بررسی روند بازار سهام؛

بورس دستوری مثبت می‌ماند؟

کارشناسان بر این باورند که بازار سعی می‌کند بورس خط حمایتی ۲ میلیونی خود را از دست ندهد. با این وجود پیش بینی بورس حاکی از ادامه روند نوسانی با فشار عرضه بیش‌تر است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هفته گذشته مجموعه‌ای از خبرهای مثبت از طرف بازار‌ساز اعلام شد که تا حدودی بازار را مثبت کرد اما این مثبت در حد انتظار نبود. به نظر می‌رسد آسیب‌های قبلی بازار سبب شده تا چندان خبرهای مثبت اعلام‌شده را جدی نگیرد. کارشناسان معتقدند در صورتی که بازار‌ساز دست از این حمایت‌ها بردارد، بازار تمایل بیشتری به سمت منفی دارد، اما این منفی هم چندان عمیق نخواهد بود. در مجموع در هفته گذشته با یک مثبت دستوری در بورس مواجه بودیم که بر اساس گزارش‌های پیش بینی بورس به نظر نمی‌رسد که بتواند چندان ادامه‌دار باشد.

اما بورس تهران در روز چهارشنبه هفته قبل و پس از آنکه توانسته بود تا حد خوبی خود را از هیجانات منفی ناشی از جنگ اسرائیل و فلسطین خارج کند، بار دیگر دچار شوک نزولی شد و نماگرهای تالار شیشه‌ای روند کاهشی را طی کردند. با این حال به نظر می‌رسد که بورس امروز شرایط به مراتب بهتری داشته باشد.

شاخص کل بورس طی معاملات روز چهارشنبه در نهایت کار خود را با یک کاهش ۰.۳۸ درصدی به پایان رساند و در محدوده دو میلیون و ۲۳ هزار واحدی واحدی ایستاد که البته آینه خوبی از روند کلی بازار نبود. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن اما افت سنگین‌تری را تجربه کرد و با یک کاهش  بیش از یک درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز عدد ۴۱۶۹ میلیارد تومانی را ثبت کرد و با خروج پول نسبتا سنگین ۷۵۵ میلیارد تومانی همراه بود.

بورس روز شنبه شرایط بهتری خواهد داشت؟

خبرهای منتشر شده در رابطه با حمایت‌ها از بازار سهام و همچنین انتشار صورت‌های مالی شش‌ماهه برخی شرکت‌ها، باعث شد بورسی‌ها در روزهای میانی هفته گذشته با تمایل بیشتری به خرید سهام بپردازند و تا حدی مشکلات موجود را به دست فراموشی بسپارند. اما اتفاقات رخ داده در جنگ اسرائیل و فلسطین شرایط را بار دیگر تغییر داد. به هر حال کارشناسان انتظار دارند به دلیل کاهش التهابات جنگ، افزایش قیمت دلار و رشد نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، بورس شنبه شرایط بهتری را سپری کند.

در شرایط کنونی بورس و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، اینگونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند.

زمانی که در کلیه بازارها رکود و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های شش‌ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد

با توجه به تمامی نکات، پیش‌بینی می‌شود بورس امروز (۲۹ مهر) در صورت عدم تغییر جدی در پارامترهای اثرگذار، روندی متعادل و منفی را طی کند و به مرور از فشار عرضه‌‌ها کاسته شود. «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به تحلیل روند بازار در هفته گذشته و پیش‌بینی هفته جاری پرداخته است.

بازار ساز سعی می‌کند حمایت از دست نرود

درباره روند بازار سرمایه در هفته گذشته و پیش بینی بورس در هفته جاری مریم محبی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بهترین تعبیری که برای هفته گذشته می‌توان داشت مثبت دستوری بود. هفته قبل را به‌رغم اینکه تنش‌هایی در منطقه مشاهده کردیم، اما یکسری اقدامات و تلاش‌ها و تزریق پول و سیاست‌های حمایتی در لحظات پایانی توانست بازار منفی را به سمت مثبت برگرداند.

او ادامه داد: بازار پتانسیل روند منفی را دارد اما بازارساز تلاش می‌کند حمایت‌های بازار از دست نرود و مسائلی مثل لغو اجبار برای فروش بازارگردان‌ها و اقدامات مشابه به دنبال حمایت از بازار بوده است. اگر اینها برداشته شود به نظر می‌رسد تمایل بیشتر به سمت منفی باشد، اما این منفی خیلی پررنگ نخواهد بود، در واقع بازار می‌تواند بیشتر متعادل باشد.

پیش بینی بورس در هفته جاری

محبی تصریح کرد: چنانچه اتفاق عجیبی رخ ندهد و تنش‌ها بیشتر نشود و تحریم‌ها بالا نگیرد انتظار می‌رود این هفته نسبتا هفته متعادلی باشد. خبرهای مثبت اعلام شده بیشتر در راستای جلوگیری از ریزش و اصلاح بیشتر شاخص بوده است. اگر این رویکرد را در یک بازار مثبت می‌دیدیم می‌توانستیم اثرات عمیق‌تری را شاهد باشیم، ولی زمانی که بازار آسیب ‌دیده است و در این شرایط وقتی چنین تصمیماتی گرفته و خبرهای مثبتی اعلام می‌شود، نشان می‌دهد که بازار نیاز به مداخله جدی دارد و بازار هم هوشمند است و این را متوجه می‌شود، بنابراین این خبرها نمی‌تواند چندان روند مثبت را به بورس هدیه بدهد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 382867
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا