وزیر جهاد کشاورزی پاسخ داد؛

قیمت خرید تضمینی گندم این هفته نهایی می‌شود؟

اگرچه بر اساس قانون باید قیمت خرید تضمینی گندم یک هفته پس از نهایی شدن در شورای قیمت‌گذاری به صورت رسمی ابلاغ می‌شد اما با گذشته حدود یک ماه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در حالی که قیمت خرید تضمینی گندم در جلسه ۲۲ شهریور شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی نهایی شده اما این نرخ هنوز از سوی دولت به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

در این شرایط محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که نرخ جدید خرید تضمینی گندم چه زمانی ابلاغ می‌شود، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم تا اوایل هفته آینده اعلام ابلاغ می‌شود.

این در حالی است که بر اساس بر اساس قانون حداکثر در مدت یک هفته نرخ جدید باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی. به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی اعلام رسمی شود.

قیمت خرید تضمینی گندم تغییر می‌کند؟

در جلسه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آبی ۰۳-۱۴۰۲ به ازای هر کیلوگرم ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین شد. رقمی که نسبت به قیمت ۱۵ هزار تومان سال گذشته آبی، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در این میان کارشناسان بر این باورند که با توجه به تورم اقتصاد ایران و همچنین افزایش هزینه‌های تولید،‌ قیمت گندم باید حداقل ۳۵ درصد افزایش یابد. به بیان دیگر، حداقل نرخ خرید تضمینی گندم برای سال جاری آبی باید ۲۱ هزار تومان تعیین می‌شد.

در این شرایط و با توجه به اینکه از یکسو قیمت گندم برای سال آینده نسبت به نظرات کارشناسی کم‌تر است و از سوی دیگر، پرداخت مطالبات کشاورزان نیز با تاخیر قابل توجهی همراه شده، بیم این می‌رود که میزان سطح کشت گندم به شدت کاهش پیدا کند.

حالا با توجه به تاخیر پیش آمده نسبت به اعلام قیمت خرید تضمینی گندم، برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که شاید این قیمت دستخوش تغییر شود.

معضلی به نام مطالبات گندکاران

در حالی که سال آبی گذشته به پایان رسیده و مسئولان از رکود شکنی خرید تضمینی گندم می‌گویند اما هنوز مطالبات کشاورزان به طور کامل پرداخت نشده است.

در آخرین اظهار نظر نیز،‌ نیکزاد نماینده مجلس بیان کرده است که ۱۱ میلیون تن گندم در کشور خریداری شده که اقدام بزرگی است. اما انصاف حکم می‌کند که سازمان برنامه و بودجه پول گندمکاران را پرداخت کند، نمی‌شود ما از کشاورزان گندم بخریم اما پول گندمکاران را پرداخت نکنیم. انتظار می‌رود دولت و کمیسیون کشاورزی و سازمان برنامه این موضوع را در اولویت قرار دهند.

 

اخبار برگزیدهکشاورزی

شناسه : 380804
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. حرف مرد یکی هست..مسولین کشاورزی پرتلاش .زحمتکش.پیگیر.قاطع از اول درو اوایل اردیبهشت تا الان اواخر مهر ماه رو حرف خودشان هستن ..هفته آینده..به این میگن قدرت مسولین کشاورری..قدر انها را بدانید. تلاش زحمت جلسه ها پیکیری بیخوابی ها مسولین کشاورزی قابل احترام هستن.چندین ماه زخمت کشیدن…

    1. با این بلای که اقایان سر ما اوردن معلوم که دست گندم کار بسته اند همین حالا در منطقه ما رقابت بین گندم کار با هندوانه کار هست گندم کار با دست خالی چطور میتواند زمین اجاره کند ولی هندوانه کار چون محصولش به موقع با قیمت خوب ونقد بفروش رسانده زمین اجاره میکند دولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا