xtrim
معاون آموزش وزارت علوم؛

۱۰ هزار رشته مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حذف می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه این وزارتخانه برای حذف ۱۰ هزار رشته مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خبر داد و گفت: برنامه حذف این رشته‌ها به منظور بررسی آینده شغلی فارغ التحصیلان به کارگروه‌های استانی داده شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دکتر قاسم عموعابدینی ضمن بیان این مطب با اشاره به بازنگری رشته‌های دانشگاهی، اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار رشته کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه‌ها در برنامه حذف وزارت علوم قرار دارد و در حال حاضر حذف این رشته‌ها به منظور بررسی آینده شغلی فارغ التحصیلان به کارگروه‌های استانی داده شده و در صورتی که از نظر شغلی آینده ای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در این رشته ها وجود نداشته باشد، تمامی ۱۰ هزار رشته سال آینده حذف خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بر اساس سیاست بازنگری رشته‌های دانشگاهی در وزارت علوم، امسال قرار بود ۸۰۰ کدرشته محل در دوره کارشناسی دانشگاه ها حذف شود که البته این تعداد به ۱۱۰۰ کد رشته محل رسید و ما در مهر امسال دانشجویی در این رشته ها پذیرش نکردیم.

عموعابدینی در خصوص نحوه پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ها نیز تاکید کرد: پذیرش دانشجو باید در دو بخش شکل گیرد، یک بخش در حوزه نیاز محوری است یعنی صنعت و جامعه، شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های علوم انسانی، شرکت‌های غیر علوم انسانی و کشاورزی، رشته‌های مورد نیاز خود را معرفی می‌کنند سپس در دفترچه کنکور اعلام می‌شود، داوطلبان این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند و پس از معرفی و مصاحبه، بورس می شوند که این مساله هم اکنون نیز اجرایی شده است.

opal

شکل دیگر پذیرش دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

وی خاطر نشان کرد: شکل دیگر پذیرش شامل پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان است که این دانشجویان وارد رشته‌های اولویت‌دار می‌شوند و به روش استادمحوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون یک مدل و برنامه‌ای را در دانشگاه‌های حکمت بنیان و تمدن ساز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که براساس آن، دانشجویان استعداد برتر ما به جای پذیرش از فوق دیپلم به کارشناسی و از کارشناسی به کارشناسی ارشد و از کارشناسی ارشد به دکتری، این دانشجویان از دیپلم در فوق لیسانس پذیرش شوند که به آن «فوق لیسانس پیوسته» می‌گویند و همچنین بتوانند از لیسانس در مقطع دکتری پذیرش شوند. در برخی از رشته‌ها که خاص این دانشجویان است این نوع پذیرش مجاز است که این دانشجویان به صورت استاد محوری و مستقیم در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش شوند.

به گفته وی، این پذیرش خاص استعدادهای درخشان و استعدادهای برتر بوده و این روند در بسیاری دانشگاه‌های دنیا انجام می‌شود. دانشجو با ارائه برنامه به یک استاد، شاگرد او می‌شود و پذیرش از کارشناسی تا دکتری هم رواج دارد. بنابراین پایه دانشگاه حکمت بنیان شامل چهار مولفه، برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌محوری است.

عموعابدینی خاطر نشان کرد: برای تحقق این نوع دانشگاه، پذیرش و آموزش از این طریق در ۳۰ دانشگاه بزرگ و معین که یک درصد تولید علم جمهوری اسلامی را برعهده دارند در ۵ سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود. البته در حال حاضر نیز استعدادهای درخشان به روش استادمحوری با درخواست استاد وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌شوند و بورسیه هم به آنها تعلق می‌گیرد.

به گفته وی، اساس کار استاد باید برنامه‌محوری باشد و هر استاد دانشگاه باید یک برنامه مشخص داشته باشد که بر اساس آن کار کند، این روند در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران انجام شده است.

عموعابدینی ادامه داد: برای تحقق دانشگاه‌ تمدن ساز و حکمت‌بنیان همه آیین‌نامه‌های پژوهشی، آموزشی، فناوری و جذب دانشجو بازنگری خواهند شد تا از سال آینده وارد فاز اجرا شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: یکی از تفاوتهای دانشگاه حکمت بنیان با دانشگاه های غربی اخلاق‌محوری است که در نظام آموزشی حوزه تمدنی ایران وجود داشته و افرادی که در حکمت‌خانه‌ها تربیت می‌شدند، حکیم نام داشتند. این افراد مانند ابن سینا افراد موثری در جامعه ایرانی و توسعه دانش در سطح جهان بودند.

ایسنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 380741
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. حرف های قشنگی ولی کو تا عمل و اجرایی شدن این طرح های گفته شده
    ۲۰۰ سال دیگه شاید این چیزایی که گفته شده اجرایی بشه
    الان حتی گرگعلی از فلان ده کوره لیسانس گرفته
    این رشته های اضافی که بدرد بازار کار نمیخوره و فقط صندلی دانشگاه اشغال می‌کنه رو هرچه سریعتر حذف کنید برن
    رشته هایی که تو بازار کار هیچ جایگاهی اصلأ ندارن
    همه رشته های الکی و ناکارآمد حذف کنید جای این‌ها چندتا رشته تخصصی که یارو می‌ره تو بازار کار چندتا کارگر ساده بی‌سواد بهش نخندن مسخره کنن

  2. امیدوارم رشته شیلات هم جزو حذفیها باشه.در بیشتر مواقع آینده شغلی برای دانشجو نداره وحتی یک فرد دانشگاه نرفته هم درصورتی که پول وامکاناتش رو داشته باشه می‌تونه با گذروندن یک دوره کوتاه اقدام به پرورش آبزیان کنه بدون این که چند سال عمرش رو تلف کنه. تحقیقات مفید و کاربردی که درآمد خوب داره هم توسط اساتید انجام میشه.

  3. نیست الان استادانی که در راس هستن خیلی استادن ؟ چارتا سوال ازشون بپرسی استرس میگیرن نود درصدشون یا با سهمیه بالا اومدن یا توو شرایطی وارد دانشگاه شدن که استادان اصیل بالا سرشون بوده و فرصت تحصیل علم رو بهشون دادن حالا که خودشون به اصطلاح استاد شدن با انواع وقاحت ها فقط سعی میکنن مانع از ورود امثال من به مقطع دکترا بشن چون میدونن هزار تا مثل من وارد این عرصه بشن خودشون باید برگردن سر شغل شریف غازچرونیشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *