گزارش مرکز آمار از پروانه‌های ساختمانی فصل بهار؛

ساخت و ساز بهاری

نگاهی به داده‌های پروانه‌های ساختمانی که از سوی مرکز آمار منتشر شده‌، نشان می‌دهد که هرچند روند ساخت‌وساز در تهران کمی بهبود پیدا کرده اما همچنان نسبت به سال‌های گذشته عقب افتادگی جدی دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در بهار امسال، تعداد ۹۵۸۶ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده؛ این رقم در مقایسه با زمستان سال گذشته حاکی از کاهش بیش از ۲۸ درصدی است.همچنین با در نظر گرفتن تعداد ۱۳۸۹ پروانه احداث صادر شده از سوی شهرداری تهران در اولین فصل سال ۱۴۰۲، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده نیز با کاهش حدود ۲۴ درصد نسبت به زمستان سال گذشته همراه بوده است.

اما آیا این اعداد و ارقام نشان از تشدید خروج سازندگان از بازار مسکن است؟

برای پیدا کردن پاسخ دقیق این پرسش بهتر است که آمارهای منتشر شده را به صورت نقطه به نقطه بررسی کنیم. به بیان دیگر به دلیل اثرات فصلی، بررسی داده‌های اقتصاد کلان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، نتایج بهتری را از روند متغیرهای اقتصادی در اختیار قرار می‌دهد.

بر اساس این ایده تعداد واحدهای مسکونی در پروانه های صادر شده در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه با افزایش ۶۱ درصدی همراه بوده است. همچنین تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در بهار امسال نیز در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته افزایش حدود ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

ساخت و ساز رونق گرفت؟

اما باید توجه داشت که این رشد نیز به معنای بهبود شرایط ساخت و ساز و رونق گرفتن ساخت مسکن نیست. اگر به آمارهای سال‌های قبل‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که ساخت‌وساز همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. به عنوان مثال در بهار سال ۱۴۰۰، یعنی سالی که ساخت‌وساز در پایتخت به کمترین میزان خود در ۲۰ سال اخیر رسیده بود، برای بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده بود که نسبت به بهار امسال حدود ۱۵ درصد بیشتر است.

کمبود شدید زمین در پایتخت در کنار افت حاشیه سود ساخت مسکن و همچنین افزایش بی‌ثباتی اقتصادی مهم‌ترین عوامل کوچ سازندگان ملکی تهران بوده است. به طور کل هم طی سال‌های اخیر به واسطه کاهش تقاضا برای خرید املاک نوساز در کل کشور شاهد افت ساخت‌وساز و عرضه مسکن بوده‌ایم. البته با افزایش نسبی ثبات اقتصادی در سال جاری انتظار می‌رود همزمان با کاهش سفته بازی و کاهش تعداد معاملات، سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن اندکی افزایش یابد.

پیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 380859
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا