بورس از جنگ عبور کرد؟

هر چند در دو روز ابتدایی هفته گذشته بورس تحت تاثیر تحولات منطقه با ریزش شدید همراه شد، اما به نظر می‌رسد با توجه به معاملات روزهای پایانی، این هفته شاهد معاملات بهتری در بازار سهام باشیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سرمایه در هفته گذشته زیر سایه جنگ فلسطین و اسرائیل قرار داشت و تا نیمه هفته به روند نزولی خود ادامه داد. اما این روند از روز سه‌شنبه معکوس شد و بورس توانست از اثرات روانی ناشی از اخبار جنگ عبور کند و با رشد نسبی همراه شود.

در مجموع بررسی‌ها نشان می‌دهد هفته‌ای که گذشت برای بورس تهران در دو فاز متفاوت پیگیری شد. در دو روز ابتدایی هفته شاخص‌ کل بورس تهران با کاهش ارتفاع همراه شد و در روز یکشنبه یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های چند وقت اخیر بازار سهام ثبت شد. در این روز شاخص ‌کل بورس تهران با نزول ۲.۵۱ ‌درصدی همراه شد و در آستانه از دست دادن کانال دو ‌میلیون ‌واحدی قرار گرفت.

مقاومت دو میلیونی شاخص کل باقی ماند

به‌ نظر می‌رسید در سایه ریسک منتج از جنگ میان نیروهای فلسطینی و رژیم صهیونیستی، بازار سهام کانال دو ‌میلیون ‌واحدی را نیز از دست بدهد، اما این اتفاق رنگ واقعیت به خود نگرفت و در سه روز بعدی شاخص ‌کل با رشد همراه شد تا اندکی از مرز روانی و مهم دو‌ میلیون ‌واحدی فاصله بگیرد.

یکی از روندهای سنتی در بازارهای دارایی کشور ما این‌گونه است که در مواقعی که سایه ریسک‌ها و کشمکش‌‌‌‌‌‌های سیاسی و نظامی در منطقه پدیدار می‌شود، بازارهایی مانند بازار ارز، طلا و سکه با رشد افسارگسیخته قیمت‌ها همراه می‌شوند و در مقابل بازاری مثل بورس با کاهش قیمت‌ها و سرخپوشی یکدست کلیه نمادهای معاملاتی همراه می‌شود.

در روزهای اخیر چنین موضوعی رنگ واقعیت به خود گرفت و به‌رغم افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و سکه، بورس تهران بی‌‌‌‌‌‌توجه به سمت ‌‌‌‌‌‌و سوی حرکت این بازارها به حرکت در مسیر نزولی ادامه داد. دلیل این امر نیز به وزن سنگین ریسک‌های مذکور در محاسبات ذهنی سرمایه‌گذاران بازمی‌گردد.

حالا به نظر می‌رسد باید در این هفته منتظر رخدادهای جدید و متفاوت از روند هفته گذشته بود، به طوری که دیگر آثار و تبعات هیجانی ناشی از جنگ در بازار تخلیه شده و حالا عمدتا فضا و تصمیمات بنیادین روند کلی بازار را شکل خواهد داد. در روزهای اخیر اگرچه اخبار مثبتی مانند مصوبه قیمت‌گذاری دستوری مجلس یا عرضه برق نیروگاه‌ها در بورس انرژی منتشر شد اما بازار آن‌طور که باید به آنها واکنشی نشان داد که عمدتا به دلیل خبرهای مربوط به جنگ بود. از این رو کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که آثار مثبت این خبرها در هفته جاری مشاهده شود.

پیش بینی بورس در هفته جاری

مسعود موفقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بعد از اینکه بورس یک مدت طولانی- از اردیبهشت‌ماه- در فاز ترس و احتیاط قرار داشت شوک خبر جنگ برای کسانی که ضرر کرده بودند به عاملی تبدیل شد که به صورت هیجانی وارد صف فروش شوند.

او ادامه داد: البته از یک طرف سهم‌ها ارزنده بود و از طرف دیگر خبرهای مربوط به ریسک‌های ناشی از جنگ با کشور ما همخوانی نداشت و واکنش بیش از حدی نسبت به یک خبر اتفاق افتاد و احتمالا اثر آن را در این هفته نمی‌بینیم. اتفاقی که افتاد این بود که همزمان دلار افزایشی شد و با توجه به وضعیت تورم و کسری تراز تجاری که با آن روبه‌رو هستیم بعید به نظر می‌رسد که دلار خیلی بخواهد به سمت پایین برگردد. از این رو این عامل خودش می‌تواند یک عامل حمایت‌کننده از لحاظ روانی برای قیمت‌ها در بورس باشد.

ارزش دلار بورس به کف رسید؟

موفقی تصریح کرد: ارزش دلاری بازار در حال حاضر به یکی از پایین‌ترین نسبت‌ها در چند فصل گذشته رسیده است. وقتی گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها منتشر شود، P/E بازار هم به طور میانگین کاهش پیدا می‌کند. خیلی از شرکت‌های پالایشی، فلزی و پتروشیمی گزارش‌های تابستان‌شان نسبت به بهار بهتر است و این در مجموع باعث می‌شود P/E بازار پایین بیاید. یعنی از لحاظ فاندامنتال جای نگرانی وجود ندارد.

تقاضا به بازار سهام باز می‌گردد؟

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بعد از گزارش‌های شش ماهه و کاهش آثار جنگ احتمالی که محقق نشد، سهامداران احتمالا دوباره وارد فاز خرید خواهند شد. بعد از این گزارش‌ها اگر دستکاری عجیب و غریبی در صورت‌های مالی نداشته باشیم به احتمال زیاد یک ورود پول را داشته باشیم. به نظر می‌رسد وضعیت این هفته بورس نسبت به هفته قبل بهتر باشد. گزارش‌های شش ماهه به طور میانگین گزارش‌های خوبی خواهد بود.

موفقی عنوان کرد: یکسری خبرها اعلام شدند که می‌توانست اخبار مثبتی باشد ولی چون بازار فضای رکود دارد چندان به آن اهمیت داده نشد. به عنوان مثال خبری که درباره نیروگاه‌ها و عرضه برق نیروگاه‌ها در بورس انرژی اعلام شد یا مصوبه مجلس درباره حذف قیمت‌گذاری دستوری خبرهای مهمی بود ولی امیدواریم در این هفته بازار واکنش بهتری نسبت به این خبرهای مثبت نشان دهد.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 381416
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *