محسن هاشمی رفسنجانی در گفتگو با روزنامه جهان صنعت مطرح کرد:

توسعه در باتلاق معیشت

محسن هاشمی رفسنجانی در گفتگو با جهان صنعت بزرگترین چالش کنونی را نبود نگاه توسعه‌ای و همچنین فاصله گرفتن از تعادل می‌داند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، کشور طی چند سال گذشته با چالش‌های اقتصادی و سیاسی متعددی روبرو بوده‌است؛ چالش‌هایی که نتیجه آن را می‌توان در فضای اقتصادی و سیاسی امروز ایران مشاهده‌کرد. کاهش شدید سرانه درآمد ملی و تشدید فقر، شوک‌های تورم و جهش نرخ ارز، کاهش سرمایه اجتماعی و بحران مهاجرت و … تنها گوشه‌ای از معضلاتی است که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. شرایطی که منجر به عقب افتادگی اقتصاد ایران در ابعاد و حوزه‌های مختلف شده است.

حمل و نقل عمومی به ویژه در کلان‌شهرها یکی از بخش‌هایی است که با عقب افتادگی جدی روبرو است. نگاهی به قوانین و هدف‌گذاری‌ها و مقایسه آن با شرایط موجود به خوبی نمایانگر این عقب افتادگی است؛ به عنوان مثال در تهران باید بر اساس قوانین ۱۵ میلیون سفر توسط مترو و اتوبوس انجام شود که این رقم در حال حاضر در حدود ۳ میلیون سفر است. این عقب افتادگی به حدی است که برای جبران آن به تامین مالی هنگفتی نیاز است؛ به عنوان نمونه تنها تامین واگن‌های متروی تهران بر اساس اهداف تعیین شده نیاز به ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین شورای شهر تهران و مدیرعامل اسبق شرکت متروی تهران در گفتگو با روزنامه «جهان صنعت» بزرگترین چالش کنونی را نبود نگاه توسعه‌ای و همچنین فاصله گرفتن از تعادل می‌داند. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌بینید:

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهویدئو
شناسه : 380400
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا