تریلی با بار دلار!
صنعت خودروهای تجاری در دهههای گذشته، شرایط متفاوت و عجیبی را تجربه کرده است. با آنکه این صنعت قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد، اما فرازونشیبهای آن باعث شده است صنعت خودروهای تجاری عقب بماند
به گزارش جهان صنعت نیوز، آنطور که بهنظر میرسد، طی ماههای گذشته عوامل مختلفی رخ داده که منجر به افزایش قیمت نهایی خودروهای تجاری به ویژه در بخش خودروسازان خصوصی خواهد شد.
مرداد امسال «عبدالله توکلیلاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، در نامهای اعلام کرده بود که شرکتها بیشتر به فکر داخلیسازی باشند و برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.
این سیاست اگرچه برای بر هم نخوردن توازن ارزی کشور اتخاذ شد، اما با توجه به تفاوت قیمت ارز، در نهایت میتواند منجر به افزایش قیمت نهایی خودرو شود، زیرا شرکتها برای تامین ارز مورد نیاز خود باید قیمتی بالاتر از قیمتهای رسمی از جمله ارز نیما بپردازند.
از سوی دیگر با توجه به مشکلات مربوط به خودروهای فرسوده در کشور و نیاز به اسقاط آنها، یکی از شروط واردات، ارائه گواهی اسقاط است. این برگه گواهی طی دو سال گذشته افزایش ۵۰۰ درصدی داشته است، به شکلی که در حال حاضر هر گواهی اسقاط ۵۵ میلیون تومان خریداری میشود
بر این اساس علاوه بر هزینههایی مانند عوارض و نرخ ارز قیمت بالای گواهی اسقاط نیز مزید بر علت شده تا زمینه برای تغییر قیمت خودروهای تجاری فراهم شود.
همچنین به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کاهش نقدینگی شرکتهای خودروساز تجاری که در نهایت کاهش تسهیلات برای خرید خودروهای تجاری را در پی داشته، موجب شده شرکتهای خودروساز با رکود نسبی هم مواجه شوند.
در واقع کارشناسان معتقد هستند که محدودیتهای بهوجود آمده میتواند منجر به افزایش قیمت خودروهای تجاری در کشور شود.
اخبار برگزیدهخودروویدئولینک کوتاه :