بازگشت پرحاشیه احمدی‌نژاد به تلویزیون

ساعاتی بعد از انتشار روزنامه جمهوری اسلامی که از صدا و سیما خواسته بود پس از بازگشت محمود احمدی‌نژاد با او مصاحبه کند و بپرسد "به گواتمالا رفته بود تا چه کار کند" تصویر و صدای او در اخبار ساعت 14 شنبه 15 مهر 1402 بعد از مدت‌ها از تلویزیون پخش شد اما نه درباره این موضوع!

به گزارش جهان صنعت نیوز، ماجرا از این قرار است که در بخش خبری ساعت ۱۴ به انحلال موسسه مالی و اعتباری توسعه اشاره و به سپرده‌گذارانی که هنوز وجوه خود را دریافت نکرده‌اند اطمینان داده شد بانک عاملی تعیین می‌شود تا مطالبات آنان را بپردازند و جای نگرانی نیست. در پی آن گزارشی پخش شد که در آن به سابقه موسسه توسعه اشاره می‌شود.

در این گزارش از محمد رضا فرزین رییس کل بانک مرکزی هم تقدیر می‌شود که به وعده خود درباره تعیین تکلیف این مؤسسه و یک بانک تا آخر شهریور عمل کرده است. در این میان اما ناگهان تصویری از یکی از سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری در مهر سال ۱۳۸۵ پخش شد که در آن برخی از بانک‌ها و مؤسسات مالی را در خدمت افراد و گروه‌های خاص معرفی می‌کند و قول مقابله می‌دهد و می‌گوید: «‌دوران تسلط بعضی گروه‌ها بر منابع ثروت به پایان رسیده است که بنشینند برای خودشان امتیازات بزرگ را تقسیم بکنند.»
 
منتها گزارشگر روشن نمی‌کند چرا به وعده خود تا ۷ سال بعد که رییس جمهور بود عمل نکرد و در سال ۱۴۰۲ ناگهان به یاد سخنان او در ۱۷ سال قبل افتاده‌اند؟! این در حالی است که نه در سخنان رییس کل فعلی و نه معاون نظارت از این تعابیر نمی‌شنویم و تنها روند اداری و فنی را توضیح می‌دهند.

جدای این اگر بحث تاریخی در میان باشد این اشاره هم خالی از لطف نیست که آنچه پخش شد سخنرانی محمود احمدی نژاد در مهر ۱۳۸۵ و در دورانی است که سرمست قدرت و نفت بالای ۱۰۰ دلار بود و در جمع مردم شهرستان نظرآباد به صورت مشخص مدیر عامل یک بانک خصوصی مشهور را هم متهم کرد ولی چندی بعد همان شخص را به عضویت در کمیته بازنگری در قوانین بانکی منصوب کرد تا اعاده حیثیت کرده باشد!

 
اگر گزارشگر می خواست روند تاریخی را بررسی کند باید به هر دو موضوع اشاره می کرد نه این که بخشی را جدا کند و قسمتی را مکتوم گذارد یا اگر قرار بر بحث نقل پیشینه اقدامات بانک مرکزی بود می‌توانست به اقدام بسیار مهمی که عبدالناصر همتی در دولت روحانی با ادغام۵انک نظامی در بانک سپه انجام داد (و چه بسا بعد از او شدنی نبود) -و به سبب جلوگیری از خلق پول بیشتر و تورم‌زایی مورد استقبال کارشناسان قرار گرفت- هم اشاره کند اما ترجیح داد تنها از احمدی‌نژاد ۱۷ سال قبل یاد کند. آن هم نطق مشهور نظرآباد که تشت رسوایی آن با انتصاب همان مدیر بانکی که متهم کرده بود به زیر افتاد.
 
با این نگاه می‌توان پرسید سخنان احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۵ چه ربطی به انحلال مؤسسه مالی اعتباری توسعه در سال ۱۴۰۲ دارد؟ جز این که این انگاره شکل گیرد که برخی بر این باورند که دولت کنونی ابراهیم رییسی در واقع دولت سوم احمدی‌نژاد است و گزارش انحلال شبه بانک توسعه در تلویزیون درصدد یادآوری این تبار بوده است؟
 
عصر ایران

سیاسی
شناسه : 380286
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا