مدیترانه؛ گورستانی برای آرزوهای مهاجران

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف از مرگ 990 نفر در دریای مدیترانه (دریای میانه) در 2 ماه گذشته خبر داده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، اعلام کرده. شمار افرادی که ظرف دو ماه گذشته در دریای مدیترانه غرق شده‌اند. رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

طبق اعلام یونیسف، دست‌کم ۹۹۰ نفر که برخی از آنها کودک بوده‌اند. در بازه زمانی ژوئیه تا اوت سال جاری میلادی در این دریا غرق شده‌اند.

«رجینا دی دومینیکس»، هماهنگ‌کننده یونیسف در سازمان ملل گفت. این رقم سه برابر تعداد نفراتی است که در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲ در دریای مدیترانه غرق شده‌اند. در آن بازه ۳۳۴ نفر جانشان را از دست دادند.

وی اضافه کرد مرگ و میز غم‌انگیز کودکانی که در جستجوی امنیت به دنبال پناهنده شدن در اروپا هستند. نتیجه انتخاب‌های تصمیم‌گیران سیاسی و یک نظام مهاجرتی شکست‌خورده است.

سران نه کشور حاشیه دریای مدیترانه و جنوب اروپا در مالتا گرد هم آمدند

این خبر در شرایطی اعلام شد. امروز جمعه سران نه کشور حاشیه دریای مدیترانه و جنوب اروپا در مالتا گرد هم آمدند.

این نشست یک روز بعد از آن برگزار می‌شود. وزرای کشور اعضای اتحادیه اروپا به پیشرفت‌هایی در خصوص نحوه مدیریت پناه‌جویان و مهاجران غیرقانونی دست پیدا کردند.

مقام‌ها گفته‌اند انتظار دارند طی روزهای آینده به توافق دست پیدا کنند. این در حالی است که ایتالیا خواستار زمان بیشتر برای بررسی متن توافق شده است.

تلاش برای این توافق از مدت‌ها پیش در جریان بوده. اما انگیزه اصلی کشورهای اروپایی برای کار بر روی این موضوع افزایش قابل توجه مهاجرانی است. طی چند هفته گذشته وارد جزیره کوچک « لامپدوسا» در ایتالیا شده‌اند.

گسترش مأموریت‌های دریایی در مدیترانه

جیورجیا ملونی، نخست‌وزیر دولت راست‌گرای ایتالیا که یک سال گذشته با شعارهای ضدمهاجرتی به این سمت انتخاب شده. درگیر تنش‌هایی با فرانسه و آلمان بر سر این موضوع است. او خواستار آن است که اتحادیه اروپا مسئولیت بیشتری در این حوزه متقبل شود.

وزارت کشور ایتالیا اعلام کرده. در سال جاری میلادی شمار افرادی که وارد ایتالیا شده‌اند. مرز ۱۳۳ هزار نفر را رد کرده است. این رقم دو برابر رقم مشابه در بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی است.

در حالی که هزاران نفر از مهاجران از دو هفته پیش شب را در کلبه‌های روباز و پرازدحام در مرکز جذب مهاجران در جزیره «لامپدوسا» می‌گذرانند. ون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از یک طرح ۱۰ ماده‌ای برای کمک به ایتالیا جهت رسیدگی به این بحران رونمایی کرد.

ون در لاین قرار است. در حاشیه نشست مالتا با ملونی و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه برای رایزنی درباره اجرای این طرح گفت‌وگو کند. این طرح ممکن است شامل بندهایی برای گسترش مأموریت‌های دریایی در مدیترانه را شامل شود.

در خصوص مدیریت مسئله مهاجرت بین فرانسه و ایتالیا دیدگاه مشترک وجود دارد

بعد از بیان شدن اظهارات تند هم در ایتالیا و هم در فرانسه در خصوص نحوه مدیریت این موضوع، ماکرون و ملونی هر دو طی روزهای گذشته تلاش کرده‌اند. تنش‌ها را کاهش دهند. سران دو کشور روز سه‌شنبه در رم در حاشیه یک مراسم دولتی دیدار کردند.

یک منبع در کاخ الیزه به خبرگزاری فرانسه گفت. «در خصوص مدیریت مسئله مهاجرت بین فرانسه و ایتالیا دیدگاه مشترک وجود دارد.»

خبرگزاری فرانسه گزارش داده حدود ۹۰ مهاجر روز جمعه از طریق سه قایق وارد جزیره لامپدوسا شدند. اینجا جزیره‌ای کوچک است. در فاصله‌ای اندک با ساحل تونس قرار گرفته. اولین جایی است که مهاجران برای عبور از آفریقای شمالی به اروپا وارد آن می‌شوند.

ایتالیا علاوه بر انتقاد از فرانسه از آلمان هم بابت عدم همکاری در تأمین بودجه‌های خیریه. برای قایق‌های نجات در حال فعالیت در مرکز دریای مدیترانه انتقاد کرده است.

یونیسف اعلام کرده از میان ۹۹۰ مهاجر که در دو ماه گذشته در مدیترانه جانشان را از دست داده‌اند. ۲۸۹ نفر آن کودک هستند. یونیسف گفته مدیترانه به «قبرستانی برای کودکان و آینده آنها» تبدیل شده است.

منبع: فارس

عمومی
شناسه : 378379
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا