در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان چه گذشت؟

در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، چهار تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن با وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و معاونت علمی ریاست جمهوری، امضا و از بسته امتیازات ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، رونمایی شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان از ساعت ۸ صبح امروز پنجشنبه با حضور وزرای صمت، اقتصاد و دارایی، علوم، تحقیقات و فن‌آوری و معاون علمی ریاست جمهوری، در محل مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد که در جریان این همایش، تفاهنامه‌هایی میان دستگاه‌های حاضر در این همایش به امضا رسید.

بر پایه این گزارش، تفاهم‌نامه نخست که به «بسته پیشران دانش‌بنیان‌ها» اختصاص داشت، با حضور «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی ریاست جمهوری، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، «محمدصادق خیاطیان یزدی» مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به امضا رسید.

تفاهم‌نامه بعدی با عنوان «تولید نخستین نمونه دا‌م‌تراک ۱۵۰ تنی الکتریکال» میان «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی ریاست جمهوری، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت و «محمد محیاپور» مدیرعامل شرکت گهرزمین به امضای طرفین رسید.

در ادامه این برنامه، تفاهم‌نامه دیگری با موضوع «هم‌افزایی منابع مالی» میان «محمدصادق خیاطیان یزدی» مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و «محسن نادری‌منش» مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته امضا شد.

همچنین تفاهم‌نامه‌ای با عنوان «همکاری معاونت علمی، فن‌آوری و سازمان شهرک‌های صنعتی» میان «محمدجواد صدری‌مهر» مشاور معاون علمی ریاست جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فن‌آوری و نوآوری و «فرشاد مقیمی» سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، به امضا رسید.

اقتصاد بزرگ و قوی در گروی بنگاه‌های بزرگ است

 

وزیر صمت، امروز در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار کرد: مجمع جهانی اقتصاد هر سال ریسک‌هایی معرفی می‌کند که اغلب زیست محیطی و اجتماعی هستند و معمولا آنها را شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌کنند. چون بیشترین مصرف کننده منابع زیست محیطی هستند و بیشترین تاثیر را روی رفتارهای اجتماعی نیز دارند.

وی با بیان اینکه اقتصاد بزرگ و قوی در گروی بنگاه‌های بزرگ است، تصریح کرد: مدتی شعاری تحت عنوان کوچک‌سازی قشنگ است، مطرح شد، اما شرکت‌های کوچک باید در کنار شرکت‌های بزرگ باشند. چراکه شرکت‌های بزرگ توان تحقیق و توسعه، بازاریابی، بهبود کیفیت و توسعه بازار را دارند.

علی آبادی با بیان اینکه کل شرکت‌های دانش بنیان کشور نزدیک ۹۰۰۰ شرکت هستند که کمتر از ۷۰ درصد آن‌ها فروش بیش از پنج میلیون یورو یا بالای ۱۰۰ نفر کارکن دارند، تصریح کرد: اما رتبه بندی‌های جهانی نشان می‌دهد راندمان شرکت‌ها خوب بوده است. با این حال تاکنون رشد شرکت‌های دانش بنیان در کشور در قالب شرکت‌های کوچک بوده، اما شرکت‌های بزرگ مثل فولاد اکثرا در بخش تولید فعال هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه رشد ۸.۵ درصد عدد بالایی نیست و با توجه به ظرفیت‌های کشور بیش از این رقم هم قابل تحقق است، گفت: ناپایداری مدیریتی در سطوح مختلف وزارتخانه، عدم تناسب فرایندها و ساختارها با جهش تولید، مثل مشکلات تخصیص ارز یا بخش نامه‌های متعدد، فقدان رهبری واحد تولید، کمبود تمرکز سیاست‌ها و مدیریت ارزی، فشارهای سیاسی، قیمت گذاری دستوری، کم توجی به بخش خصوصی و غیره از جمله ابر چالشهای بخش تولید است.

علی آبادی با بیان اینکه قطعی برق صنایع در زمان محدودیت تامین برق با قانون در تناقض است، گفت: تولید صادرات محور، ارتقای بهره وری و رقابت پذیری با رتبه بندی شرکت‌ها، کاهش ارزبری و عدم خام فروشی، اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، ایجاد ثبات در فضای کسب و کار، بازبینی سازوکارهای مدیریت و بازرسی و تهعد به محیط زیست نیز از جمله جهت‌گیری های وزارت صمت در سیاست‌گذاری است.

وزیر صمت با مطرح کردن این سوال‌ که چرا باید به خودروسازها رانت دهیم و بعد قیمت آن‌ها را کنترل کنیم، گفت: دیگر هیچ رانتی در کار نیست باید روی پای خودشان بایستند. فقط بخاطر جبران وضعیت جهانی تعرفه در نظر می‌گیریم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به وجود ۹۰۰۰ واحد راکد در کشور که تعداد زیادی دانش بنیان نیز در بین آن‌هاست، گفت: پروژه های پیشران وزارت صمت نیز شامل توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه ها و غیره، تامین آب صنایع، جایگزینی خودروهای برقی، توسعه استفاده از سوخت پاک و تجدید پذیر، توسعه اکتشاف معادن و هوشمندسازی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و غیره است.

علی آبادی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید نیازهای کشور را برطرف کنند و برای مشکلات طرح ارائه کنند، گفت: در این بخش باید به این نکته توجه کنیم که خودروهای برقی خودروهای امروز هستند، نه آینده. خودروی آینده خودران‌ها هستند و به زودی خودروی برقی تبدیل به خودروی گذشته می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر راه حل دیگری برای حل مشکل بنزین نیست، چراکه سالانه دو میلیون خودرو اضافه می‌شود که روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند. در حال حاضر روزانه ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون لیتر گازوئیل و بنزین معادل ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون دلار روزانه می‌سوزد که می‌شود با استفاده از انرژی برقی آن را کاهش داد.

وزیر صمت در پایان گفت که با تغییر مسیر در حوزه فناوری می‌توانیم به قطب فناوری منطقه تبدیل و شاهد مهاجرات معکوس سرمایه‌های انسانی باشیم.

نیازمند تغییر ریل از اقتصاد خام فروش به سمت اقتصاد تولیدگرای دانش بنیان هستیم

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان در جمع خبرنگاران در خصوص نقش دانش بنیان‌ها در اقتصاد گفت: اساس حرکت اقتصاد از یک اقتصاد که ارزش افزوده آن خام فروشی است چه نفت چه موارد دیگر به سمت یک اقتصاد مبتنی بر تولید، آن هم تولید دانش بنیانی که توان رقابت در فضای بین‌المللی داشته باشد نیازمند تغییر در ریل اقتصادی کشور است و بازیگران اصلی این تغییر ریل خود شرکت های دانش بنیان هستند و نقش دولت و مجلس و قانون و مقررات تسهیل گر این بخش از اقتصاد باشد.

وی در ادامه بیان کرد: ما باید شرکت های دانش بنیان را  ارتقا داده و اجازه دهیم تا بازیگران بزرگ صنعتی ما که به صورت سنتی در بخش های مختلف از جمله فولاد و سایر بخش های صنعتی، دانش بنیان شوند که هنوز این اتفاق رخ نداده که البته با توافقنامه ای که با وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم بسته شد در تغییر این ریل کمک کنیم که برای ما این مسیر  تغییر در کیفیت رشد اقتصادی در وزارت اقتصاد است.

خاندوزی افزود:  در دهه پیش رو و در این مسیر نقش تامین مالی  شرکت های دانش بنیان برای ما حائز اهمیت است و وزارت اقتصاد به شکل ویژه ای در این خصوص  به این مسأله اهتمام دارد.

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه تامین مالی برای هزینه تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان در نظر داریم و خواهیم داشت و در حوزه خرید و توسعه بازار از جمله در بخش تجهیزات گمرکی که شرکت های دانش بنیان تولید کننده آن هستند و همه حوزه های دانش بنیان در آن نقش دارند، از این بخش حمایت می کنیم.

وی گفت:  تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه برای تامین مالی از محل بورس دستور کار مشترک ما و وزارت صمت است که سازمان بورس وظیفه پیگیری آن را برعهده دارد و از طریق تامین مالی توسط  بانک های کشور که نیازمند تدابیر فعالانه بانک مرکزی است باید برای این بخش فراتر از سقف ترازنامه شبکه بانکی برای تولیدات دانش بنیان به شکل ویژه مسیر سبزی باز کنیم.

خاندوزی همچنین متذکر شد: در سال گذشته کمک و تسهیلاتی که برای شرکت های دانش بنیان داشتیم بیش از ۱۶۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بود و در ۵ ماهه اول امسال ۲۶۱ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ بود و باید بیشتر شود و این حکایت از این دارد که اقتصاد ایران در حال چرخش از اقتصاد نفتی غیر مولد دولت زده به سمت تولیدگرای دانش بنیان در حال حرکت است.

وی در خصوص واگذاری خودرو سازی ها نیز  اضافه کرد: ما در دوره وزیر قبلی صمت توافقی در خصوص واگذاری شرکت های خودروسازی بین سازمان خصوصی سازی و صمت داشتیم که شروع هم  شده بود اما به دلیل تغییرات وزارت صمت متوقف شد و امیدواریم که به زودی این اتفاق بیفتد.

نگاه دنیا به علم و فناوری و پدیده‌های نوظهور ویژه است

محمدعلی زلفی‌گل در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان گفت: نگاه دنیا به علم و فناوری و پدیده‌های نوظهور ویژه است و اگر ما این نگاه ویژه را به این حوزه نداشته باشیم، از دنیا عقب می‌مانیم.

وی تاکید کرد: هوش مصنوعی، ایتترنت اشیاء، میکرو الکترونیک و صنعت رباتیک و علوم شناختی حوزه‌هایی هستند که نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه ویژه هستند.

زلفی‌گل افزود: کشورهای پیشرفته به مزیت‌های نسبی سرزمین خود اکتفا نمی‌کنند و با علم و فناوری، برای خود مزیت جدید ایجاد می‌کنند.

وزیر علوم گفت: علم و دانش ابزار تولید قدرت نرم هستند که راه ارزان توسعه و پیشرفت محسوب می‌شوند و هم در رشته‌های علوم انسانی و هنر و هم علوم فنی و مهندسی، زمینه تولید اقتدار و قدرت نرم وجود دارد.

وی اظهار کرد: اقلیم چهار فصل و تنوع قومی و زبانی، منابع نفت و گاز و صنایع معدنی از مزیت‌های نسبی کشور ما هستند که باید با علم و فناوری از آنها ارزش افزوده ایجاد کنیم و مهمتر از همه، با ابزار علم و فناوری برای کشور مزیت جدید بیافرینیم.

وزیر علوم گفت: اگر ما با استفاده از علم و فناوری، وسیله و تجهیزاتی درست کنیم که در صنعت و منازل مردمان دنیا استفاده شود، در واقع هم درآمد کسب کرده‌ایم و هم جاذبه دنیا را نسبت به کشور خود افزایش داده‌ایم.

وی به برنامه معاونت فناوری وزارت علوم برای حضور دانشجویان عضو انجمن علمی در پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و کفت: طرح‌های دستیار فناوری، برگزاری تور فناوری و پسادکتری از جمله برنامه‌های جدید وزارت علوم در زمینه ارتباط علم و صنعت است.

وی همچنین اضافه کرد: با اذن مقام معظم رهبری دانش‌آموختگان دکتری می‌توانند به عنوان امریه سربازی جذب دوره پسادکتری شوند که می‌تواند بدنه پژوهش و فناوری ما را تقویت کند.

وزیر همچنین علوم به حضور برخی ار اعضای هیات علمی و یاوران علمی در بخش صنعت و سازمان‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: این اقدام هم پیوند دانشگاه و صنعت را بیشتر می‌کند و هم از جمله راه‌های استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در صنعت و تولید است.

مهم‌ترین رکن، بازار است که باید آن را به سمت دانش بنیان سوق بدهیم

 روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار کرد: سیاست تعریف اقتدار کشور بر مبنای قوه علم سه دهه است که از سوی رهبری، سیاست‌گذاری و پیگیری شده و در این دوران چهار سپهر سپری شده است.

وی افزود: در دهه ۸۰ شاهد گفتمان تبدیل علم به ثروت بودیم. در دوره دوم، فطرت جریان دانش بنیان محقق شد که قانون حمایت از موسسات دانش بنیان هم در این دوره تصویب شد. دهه بعدی دوران اجرای قانون مصوب سال ۱۳۸۹ است که بسیاری از زیرساخت‌های دانش بنیان در این دوره شکل گرفت و تحقیق و توسعه بسیاری از فناوری‌ها در دهه گذشته شروع شد.

او ادامه داد: اکنون هم در دوره‌ چهارم هستیم که به تعداد کافی شرکت و موسسه، آزمایشگاه، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شتاب دهنده‌ها ایجاد شدند و قانون جهش تولید هم در این دوره تصویب شده است. از طرف دیگر شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر کار تحقیقاتی می‌کردند، در حال ورود به صنعت هستند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه برای دیده شدن تاثیر سه دهه حمایت از علم و فناوری در زندگی روزمره مردم و تغییر شاخص‌های ارزیابی کشور در پیشرفت علم و فناوری، زیرساخت‌هایی نیاز است، گفت: اولین زیرساخت کمیت است که به نظر می‌رسد حدود ۹ تا ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان میزان مناسبی برای ایجاد یک جریان هست. دوم زیرساخت‌هاست که اشاره شد در شرایط خوبی هستند. سومین مورد شامل قوانین و تنظیم گری خوب است که قانون جهش تولید تا حد زیادی آن را پوشش داده است.

وی افزود: اما مهم‌ترین رکن، بازار است که باید آن را به سمت دانش بنیان سوق بدهیم. پس معاونت علم و فناوری به دنبال ایجاد بازارهای دولتی، غیردولتی و بین‌المللی برای محصولات دانش بنیان است. با توجه به اینکه ساختار اقتصاد کشور دولتی است، اگر وزارتخانه‌ها پای کار در اختیار قرار دادن بازار به این بخش نباشند، فرایند کند خواهد بود.

او با بیان اینکه اگر بازار تضمین شود، جریان‌های مختلف تامین مالی خود به خود پای کار می‌آیند، گفت: زیرا هیچ حوزه‌ای از اقتصاد نیست که سودهای چند صددرصدی که حوزه فناوری دارد، داشته باشد. اما در صنایع پیشرفته و های‌تک دنیا شاهد ارزش افزوده چند صددرصدی هستیم.

وی در ادامه از رونمایی بسته‌ای در همایش امروز خبر داد و گفت: این بسته شامل موضوعات سرمایه‌گذاری، ضمانت‌نامه، تامین مالی، ایجاد بازار و غیره است و ارزش بازاری که این بسته ایجاد می‌کند، ۱۵ همت است. همچنین امضای چند قرارداد جدی که حاصل چند ماه تعامل و بحث و بررسی با شرکت دانش بنیان و مصرف کننده نهایی است‌ و یکی از این‌ موارد، پروژه ساخت دامپ‌تراک (تجهیزات سنگین معادن) ایرانی است که قرارداد آن با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان با همکاری ۱۴ شرکت امضا می‌شود و امیدواریم در همین دولت به بهره‌برداری برسد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در پایان ابراز امیدواری کرد که کنسرسیوم‌ها در سلامت و کشاورزی نیز زودتر محقق شود.

اعطای ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

محمد صادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی رئیس‌جمهوری در حاشیه نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات تفاهم‌نامه همکاری پنج جانبه بین صندوق نوآوری، شکوفایی ریاست جمهوری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت‌خانه‌های علوم، اقتصاد و صمت پرداخت و گفت: در این تفاهم‌نامه صندوق نوآوری متعهد شده است تا مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات و خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیانی اختصاص دهد که می‌توانند در ابر پروژه‌های معین در تفاهم‌نامه مشارکت کنند.

این خدمات مالی از منابع اشتغال‌زایی که دولت در حمایت از اشتغال دانش‌بنیان تعریف کرده بود، اختصاص می‌یابد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به بسته رشد تولید که در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تدوین و در هیئت عامل صندوق نیز به تصویب رسیده است، به شرکت‌هایی که عضو کنسرسیوم‌های تخصصی دانش‌بنیان هستند، اگر تا دو برابر افزایش رشد تولید داشته باشند، تا سقف دو هزار میلیارد تومان با همکاری شبکه بانکی تسهیلات رشد تولید پرداخت می‌کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان با بیان اینکه این صندوق به عنوان نهاد تأمین مالی فناوری در کشور هم‌اکنون بیش از ۷۹ خدمت را به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه می‌کند، تصریح کرد: این خدمات در چهار دسته تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به این شرکت‌ها ارائه می‌شود.

 

صنعت و معدن

شناسه : 378368
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا