همه مقصرند!؛ برزخ صنایع با بینش اشتباه سیاستگذاران

سیاست‌های ضد تولید دولت و برخی وزارتخانه‌ها آسیب‌های جدی به صنایع مختلف از جمله خودروسازان وارد کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سیاست‌هایی که با هدف کنترل قیمت‌ها گرفته شد اما عملا نتیجه معکوس داد؛ سامانه یکپارچه خودرو از مهم‌ترین سیاست‌های اتخاذ شده بود که حالا هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد و یک روز خبر انحلال آن شنیده می‌شود و روز دیگر، این خبر تکذیب می‌شود.

حتی سال گذشته رییس‌جمهوری در حکمی ۱۰ ماده‌ای بر واگذاری خودرویی‌ها و افزایش تولید ظرف ۶ ماه تاکید داشت اما الان بیش از یک سال از آن زمان گذشته و چنین اتفاقی رخ نداده است.

از طرف دیگر صنعت خودرو به دلیل بینش نادرست مسوولان دچار آسیب شده و با قیمت‌گذاری دستوری لطمه دیده است. در واقع دولت دنبال این بود که تورم را از جیب تولید کنترل کند، در حالی که باید تورم را از مسیر تقویت تولید کنترل کرد.

در این بین بورس کالا همواره به عنوان متهم ردیف اول گرانی خودرو معرفی شد. این در شرایطی بود که افزایش قیمت‌های خودرو تحت تاثیر تورم و سیاست‌های اشتباه بود و نه عرضه در بورس.

 اکثر کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار به این گزاره با دیده تردید نگاه کرده و گرانی کالاها به وسیله بورس را بیان آدرس غلط عنوان می‌کنند.

در حقیقت کارشناسان معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق مثبتی بود، اما به دلیل اینکه تنها ۵ درصد عرضه شد و همچنین مصادف شدن با افزایش قیمت دلار، قیمت‌ خودروها در بازار افزایش یافت اما بعدها گفته شد به دلیل اینکه خودرو از بورس کالا خارج شد، قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرد.

در حالی که این اتفاق چند دلیل داشت. اول بحث بهبود نسبی روابط خارجی ایران بود؛ به عنوان مثال از سرگیری روابط با عربستان و آزادی زندانیان آمریکایی در فضای سیاست بین‌الملل بسیار تاثیر گذاشت و با افت قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان، انتظارات تورمی کاهش پیدا کرد. آزادسازی واردات خودروهای نو و دست دوم عامل دیگری بود که به کاهش قیمت خودرو انجامید.

بنابراین نه دلیل افزایش قیمت خودرو عرضه در بورس کالا بود و نه افت قیمت خودرو طی چند ماه گذشته نتیجه توقف این عرضه‌ها. در حقیقت آنچه که بازار و البته صنعت خودرو را بیش از همه متاثر کرده، سیاست‌های اشتباهی که طی سال‌های گذشته بارها و بارها تکرار شده و تنها یک نتیجه داشته است

خودروویدئو
شناسه : 378580
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا