xtrim

فساد به سامانه یکپارچه خودرو رسید؟

علی خسروانی، تحلیلگر بازار خودرو گفت: در سامانه یکپارچه عرضه خودرو متاسفانه فساد وجود دارد و دیتاهای سامانه درج می‌کند و در اختیار برخی از نمایندگی‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها خیلی زودتر مطلع می‌شوند از اسامی افرادی که نوبت قرعه کشی دارند و این هم یکی از آفت‌های سامانه در‌حال حاضر است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به نقل از خبرهای فوری مهم، علی خسروانی، تحلیلگر بازار خودرو گفت: در‌حال حاضر اصلا معلوم نیست متولی سامانه یکپارچه عرضه خودرو چه کسی است. هیچ کس آن را گردن نمی‌گیرد. شورای رقابت می‌گوید به من ربطی ندارد برای وزارت صمت است و وزارت صمت می‌گوید به من ربطی ندارد برای شورای رقابت است.

علی خسروانی، تحلیلگر بازار خودرو به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که سامانه یکپارچه عرضه خودرو باعث شفافیت شده یا رانت، گفت: این سامانه در واقع یک راه لاعلاجی بود که در آن مقطع زمانی چاره‌ای به جز آن نبود. در‌واقع دولت باید به خاطر هجوم تقاضا یک راهکاری می‌اندیشید تا بتواند وضعیت را ساماندهی کند و به نوعی جلوی تک روی شرکت‌ها را در فرایند ثبت‌ نام و تحویل خودرو بگیرد. چون هر‌کدام از این‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کردند.

خسروانی اضافه کرد: این سامانه در واقع یک داروی مخدر بود که وجودش خوب نیست اما در یک مقطعی برای بیمار تجویز می‌شود. منتهی موضوع این است که این سامانه در‌حال از دست دادن کارایی خود است و ما نباید به آن عادت کنیم. به خصوص الان که دلایل وجودی سامانه درحال از بین رفتن است. بنابراین خودش هم باید تغییر کند چون سامانه در شرایط عادی بسیار نا‌مفید است.

opal

مشکلات سامانه یکپارچه عرضه خودرو

این تحلیلگر بازار خودرو در‌خصوص مشکلات سامانه یکپارچه عرضه خودرو گفت: یکی از مشکلات سامانه این است که اولا شرکت‌ها را خلع سلاح می‌کند یعنی شرکت‌ها دیگر هیچ تلاشی برای فرآیندهای فروش و اثر‌گذاری انجام نمی‌دهند. دوما باعث تحریک تقاضا می‌شود.

به طور مثال شما اگر بخواهی یک ماست هم بخری، اگر فروشنده بگوید ماست را نمی‌فروشم مگر اینکه قرعه کشی کنیم تا ببینم کدام برند ماست برای شما می‌افتد، خب ناخودآگاه در این قرعه‌کشی برای یک سطل ماست هم شما ناخودآگاه خوشحالی برای اینکه فکر می‌کنی برنده شدی. ماشینی که ۱۰ سال است عرضه می‌شود و ۹ متقاضی دارد دیگر قرعه‌کشی و سامانه نمی‌خواهد. سامانه در‌حال حاضر نیازش در یک سری برندها خصوصا مونتاژی‌های چینی منتفی شده.

خسروانی با اشاره به واردات خودرو دست دوم افزود: مسئله دیگر این است که ان‌شاالله با آزادی واردات خودرو و روندی که در پیش گرفته شده با آمدن خودروهای دست دوم، فضای بازار خودرو به سمت رقابتی شدن، می‌رود.  وقتی فضا رقابتی می‌شود دیگر نیازی به قیمت‌گذاری دستوری نیست. یعنی شما قیمت‌ها را در اختیار شرکت‌ها هم بگذاری آن‌ها نمی‌توانند قیمت بالا بگذارند، چون اگر قیمتشان از حد رقابتی بالاتر باشد خریداری برایشان وجود ندارد.

علی خسروانی در ادامه تاکید کرد: در سامانه متاسفانه فساد وجود دارد و دیتاهای سامانه درج می‌کند و در اختیار برخی از نمایندگی‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها خیلی زودتر مطلع می‌شوند از اسامی افرادی که نوبت قرعه‌کشی دارند و این هم یکی از آفت‌های سامانه در‌حال حاضر است.

وی ادامه داد: درج اطلاعات یعنی فساد و این فساد یعنی کسی پول می‌گیرد و این کار را انجام می‌دهد و در‌واقع این دیتاها را می‌خرند. این فساد فضای رقابتی را از بین می‌برد.

به طور مثال هفته آینده قرار است برای یک برند، اعلام شود کسانی که نوبت پاییز برنده شدند بیایند و تکمیل وجه کنند. حالا این‌ها این دیتا را می‌دهند به نمایندگی یک برند و می‌روند دیتای کسانی که در آن تاریخ برنده شدند و نوبت ثبت نامشان است را می‌گیرد و اینجاست که این برند شروع می‌کند جلوتر با این‌ها تماس گرفتن و می‌گوید شما اسمت درآمده بیا و پیش من تکمیل وجه کن. در‌صورتی که سایر برندها و نمایندگی‌ها دسترسی به اسامی و دیتاها ندارند. مجبورند منتظر باشند تا خریدارها آن‌ها را از سایت انتخاب کنند.

یا فرض کنید لیست همه مسافرانی که این هفته می‌آیند به مشهد برای زیارت را بدهند به یک هتل یا آژانس هواپیمایی خب مشخص است که این هتل تماس می‌گیرد با افراد و می‌گوید شما به مشهد می‌آیید پس به هتل ما بیایید ولی سایر هتل‌ها مجبورند بیلبورد بزنند و تبلیغات کنند چون نمی‌دانند چه کسی چه زمانی به مشهد می‌آید تا بتوانند افراد را جذب کنند./عصر خودرو

خودرو
شناسه : 379126
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *