چرا خودرو دوباره گران شد؟
همچنان عرضه خودرو توسط شرکت ها به صورت قطره چکانی است که این موضوع خود مانع کاهش قیمت ها و تشدید رکود بازار می شود.
به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار خرید و فروش خودرو این هفته نیز همانند هفته های گذشته با رکود سنگین معاملات روبروست. البته ورود کند خودروهای وارداتی به بازار نیز عاملی شده تا معاملات تاحد قابل توجهی کاهش پیدا کند.
اما نکته مهم اینجاست از ۱۵ مهرماه تا کنون با نوسانات نرخ دلار قیمت خودرو نیز از ۲ تا ۳ درصد رشد را تجربه کرده است به نحوی که پیش از این پژو پارس سفارشی با قیمت ۵۱۵ میلیون تومان معامله می شد اما امروز با رشد قیمت به ۵۲۵ میلیون تومان رسیده است
همچنین کوئیک ساده نیز از ۳۳۸ میلیون تومان به ۳۴۵ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۷ مدل MC از ۷۲۰ میلیون تومان به ۷۳۲ میلیون تومان رسیده است.
علاوه بر این همچنان عرضه خودرو توسط شرکت ها به صورت قطره چکانی است که این موضوع خود مانع کاهش قیمت ها و تشدید رکود بازار می شود.
موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص افزایش ۲ تا ۳ درصدی قیمت ها میگوید: این افزایش قیمت در برخی خودروها برگشت، اما در برخی خودروها هم ماندگار شد. چه خودروهای وارداتی، چه مدلهای مونتاژی و کارکرده این افزایش قیمت را داشتند.
عزم جدی برای واردات خودرو وجود ندارد
وی افزود: واردات باید به گونهای باشد که نمایشگاهداران یا اشخاص حقیقی هم بتوانند خودرو وارد کنند. در دورههای قبل که برخی شرکتها خودروهایی مانند سانتافه را ۱۹۷میلیون تومان فاکتور میکردند، ما نمایشگاهداران این خودروها را در بازار ۱۸۰میلیون تومان به فروش میرساندیم که ۱۷میلیون تومان زیر قیمت بود. واردکنندگان کوچک همیشه محصول خود را با سود خیلی کم واگذار میکنند. حالا اما انحصار درست شده و این واردات به برخی شرکتها سپرده شده است و باید در انتظار آینده این طرح باشیم.
این فعال بازار تأکید کرد: زمانی این واردات تاثیر میگذارد که افزایش واردات و تولید را هم زمان داشته باشیم و نیاز بازار سنجیده شود. امروز در هشتمین ماه سال جاری، هنوز خبری از واردات نیست. زیرا عزم جدی برای واردات خودرو وجود ندارد.
به گفته وی، کار نمایشگاهدارها فروش خودرو است، اما درحالحاضر ویترین خود را با چه خودروهایی پر کنیم؟ خودروساز به ما خودرویی تحویل نمیدهد و اصولا خودرویی برای فروش در اختیار نداریم. مشتری اگر از ما یک خودرو ایرانی هم بخواهد باید کل تهران را جستوجو کنیم. این خودروهایی هم که در نمایشگاهها میبینید، خودروهای کارکرده هستند یا مشتری برای فروش در نمایشگاه گذاشته؛ ماههاست که رکود در بازار وجود دارد. این هم به اقتصاد کشور بازمیگردد. چراکه گردش پول ضعیف شده است و همه مشاغل در رکود به سر میبرند.
نام خودرو | قیمت امروز اول آبان ماه |
سورن پلاس دوگانه سوز | ۶۱۵ میلیون تومان |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | ۸۱۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۵ تیپ ۵ | ۵۴۳ میلیون تومان |
رانا پلاس | ۴۸۹ میلیون تومان |
ساینا S | ۳۵۰ میلیون تومان |
کوئیک S | ۳۴۸ میلیون تومامن |
شاهین تیپ ۳ | ۵۸۷ میلیون تومان |
سایناS اتوماتیک | ۴۱۹ میلیون تومان |
سورن پلاس تیپ ۳ | ۵۶۵ میلیون تومان |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۸۰۰ میلیون تومان |
لینک کوتاه :