بانک‌ها دست خالی بازگشتند؛

سخت‌گیری بانک مرکزی

سخت گیری بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها همچنان ادامه دارد؛ این موضوعی است که از آمارهای عملیات بازار باز می‌توان دریافت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در حالی که هفته گذشته تقاضا بانک‌ها در عملیات بازار به ۱۳۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که از این میزان بانک مرکزی به ۸۹ هزار میلیارد تومان پاسخ مثبت داد. موضوعی که منجر به مازاد تقاضای ۴۸ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها در هفته گذشته شد. روند سه هفته گذشته نشان می‌دهد که هر چند تقاضای بانک‌ها افزایش پیدا کرده اما بانک مرکزی پذیرش تقاضا بانک‌ها را در سطح ۸۹ هزار میلیارد تومان ثابت نگه داشته است.

از طرف دیگر بخشی از این تقاضا به سمت اعتبارگیری قاعده‌مند در سقف کریدور نرخ بهره ۲۴ درصد منتقل شده به طوری که خالص تزریق در این سمت اندکی کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان بود. این اتفاقا در حالی رخ داد که در این هفته بیش از ۳۶ هزار میلیارد از اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد.

هر چند در شرایط کمبود نقدینگی بانک‌ها، نرخ بهره بانکی افزایش می‌شود اما در هفته گذشته این نرخ روند کاهشی پیدا کرد. با این وجود به نظر می‌رسد که ادامه کمبود منابع بانکی و ادامه سیاست‌های سخت گیرانه بانک مرکزی در نهایت منجر به صعود دوباره نرخ بهره شود. نمود این موضوع را می‌توان در نرخ‌ بهره غیررسمی دید؛ جایی که برخی از بانک‌ها برای جذب سپرده‌ نرخ بهره بیش از ۲۶ درصدی را نیز پیشنهاد می‌کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 380524
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا