انقباض شدید تسهیلات بانکی در نیمه نخست سال؛

ستاره سهیل وام بانکی

آخرین آمارهای بانک مرکزی نیز شواهد میدانی را تایید می‌کند؛ بانک‌ها وام نمی‌دهند!

به گزارش جهان صنعت نیوز، «فعلا وامی پرداخت نمی‌کنیم!» این جمله‌ای است که احتمالا اغلب متقاضیان دریافت تسهیلات طی چند ماه گذشته پس از مراجعه به بانک با آن روبرو شده‌اند.آنگونه که گزارش‌های میدانی نیز نشان می‌دهد، اغلب بانک‌ها، پرداخت تسهیلات را به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده‌اند. موضوعی که آمارهای بانک مرکزی آن را تایید می‌کند.

بر اساس این آمار، میزان تسهیلات پرداختی در شهریور ماه امسال حدود۶۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. هر چند این رقم در یکسال منتهی به شهریور ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، ۲۷ درصد افزایش یافته اما در مقایسه با رشد ۴۲ درصدی تسهیلات پرداختی در ابتدای سال کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

همچنین بخش کمی از تسهیلات پرداخت شده در قالب تسهیلات جدید بوده و بخش عمده ای از آن مربوط به تمدید تسهیلات قبلی است.

از سوی دیگر میزان اعطای تسهیلات در نیمه نخست امسال حدود ۲۴۳۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود۲۱ افزایش داشته. این در حالی است که این عدد در سال گذشته ۶۲ درصد بوده است.

آنگونه که به نظر می‌رسد سخت‌گیری‌های بانک مرکزی بر نظام بانکی برای کنترل تورم موجب شده که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جدید با محدودیت‌ها جدی روبرو شوند؛ موضوعی که البته خود را در کاهش نرخ رشد نقدینگی نشان می‌دهد. با این وجود به نظر می‌رسد ادامه این روند به ویژه در نیمه دوم سال بنگاه‌ها و خانوارها را با چالش‌های بیش‌تری روبرو کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 383380
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا