چرا بازار خودرو دوباره روند افزایشی به خود گرفت؟

جهان صنعت نیوز: علی رغم این که طی هفته های گذشته، بازار خودرو روند کاهشی به خود گرفته بود و در روزهای اولیه مرداد ماه شاهد افت بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومانی (و حتی در برخی از موارد تا ۴۰ میلیون تومانی) در قیمت اتومبیل های ساخت داخل بودیم و مونتاژی بودیم، اما یک باره این روند متوقف  شد و قیمت خودرو در بازار، سیر صعودی به خود گرفت.

به عنوان مثال پژو ۲۰۷ که حوالی هفتم تیر ماه امسال حدد ۱۶۵ میلیون تومان معامله می شد و دوم تیرماه در پایین ترین سطح قیمت خود به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده بود دیروز ۷ تیرماه با ۱۶۳ میلیون تومان به قیمت سابق خود نزدیک شد.

این روند تقریبا در باره تمام اتومبیل های ساخت داخل حاکم بود و به نظر می رسد با توجه به شاخص ها و مکانیزم های حاکم بر بازار فعلی خودرو و عوامی چون افزایش رسمی برخی از قیمت ها از سوی تولید کنندگان عمده داخلی، شاخص قیمت ها همچنان با افزایش همراه خواهد بود.

روند افزایشی قیمت خودرو

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو که چندی پیش گفته بود، سیر نزولی قیمت خودرو در بازار ادامه خواهد داشت و از قیمت ۳۷ میلیون تومانی برای پراید صحبت کرده بود، به دنبال تحولات جدید بازار خودرو در اظهار نظری تازه گفت: «افزایش قیمت‌ها هیچ دلیلی خاصی نداشت و اگر عرضه در این مدت افزایش می‌یافت سرعت کاهش قیمت بیشتر می‌شد.»

درج قیمت های خودرو در فضای مجازی

موتمنی که پیش از این افزایش قیمت خودرو را ناشی از فضا سازی دانسته بود اظهار داشت: « افزایش قیمت کارخانه ای درکنار درج دوباره قیمت ها در سایت های پربازدید اینترنتی باردیگر باعث آشفته شدن بازار خودرو شده است، این در حالی است که در دوماه گذشته بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده بود و احتمال کاهش مستمر قیمت ها نیز می رفت» اگرچه دلایل فوق را می توان در شکل گیری تنش های بازار موثر دانست، اما فروکاستن آشفتگی بازار خودرو به مواد محدود فوق ساده سازی مساله خواهد بود.

درج قیمت ها در بازار مسکن و خودرو که فضای ملتهبی را برای دلالان و سوء استفاده کنندگان فراهم کرده بود و اقدام های صورت گرفته از سوی قوه قضاییه درخصوص جلوگیری از درج قیمت در سایت های اینترنتی قطعات مثبت و آرام کننده بازار بود. امری که متاسفانه بار دیگر به سیاق سابق خود بازگشته و سروکله قیمت های عجیب و غریب در سایت های اینترنتی پیدا شده است. بررسی مواردی چند دراین باره نشان از بلبشوی قیمت گذاری های مجازی و تاثیر آن بر بازار دارد.

پراید دست دوم ۵۰ میلیون تومان

یکی از فعالان فضای مجازی در زمانی که قیمت پرایدکمتر از ۳۰ میلیون تومان بود در پاسخ به تماس خبرنگار ما که علت قیمت گذاری ۵۰ میلیونی روی پرایدش را پرسیده بود پاسخ داد: «نه پولی از من می گیرند و نه مالیات می دهم. دوست دارم پرایدم را ۵۰ میلیون بفروشم. شما اگه دوست ندارید، نخرید» کاربر دیگری که آپارتمان خود را واقع در برج های آسمان در منطقه ۲۲ متری ۶ میلیون تومان گران تر از عرف بازار آگهی کرده بود در پاسخ به پرسشی مشابه چنین گفت: «من به پیشواز افزایش قیمت رفته ام و هر وقت ملک من به این قیمتی که آگهی کرده ام رسید، می فروشم» با این حال آشفتگی بازار های ملک و خودرو را نمی توان به آزادی درج قیمت در سایت ها محدود کرد.

انتظار کاهش قیمت عقلانی نیست

مسعود، یکی از فعالان بازار اتومبیل که حوالی خیابان آزادی فعالیت می کند در واکنش به آشفتگی جدید بازار خودرو به خبرنگار ما می گوید: «با این که برخی ازکارشناسان پیش بینی کاهش قیمت اتومبیل را داشتند، اما واقعیت این است که در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور ما انتظار کاهش قیمت در هیچ یک از حوزه های اقتصادی عقلانی نیست»

وی می افزاید: دلیل اصلی توقف و کاهش قیمت های اخیر در بازار خودرو این بودکه خریداران در مواجه با شک افزایش قیمت ها از بازار بیرون رفته بودند و رکود ناشی از این واکنش، قیمت ها را به سراشیی سقوط وارد کرده بود.

اما به نظر می رسد یک بار دیگر خریداران این کالای استراتژیک خود را با شرایط بازار همسان سازی کرده اند و تکان هایی که در بازار احساس می شود ناشی از بازگشت خریداران فصلی است. »

به گفته این فعال بازار خودرو ، شروع فصل مسافرت و افزایش تقاضا را باید یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت ها در روزهای اخیر دانست، هر چند تنش های سیاسی و محدودیت های بین المللی و افزایش رسمی قیمت ها از سوی برخی از تولید کنندگان را هم نباید نادیده گذاشت»

عوامل دیگر دخیل در افزایش قیمت خودرو

اگرچه برخی از کارشناسان کاهش قیمت ارز را در فروکش کردن تب تند قیمت ها موثر می دانند، اما تجربه نشان داده است که بازارهای مسکن و خودرو در واکنش به نوسانات ارزی عملکرد متناقضی دارند. به این معنا که افزایش های ناگهانی قیمت ارز همیشه یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو و ارز بوده است.

اما کاهش قیمت دلار موجبات کاهش قیمت در این بازار ها را به دنبال نداشته است. کما این که در اسفند ماه سال گذشته در اوج گرانی دلار که به بالاتر از ۲۰ هزار تومان رسید، بازار مسکن و خودرو یکی از بزرگترین انفجار قیمت ها را تجربه کرد، اما در پی آن، کاهش شدید قیمت دلار اصلا در تعدیل قیمت این بازار اثری به همراه نداشت. نمونه بارز عدم پیروی بازار های دوگانه مسکن و خودرو از قیمت دلار، تحولات چند روزه بازار خودرو است که رشد شتابان قیمت خوروها علی رغم کاهش مستمر قیمت دلار در حال روی دادن است.

"<yoastmark

به هر روی خروج بازار اتومبیل از دوره آرامش و تعدیل، مانند هر تنش اقتصادی دیگر به ضرر مصرف کننده و به سود دلالان و کنشگران بازار خواهد بود.

به نظر می رسد به فاصله کمتر از ده روز یک بار دیگر قیمت های نسبتا متعادل شده روز اول مرداد ماه به رویایی برای مصرف کننده تبدیل شده است.

روند قیمت ها در رزهای گذشته

نگاهی به روند قیمت ها در بهترین نقطه بازار، نشان می دهد که در روز اول تیرماه برای مثال  قیمت پژو۲۰۶ تیپ ۲ از ۸۴ میلیون تومان از هفته منتهی به اول تیر به ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ابتدای مرداد ماه رسیده بود.

همین طور قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۹۹ میلیون تومان به حدود ۸۸ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۶ صندوق دار از ۱۰۱ میلیون تومان به ۸۹ میلیون تومان و پژو پارس با کاهش ۶ میلیون تومانی به ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  رسیده بود.

بدیهی است که فرایند حاکم بر بازار به نسبت های متفاوت در کلاس های متعدد خودرو های ساخت داخل نیز تسری یافته است. تا جایی که به عنوان مثال تغییر چشمگیر در قیمت خودرو هایی همانند مزدرا٣‌، پژو ٢٠٠٨ و تیگو٧ را هم شاهد هستیم که خودروهای سطح بالاتر تولید داخل را تشکیل می‌دهند.

با این اوصاف باید چند روز دیگر منظر بمانیم تا ببینیم نوسانات بازار خودرو درزمره التهاب های مقطعی است، یا این که یک بار دیگر رشد انفجاری قیمت ها را شاهد خواهیم بود.



جدول قیمت انواع خودرو در روز ۸ تیر ۹۸

مدل

قیمت بازار (میلیون تومان)

قیمت کارخانه (میلیون تومان)

وانت آریسان

۵۱ ۵۳
سمند LX ۶۶٫۷ ۷۷
سمند سورن ۸۲٫۵ ۹۷
دنا پلاس تیپ ۱ ۱۲۰٫۱ ۱۳۰
پژو ۴۰۵ ۶۳٫۱ ۷۲٫۵
پژو ۴۰۵  GLX دوگانه ۶۵٫۵ ۷۵
پژو ۴۰۵  slx ۷۶٫۱ ۸۳
پژو پارس ۸۶٫۱ ۹۵
پژوپارس دوگانه ۵۵ ۹۷٫۵
پژو پارس lx ۸۴٫۷ ۱۰۶
پژو ۲۰۷ دنده ای تیپ ۱ ۱۰۰ ۱۲۱
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول ۶۷٫۲ ۸۰٫۵
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فول ۸۳٫۶ ۹۵
پژو ۲۰۶ صندوق دار فول ۸۷٫۸ ۹۴
پژو ۲۰۰۸ ۱۱۵ ۳۰۸
رانا lx ۷۱٫۳ ۸۷
دانگ فنگ H30  تیپ ۱ ۷۵ ۱۲۵
دانگ فنگ H30  تیپ ۲ ۷۶٫۵ ۱۳۰
پیکاب دوکابین فوتون بنزینی ۳۵۱ ۲۹۷
پیکاب دوکابین فوتون دیزل ۳۶۴ ۳۱۰
سایپا ۱۱۱ سفید ۳۹ ۴۸
سایپا ۱۳۱ سفید ۳۷٫۳ ۴۳٫۶
سایپا ۱۳۲ سفید ۴۴٫۹ ۳۸٫۲
سایپا ۱۵۱ ۴۴ ۴۰٫۳
تیبا سفید ۵۰٫۸ ۴۳٫۴
تیبا ۲ سفید ۵۶ ۵۱٫۳
ساینا ۵۶٫۵ ۵۵٫۹
کوبیک دنده ای ۶۴ ۶۱٫۲
کوبیک اتوماتیک ۹۳ ۶۹
وانت زامیاد ۸۲ ۶۷٫۳
چانگان CS 35 ۱۶۹ ۱۵۵
کیا سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک ۲۹۳ ۲۹۵
سیتروئن c3 تیپ ۱ ۳۵۶ ۲۳۸٫۴
سیتروئن c3 تیپ ۲ ۳۶۴ ۲۴۱
برلیانس H220 دنده ای ۹۴ ۹۶٫۲
برلیانس H230 دنده ای ۹۴ ۶۴٫۵
برلیانس H320 اتوماتیک ۱۶۴ ۱۰۲٫۴
برلیانس کراس ۱۷۷ ۱۱۵٫۴
رنو تندر پارس ۱۲۵ ۸۴٫۲
رنو ساندرو اتوماتیک ۱۷۰ ۱۱۰٫۴
رنو ساندرو استپ  وی اتوماتیک ۱۸۰ ۱۲۲٫۷
ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک ۱۲۵ ۱۴۰٫۲
ام وی ام x22 دنده ای ۱۶۴ ۱۷۲٫۷
ام وی ام x22 اتوماتیک ۱۸۹ ۱۹۵٫۶
ام وی ام x33 ۲۲۳ ۲۳۶
چری آریزو ۵ دنده ای ۱۸۷ ۱۹۸٫۵
چری آریزو ۵ توربو ۲۳۰ ۲۴۶٫۶
چری آریزو ۶ توربو ۳۶۵ ۳۷۲
چری تیگو ۵ آپشنال ۲۶۷ ۳۱۲٫۹
چری تیگو ۷ اکسلنت ۳۵۰ ۳۹۵
جک j4 اتومات ۱۳۹ ۱۴۹٫۹
جک S3 اتومات ۱۸۸ ۲۱۰
جک s5 اتومات ۲۶۶ ۳۰۱
هیوندا النترا ۲۰۱۸ ۴۶۸ ۴۸۰
هیوندا آزارو ۲۰۱۹ ۹۳۰ ۹۵۰
مزدا ۳ ۳۹۴ ۲۷۳
بسترن b30 ۱۷۷ ۱۲۴
جیلی gc6 اتوماتیک نیو ۱۵۰ ۱۶۲


اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 37918
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا