چین هم پذیرفت!؛ نسخه محبوب سیاستگذاران ایران، منسوخ شده است

هرگاه صحبت از اقتصاد چین به میان می‌آید، تصویر کلی که در ذهن شکل می‌گیرد مداخله گسترده دولت در اقتصاد باشد؛ دولتی که سعی دارد همه چیز را کنترل کند؛ اما به نظر می‌رسد که این ذهنیت قدیمی،‌ طی چند دهه گذشته با تحولات گسترده‌ای همراه شده‌ و دخالت دولت چین در مکانیزم بازار در حوزه‌های مختلف به شدت کاهش پیدا کرده است؛ موضوعی که احتمالا یکی از دلایل اصلی شکوفایی اقتصادی این کشور باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس رویکرد چین مبنی بر کاهش مداخله دولت را در بازار ارز مورد تحلیل قرار داده‌است؛ بر اساس این گزارش هرچند شاخصه‌های مداخله دولت در بازار ارز همچون کنترل‌ حساب سرمایه، اعلام نرخ رسمی ارز و اعمال نفوذ شورای دولتی در سیاست‌های پولی همچنان پابرجاست اما روند کلی سیاستگذار چینی در بیست سال گذشته به سمت بازترکردن فضا برای مکانیزم‌های بازار بوده است.

طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس، مهم‌ترین چالش تداخل رژیم ارزی و سیاست‌های پولی طی دو دهه اخیر در چین، مداخلات ارزی بانک مرکزی و انباشت دارایی‌های خارجی در ترازنامه آن است که عرضه پول و استقلال سیاست پولی را مخدوش می‌کند اما حرکت چین در جهت افزایش انعطاف نرخ ارز و توسعه تراکنش‌های حساب سرمایه، گام‌های مهمی برای تعدیل مازاد ترازپرداخت‌ها است.

از طرفی اصلاحات سیاست‌های پولی به خصوص ارتقای ابزارهای قیمتی سیاست پولی مانند نرخ بهره در چین به جای استفاده از ابزارهای کمّی و مقداری، اقداماتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های سیاستگذاری پولی و ارزی شبیه به اقتصادهای توسعه‌یافته است.

روند کلی نرخ برابری یوان به دلار طی دو دهه گذشته نیز نشان می‌دهد که نرخ ارز در چین به تدریج از حالت میخکوب‌شده بیرون آمده و به نوساناتی که ناشی از تحولات اقتصاد کلان و بازارهای بین‌المللی است، اجازه اثرگذاری داده شده است.

این گزارش در حقیقت نشان می‌دهد، در حالیکه حتی کشوری همانند چین به سمت کاهش مداخله دولت در اقتصاد حرکت می‌کند اما همچنان این ایده یکی از  محبوب‌ترین رویکردهای سیاستگذاران کشور است که نه تنها طی سال‌های گذشته، تعدیل نشده بلکه شاید بتوان گفت بر شدت آن افزوده شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 380111
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا