سیاه و سفید شامخ صنعت در شهریور ماه؛

صنعت مبهم

گزارش شاخص مدیران خرید در شهریور حاکی از بهبود نسبی بخش صنعت است؛ با این وجود این آمار نشان از چند نقطه مبهم و شاید نگران کننده دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،جدیدترین گزارش شاخص مدیران خرید نشان می‌دهد، عدد شامخ اقتصاد و صنعت بهبود پیدا کرده و از عدد  ۴۹.۹۴ در مرداد  به ۵۴.۳۴ در شهریور افزایش یافته است. هر چند شاخص شامخ به بالاترین میزان خود در چهار ماه منتهی به شهریور رسیده اما این بهبود حداقل در حوزه صادرات و فروش، تأمین مواد اولیه، سرمایه در گردش و استخدام نیروی کار متخصص ایجاد نشده است.

در شهریورماه، شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی به کمترین مقدار ۸ ماهه اخیر رسیده و آنگونه که به نظر می‌رسد عدم تمایل نیروی انسانی به اشتغال و مهاجرت نیروی کار متخصص نمود خود را در بخش صنعت نشان داده‌است

همچنین شاخص میزان صادرات کالا و خدمات برای دومین ماه متوالی روند کاهشی داشته. بر اساس نظرات فعالان اقتصادی، محدودیت‌های صادراتی از جمله مشکلات مربوط به پیمان‌سپاری ارزی از یک‌سو و کاهش صادرات شهریورماه به‌خصوص در مرز عراق از سوی دیگر بر ادامه این روند کاهشی تأثیرگذار بوده است.

در عین حال، شرکت‌ها برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز به دلایلی مانند تشدید مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی همچنان با مشکل روبه‌رو هستند، به‌طوریکه شاخص موجودی مواد اولیه  برای سومین ماه متوالی کاهشی است.

علاوه بر این، اتخاذ قوانین سلیقه‌ای و غیرکارشناسانه از جمله تعهد ارزی، خروج صنایع فلزی و کانی غیرفلزی از بورس کالا، قیمت‌گذاری‌های دستوری در برخی از بخش‌ها و قطعی‌های مکرر برق در تابستان، همچنان در کاهش شامخ طی ماه‌های اخیر تأثیرگذار بوده است.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 381284
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا