توافقنامه سامانه کارپوشه ملی ایرانیان امضا شد
جهان صنعت نیوز | توافق نامه همکاری برای بهره برداری، نگهداری و توسعه سامانه کارپوشه ملی ایرانیان بین شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات به امضا رسید.
در این مراسم که امروز در شرکت پست برگزار شد، امیر ناظمی – رئیس سازمان فناوری اطلاعات – با بیان اینکه امروزه بیشتر ارتباطات مردم از طریق پیامرسانها انجام میشود، گفت: در پیامرسانها ارتباط بین دولت و حاکمیت با مردم مفقود است اما با کارپوشه ملی ایرانیان، ایجاد این ارتباط فراهم میشود و میتوان به واسطه آن ابلاغیهها، اطلاعیهها، مدارک و تاییدیهها را از طریق کارپوشه و به صورت الکترونیکی به مردم ارسال کرد.
وی با اشاره به استفاده از فضای اکوسیستم استارتآپی و نوآوری به عنوان ویژگی دوم این تفاهمنامه افزود: لازم نیست حتما دولت و حاکمیت اپلیکیشن و پیامرسان برای کارپوشه ایجاد کند بلکه اپلیکیشنهایی که پرکاربر هستند، میتوانند رابط بین مردم و حاکمیت باشند؛ مشروط بر اینکه شهروندان چنین اجازهای را بدهند و اپلیکیشنها نیز پرتکلهای حریم خصوصی را امضا کرده باشند. خلاقیت ما شاید در این کار کم باشد اما کسب و کارهای نوپا خلاقیت بیشتری دارند که میتوانند وارد این حوزه شوند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در چنین شرایطی سرعت اجرایی شدن کارپوشه ملی بالاتر میرود، اظهار کرد: پس از مدتی نرمافزارها و اپلیکیشنها میتوانند در حوزه کارپوشه و اطلاعرسانی فعال باشند. این اپلیکیشنها که کانال ارتباطی بین کارپوشه و شهروندان هستند، از بین ۱۰ اپلیکیشن برتر یا آنهایی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، انتخاب میشوند. اپلیکیشن دولت همراه هم دارای سامانه کارپوشه ملی ایرانیان است، اما ما نمیخواهیم مردم را مجبور به دانلود اپلیکیشن دولت همراه کنیم.
ناظمی با اشاره به ویژگی دیگر کارپوشه بیان کرد: در کارپوشه ملی ایرانیان نوع ارسال اطلاعات از سازمانهای دولتی به مردم است و در این کارپوشه پیامهایی هستند که قابلیت پاک شدن ندارند یا پیامهایی که مردم میتوانند آنها را حذف کنند.
وی با اشاره به امکان وارونه ارتباطات شهروند با حاکمیت از طریق کارپوشه ملی ایرانیان بیان کرد: در فاز تکمیلی کارپوشه ملی ایرانیان این امکان فراهم میشود که اگر شهروندی درخواستی داشته باشد، بتواند این کار را انجام دهد. البته در فاز یک کارپوشه این امکان فراهم نیست اما چشمانداز آن وجود دارد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر وجاهت قانونی اطلاعاتی که از طریق کارپوشه ارسال میشود، گفت: به واسطه کارپوشه اخطاریههای قانونی را میتوان ارسال کرد که این کار با سه شیوه پیامک، ایمیل و پیامرسانها انجام و جایگزین ابلاغیه کاغذی میشود. همچنین ویژگی دیگر این کارپوشه این است که اگر درخواستی از سازمانهای دولتی وجود داشت، کارپوشه نشان میدهد که این درخواست در کدام مرحله است.
ناظمی با بیان اینکه امیدواریم این تفاهمنامه در فاصله کوتاهی در بازه زمانی سه ماهه اجرا شود، افزود: برای این شهروندان در این کارپوشه ثبت نام و اپلیکیشن خود را انتخاب کنند، زمان میبرد. اما ما پیشبینی میکنیم تا چهار ماه آینده حداقل یک اپلیکیشن غیردولتی ارائه دهنده سرویس کارپوشه به مردم باشد.
وی با اشاره به شکاف دیجیتالی به عنوان یکی از موانع موجود اظهار کرد: در حال حاضر ۷۶ درصد شهروندان در کشور به اینترنت دسترسی دارد اما ۲۴ درصد از مردم نسبت به باقی افراد کمتر از توان دیجیتالی برخوردارند. ما در دولت الکترونیک باید به این شکاف دیجیتالی توجه کنیم. یکی از دلایل ما برای امضای تفاهم با شرکت پست نیز همین است و پست در حالی که در دورافتادهترین مناطق هم توانایی ارسال نامه را دارد، اگر فردی دسترسی مناسب به ارتباط الکترونیکی نداشته باشد، میتواند شرکت پست را به عنوان وکیل خودش برای استفاده از کارپوشه قرار دهد تا اطلاعیهها را به صورت پرینت کاغذی دریافت کند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: استفاده از کارپوشه ملی ایرانیان هنگام دریافت اطلاعات دولتی و حاکمیتی برای شهروندان رایگان است. البته سایر موارد مانند ارتباط بخش خصوصی و یا درخواست شهروندان میتواند به صورت دریافت هزینه از کاربران انجام شود.
وی با اشاره به تعداد کاربران فعلی کارپوشه ملی ایرانیان بیان کرد: از سه میلیون نفری که در کارپوشه تشکیل پرونده دادهاند، در حال حاضر ۴۰۰ هزار کاربر فعال وجود دارند البته برای جذب بیشتر کاربران نیازمند همکاری سازمانهای بیشتر با کارپوشه هستیم و در مقابل برای حضور این سازمانها هم باید کاربران بیشتری در کارپوشه حضور داشته باشند. ما با قرار دادن دسترسی API و سامانه احراز هویت شاهکار به اپلیکیشنها و پیامرسانها این قابلیت را فراهم کردیم که کاربران بتوانند به دولت الکترونیک و کارپوشه متصل شوند تا مشکل همیشگی کمبود کاربر و سازمان هم حل شود.
وی همچنین اظهار کرد: اجبار به ارائه خدمات سازمانها در دولت الکترونیک در ماده ۶۷ و ۶۸ برنامه ششم توسعه وجود دارد اما علیرغم اجبارهای قانونی که برای آن زمان هم تعیین شده، سازمانهای دولتی و حاکمیتی با دلایلی مانند عدم تامین بودجه یا عدم امنیت دادهها یا به دلیل ترس از شفافیت و پاسخگویی از این کار سرباز میزنند البته ما لیست سازمانها را هر شش ماه به صورت ارزیابی دولت الکترونیک بررسی میکند.
در این مراسم همچنین حسین نعمتی- مدیرعامل شرکت ملی پست- با اشاره به سیاستهای کلان وزارت ارتباطات در بخش ایران هوشمند، گفت: شرکت پست در این راستا برنامههایی را دنبال میکند و ما ۱۰۰ پروژه با مشارکت بخش خصوصی و استارتآپها تعریف کردیم تا خدمات باکیفیت، ارزان و پرسرعت ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه پروژه امروز استفاده از دفتر الکترونیکی، در کارپوشه ملی ایرانیان است، افزود: ثمره این کار رفاه و آسایش مردم در بخش خدمات الکترونیکی خواهد بود تا از این پس مکاتبات و خدمات الکترونیکی دولت به مردم به صورت آنلاین به آنها ارائه شود. این پروژه در راستای بند سه ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه و با اجرای قانون انتشار اطلاعات آزاد انجام میشود. زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری این طرح فراهم است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه رویکرد پست امروز به خرید و فروش اینترنتی و خدمات الکترونیکی تغییر یافته، افزود: در طول یک سال گذشته سرویسهای خرید و فروش اینترنتی مردم بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است، البته الکترونیکی شدن خدمات به این معنا نیست که حجم کار پست کم شود اما خدماترسانی به مردم افزایش پیدا خواهد کرد.
نعمتی با اشاره به تاکید وزیر ارتباطات بر حذف قبوض کاغذی بیان کرد: با کارپوشه ملی ایرانیان میتوان تمامی قبوض کاغذی را حذف کرد و دستگاههای مختلف هم میتوانند از بستر موجود استفاده کنند. این موضوع یکی از ارکان دولت الکترونیکی است.
همچنین محمدرضا قادری -عضو هیات مدیره شرکت ملی پست- درباره این تفاهمنامه توضیح داد: سالانه مقدار زیادی نامهنگاری به صورت مکتوب از دولت به مردم صورت میگیرد. صرف نظر از هزینه دولت برای چاپ این کاغذها که رقمی سرسامآور است و خدمات شرکت پست، مشکلاتی مانند در دسترس نبودن مردم یا تغییر آدرس وجود دارد که با استفاده از کارپوشه ملی ایرانیان این فرآیند تسهیل میشود.
وی با بیان اینکه مطالبه مردم است که حجم کاغذهای ارسالی را به حداقل برسانیم، گفت: مسوولیت توسعه کارپوشه ملی ایرانیان به سازمان فناوری اطلاعات سپرده شده و بهرهبرداری از این سامانه با مشارکت شرکت ملی پست است. مکاتبات ارسالی به کارپوشه میتواند حکم قانونی داشته باشد و قبول جرائم رانندگی و مکاتبات معمول میتواند از طریق این سامانه به سرعت اتفاق بیفتد.
سال ۱۳۹۶ سامانه کارپوشه ملی ایرانیان در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات ایجاد شد؛ به این صورت که برای هر شخص ایرانی طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، کارپوشهای ایجاد شده است. مردم ثبتنام کرده و سپس به کارپوشه خود دسترسی پیدا میکنند. مصوبه کارپوشه در جلسه شورای اجرایی سازمان فناوری اطلاعات تصویب شده بود.
این مصوبه فراهمکننده زمینه تحقق ایجاد یک بستر امن و یکتا و قابل اعتماد برای مبادلات کاغذی اسناد میان مردم و دولت اعلام شده و به گفته مسوولان، در این طرح، بستری فراهم میشود تا در فاز اول، دستگاههای اجرایی بتوانند در کارپوشه هر فرد ایرانی، بازخوردهای دولت از اطلاعات، اسناد و مدارک و همچنین خروجی فعالیتها را ارسال کنند. همچنین مردم میتوانند از کارپوشه خود، نتیجه خدماتی را که میخواهند از دستگاهها بگیرند، شامل مجوزها، اسناد، مدارک و پیگیری آنها را انجام دهند.
بنا بر اعلام، در این سامانه هر یک از مردم و کسب و کارها دارای یک کار پوشهای الکترونیکی تحت عنوان ایران پوشه بوده و همه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلان ها و ابلاغیه های دولتی و مکاتبات از تمام دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی را به صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده است و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت.
این بستر واحد و تجمیع شده صرفه جویی بسیار زیادی را در جهت حذف هزینه های سربار دستگاهها جهت ارسال اعلان و ابلاغیه ها و همچنین کاهش ترافیک تبادل و گردش اطلاعات مورد نیاز از شبکه داخلی دستگاهها و نهادهای عمومی را در بردارد.
پیشنهاد ویژهدانش و فناوری
لینک کوتاه :