جوابیه وزارت کشاورزی هم مشکل را حل نکرد!؛

مرغ‌ها درگیر رسوب

طی ماه‌های اخیر قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار سیاه به حدی افزایش یافت که این اختلاف چندبرابری مرغداران و دامداران را با زیان بسیاری مواجه کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، افزایش قیمت نهاده‌های دامی به گونه‌ای است که پرورش‌دهندگان طیور کشور می‌گویند مدت‌هاست از بازارگاه خرید کرده‌‌اند، اما محصولی تحویل‌شان نمی‌دهند و به ناچار از بازار آزاد به قیمت ۳۵ تا ۳۷هزار تومان خریداری می‌کنند. به گفته فعالان صنعت دام و طیور ، چالش ایجادشده در تامین ارز مورد نیاز برای واردات کنجاله سویا دلیل این مساله است. در حقیقت معضل رسوب کالا در بنادر کشور باعث شده برخی بخش‌های تولیدی نظیر مرغداران گوشتی کشور از نظر دسترسی به نهاده‌های دامی در مضیقه جدی قرار گرفته و بدین ترتیب ردپای معضل رسوب کالا در نوسانات قیمتی کالاهای اساسی نظیر گوشت و مرغ نیز دیده شود.

روزنامه «جهان‌صنعت» نیز طی گزارش‌های متعددی روند رسوب و کمبود نهاده‌های دامی در بازار را پیگیری کرد و در آخرین گزارش خود تحت عنوان «بلوای کنجاله» به بازار سیاه کنجاله اشاره کرده و از ارقام نجومی در این بازار خبر داد، اما گویا این گزارش به مذاق وزارت جهاد کشاورزی خوش نیامده و طی جوابیه‌ای نسبت به آن واکنش نشان داده است.

با این وجود دیروز ناصر نبی‌پور رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفته: شرایط تامین نهاده‌ها بسیار بد است، مخصوصا در مورد سویا اصلا یافت نمی‌شود و شرایط آن بدتر از قبل هم شده است.

این در شرایطی است که با وجود گذشت نیمی از سال، همچنان لایحه پیشگیری از رسوب کالا در بلاتکلیفی به سر می‌‎برد؛ موضوعی که از دو جنبه مورد انتقاد است؛

اول اینکه چرا فرآیند تصویب یک لایحه در هیات وزیران باید آنقدر طولانی شود تا جایی که یک مصوبه تقریبا با همان سر و شکل و در فاصله ۴ ماه، دو بار تصویب شده و مجددا اصلاح آن به کارگروه تخصصی ارجاع شود.

ثانیا این نوع اطلاع‌رسانی درخصوص تصویب یک لایحه شائبه رویکرد خبردرمانی توسط دولت را به اذهان متبادر می‌کند، چراکه پیش از نهایی شدن یک تصمیم نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام کرده و موجب سرگردانی رسانه‌ها و افکار عمومی شده است.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 381814
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا