشی از توزیع نامناسب فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در سراسر کشور است و در حاضر هم تعداد بسیار زیادی پزشک بیکار در کشور داریم.

نمکی تأکید کرد: ما باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری برای ماندگاری پزشکان مناطق محروم انجام دهیم و برنامه‌های انگیزشی بهتری را در کشور اجرا کنیم. در حال حاضر وزارت بهداشت ۳۰ درصد پزشکان را بومی جذب می‌کند و تا ۲ الی ۳ سال آینده این پزشکان فارغ التحصیل خواهند شد و نیاز مناطق محروم برطرف می‌شود. او با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی به نفع کشور نیست، گفت: اگر وزارت بهداشت تشخیص بدهد میزان ظرفیت پذیرش نیرو‌های بومی را افزایش خواهد داد.

تقویت تونل پارادوکس و گیج شدن جامعه

این که نمایندگان مجلس به تنهایی وارد مسیری شوند که بر اساس آن چیدمان و مسیر علمی جامعه را تغییر دهند روندی نبود که بر اساس آن نامشان بر برگه های رای نقش ببندد. چنین اقداماتی نه تنها بر خلاف خواست و مطالبه عمومی جامعه است بلکه اعتماد عمومی را لکه دار می کند. تصور اینکه نماینده ای با رای مردم به مجلس وارد شود و در نهایت از این اعتبار به نفع مطالباتی که انتفاع عمومی را زیر سوال می برد استفاده کند به راستی برای جامعه مطلوب نیست. نقطه مطلوب جامعه شاید آن بود که نمایندگان مجلس با توجه بیشتری موضوعات روز بهداشت و سلامت را مورد واکاوی قرار دهند و در مقابل این واکاوی خروجی جلسات مکررشان گره ای از زندگی مردم باز کند.

برخی نمایندگان مجلس گویی در حال حاضر وارد تونلی پایان ناپذیر شده اند که مدام بر انبوه سولات و مطالبات جامعه می افزاید. از دولت صدای مخالفت با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو به گوش می رسد و از مجلس صدای وای از نبود پزشکان؛ دیگر هیچ پزشکی در مناطق دور افتاده نیست تا سلامت جامعه را تضمین کند. نبود پزشکان در مناطق دور افتاده اما حاصل عدم مدیریت هوشمندانه ای است که اگر شکل گرفته بود حالا شاهد چنین بحران هایی نبودیم. در شرایطی که هر سال به سیل عظیم فارغ التحصیلان پزشکی مواجه ایم چرا باید نگران نبود پزشک در مناطق دور افتاده باشیم. این کمبودها و جای خالی حاصل ضعف در عملکرد همان نمایندگانی است که نقاط ضعف واقعی را مورد توجه قرار نمی دهند و به دنبال راهکارهایی هستند که خود آغاز آسیب های دیگر است.

پیشنهاد ویژه

شناسه : 37820
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا