نیت کردهاند دو خودروسازی بزرگ کشور تعطیل شود
شجاعی کارشناس اقتصادی معتقد است که دستهای پنهان به دنبال وارد آوردن صدمات اساسی به صنعت خودرو هستند. ظاهرا شعار حمایت از مصرف کننده است اما نیت تعطیلی دو خودروساز مهم کشور و نابودی صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی کشور است.
به گزارش جهان صنعت نیوز، اسماعیل شجاعی به عنوان کارشناس صنعت خودرو در ادامه آسیب شناسی حکمرانی اقتصادی کشور میگوید؛ چطور ممکن است وقتی قیمت مس و فولاد و سایر خدمات… افزایش پیدا میکند کسی نگران مصرف کننده نمیشود اما برای افزایش قیمت خودرو فضاسازی سنگین علیه خودروسازان ایجاد میشود.
شجاعی در آسیب شناسی مدیران صنعت خودرو میگوید: بدنه خودروسازی کشور دارای مدیران و متخصصان لایق فراوانی است اما به کار گرفته نمیشوند و با تغییر هر وزیر، اشخاصی که شناخت کافی نسبت به این صنعت ندارند، به مدیرعامل دو خودروساز بزرگ کشور تحمیل میشوند؛ از این رو تجربه دو دهه اخیر نشان می دهد که حتی ثبات کافی در سطح مدیریت عامل خودرو سازی مشاهده نمیشود.
این کارشناس اقتصادی در همین رابطه افزود: خودروسازی دومین صنعت مهم کشور است که بالغ بر هفتصد هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند. بیش از۲۰۰۰شرکت قطعه سازی فعال داریم که در صورت توقف تولید خودرو داخلی همگی متوقف خواهند شد.
شجاعی در خصوص راه برون رفت خودروسازی از این وضعیت بحرانی میگوید: خصوصیسازی باید به درستی اجرا شود. این صنعت باید به متخصصان واقعی خود سپرده شود. برخی از فعالان این صنعت سرمایه و توان لازم را دارند اما هربار اراده کردهاند هزاران مانع بر سر راه آنها گذاشته شده است تا این صنعت به بخش خصوصی واقعی سپرده نشود.
شجاعی، فعال اقتصادی و از منتقدان قیمتگذاری شورای رقابت با طرح سوالی میپرسد، چرا باید اقتصاد کشور به شکلی مدیریت شود که ناچار شویم همه چیز را به شکل دستوری قیمت گذاری کنیم.
وی در ادامه میگوید: واردات خودرو به شکل طبیعی و معقول می تواند اتفاق بیفتد اگر دولت با مداخلات خود این بازار را دستکاری نکند دولت موظف است تعرفه معقول وضع کند. وی در خصوص نمونهای از مداخلات غیرکارشناسی در بازار میگوید: مجلس با تصویب طرحهایی خودروسازان را ملزم کرد تا ۵۰درصد از تولیدات خود را به طرح جوانی جمعیت و ۲۰ درصد را نیز برای نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص دهند. این طرح عملا فرآیند طبیعی عرضه خودرو را مختل کرد. از سویی دیگر دولت هم به دلیل کمبود منابع ارزی واردات خودرو را متوقف کرد و در واقع میزان عرضه بازار خودرو بطور کلی دچار شوک شدیدی شد و عوارض آن در بازار با رشد قیمت در طول دوسال گذشته قابل مشاهده است.
این کارشناس میگوید: اگر مداخلات غیراقتصادی از بازار کنار گذاشته شود، سازو کارهای بازار میتواند قیمت واقعی خودرو را کشف کند. قیمتگذاری دستوری صرفا فضای دلالی را گسترش داد و هم مصرف کننده و هم تولید کننده متضرر شدند.
وی در خصوص عملکرد شورای رقابت میگوید: تصمیمات شورای رقابت میبایست به سیاستگذاری در رقابتی شدن بازار خودرو منجر شود نه صرفا قیمت گذاری.
این کارشناس اقتصادی افزود قیمتگذاری دستوری انحرافات و آسیبهای اقتصادی به همراه خود دارد و در مورد خودرو این شیوه قیمتگذاری با گسترش دلالی موجب شد، خودرو به دست مصرف کننده واقعی نرسد. یعنی ما با یک نظام قیمتگذاری، هم مصرف کننده و هم تولید کننده را دچار آسیب جدی میکنیم.
شجاعی با انتقاد از روش حکمرانی اقتصادی میگوید: این روش حکمرانی موجب شده فقط یکی از خودروسازان کشور بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته باشد؛ اما برخی نمایندگان مجلس تمام دغدغه خود را صرف واردات خودروی دست دوم کردهاند به جای آنکه به فکر حل مشکلات تولید باشند! این رویکردها نشان میدهد که حکمرانی کشور دچار تناقض شده است و به جای دلمشغولی نسبت تولید و اشتغال و رفع موانع تولید به فکر وارد کردن خودرو دسته دوم افتاده است.
شجاعی افزود: بهترین روش حکمرانی در صنعت خودرو خصوصی سازی و کوتاه شدن دست دخالتهای دولتمردان و برخی نمایندگان از باج خواهیهای غیر موجه از خودروسازی کشور است و به صلاح کشور است که قوانین شفاف به نفع تولید باشد و اجازه دهیم بخش خصوصی واقعی و متخصص بتواند ما را خودروساز کند از سیستم دولتی برای خودروساز شدن چنین انتظاری دیگر نمیتوان داشت.
خودرولینک کوتاه :
خدا کنه تعطیل بشه زنده بمانیم
واسه تیتر خبر »» انشالله انشالله زودتر تعطیل کنید حضرات
به امید تعطیلی صنعت خودرو در کشور و واردات خودرو از خارج
انشاله تعطیل خواهند شد
حیف مدرک دکتری که به ….
درختی که پوسیده و آشیانه موریانگان و حیوانات موذی شده نباید آب داد بلکه باید سوزانده شود.
درود بر شرفشان، لعنت بر دو خودرو ساز که نه دو گاری ساز، تعطیل شود مگر چه میشود، هر کشوری با هر درصد از فن قادر است چهار چرخ را روی یک ناودانی قرار دهد و بگوید دنا پلاس توربو شارژ اتومات ساخته ایم ۱ ملیارد…..
یک روز زودتر تعطیل شوند به نفع مردم و کشور خواهد بود
خودرو های آشغال تر از آشغالی که با ده ها هزار کشته جاده ای در سال جان مردم رو میگیره و خانواده ها رو عزادار میکنه. کاش از اول سایپا و ایران خودرو نبود
واقعا اگر این دو فرغون سازی جلاد تعطیل بشه دیگه راهی برای رسیدن مردم به بهشت نمی مونه،
سلام به شما هم وطن دلسوز یه سوال داشتم و دیگر هیچ شما تا قبل از واردات خودرو کجا بودین الان چهره تون رو دیدم خوشحال شدم یه نفر احساس کرده که به ضرر مردم هست این طرح من اگر توانایی خرید این خودرو رو نداشته باشم حداقل جان مردم در امان که هست
درود بر ملت بزرگ ایران.
انشاا…که هر چه سریعتر درب آن تخته شود.
تمامی بدبختی ملت ایران در خصوص خودرو از عملکرد این دو فرغون ساز است.
امیدواریم این باصطلاح صنعت باخاک یکسان شود چرا که جز استثمار و تحقیر مردم ایران هیچ نمودی ندارد.
بهتر
کاش هرچه زودتر تعطیل بشه
جناب شجاعی اقتصاد باز کدام صنعت خودرو خودرویی که ارابه مرگ وخورطوم مکنده بنزین وکاملا غیراستانداردو بعدچهل سال تازه برای اپشن پول اضافه میگیرد همش دخل کاری چراجناب اقتصادبازنمیگویی که صنعت خودروایران کمربه کشتن مردم بسته ووو واقعا متاسفم برایتان …
۳۰ سال پیش دوره این دو خودرو ساز تمام شده بود و اون زمان بایستی تعطیل میشد….این دو خودروساز بزرگترین قتل و عام جهان را در این ۳۰ سال انجام دادن(حداقل ۱۰ میلیون ایرانی در این خودروها در این سی سال از بین رفتن)……آقای اقتصاد دان چه جوابی دارید بدهید برای خونها و پولهایی که به سختی در اومدن..
جناب کارشناس،باخصوصی سازی وضع بدتر می شود،چون به اهلش واگذار نمی شود.
عزیزم بدبخت کردن ۸۵ ملین جمعیت است
دزدی احتکار این دونفر سربه افلاک کشیده شده
این دونفر شدن امپراطور دولت توانی دیگر دربرابر اینها ندارد
معلومه تو ازمانیستی
چرا درباره ۱۷۰۰۰ کشته که در اثر تصادف ات جاهای و علتش هم نداشتن امنیت ماشین های تولید داخلی است حرفی به میان نمی آوری
کسی نیت به تعطیلی خودروسازها نگرفته
خودروسازها از بس اشغال ساختند وبه مردم چپوندن باعث به تعطیلی کشوندنشون شده خودشون مقصرند
انشالله
چه سودی برای مردم داره رانت واهتکار وگران فروشی ولابی گری به خاطر دوسه هزار نفر سود عجیب وغریب گیرشون میاد باید ۸۴۹۹۷۰۰۰ نفر از۸۵ میلیون نفر عذاب بکشن وبدبختی بکشن
انشاالله که تعطیل میشه ….خدا میدونه چه بلایی سر این مردم بدبخت آوردین
ان شاالله خدا کنه به حق تمام اولیائی الهی این صنعت ذر کشور ما ریشه کن بشه یا واقعا دزدی رو بذارن کنار درست خودرو تولید کنند
هوالاعلم؛ سلام،
آزادشدن قیمت خودروبایددرصورت حذف مطلق انحصارومافیاوایجادفضای بازوآسان عرضهٔ مطلوب وکافی ازداخل وخارج ورقابت کامل وسالم واقع گردد.
مرده شور خودتونو خودروسازیتون ببرن
اینقدر خودرو آشغالی تحویل مردم ندید که مثل پفکه.فوت کنی میره رو هوا.و هیچ استانداردی رو رعایت نمیکنه
H:
عربستان در حال جهانی سازی خود است ،
کره جنوبی هم در حال کم کردن هزینه تولید و کاستن از مسیر حمل و نقل تولیدات خود به بازار مصرفی همچون بازار ایران ۸۵ میلیونی .
حاکمان ایران هم در حال تشدید انحصار و تحمیل تولیدات بنجل و چندین برابر قیمت خود به مصرف کننده ایرانی !
خب دو خودروساز تعطیل شوند بهتر نیست؟
چند سال باید از جیب مردم و سرمایه مردم و جان مردم مایه بزاریم تا این دو خودروساز سرپا بمانند؟
چهل و چهار سال زمان کمی است؟
بکذارید تعطیل شوند و خودرو با کیفیت بدون تعرفه وارد شود
به امید خداش یادت رفت بگی
اشتباه نگو عزیزم فرغون سازی کشتارهای مردم در جاده ها
خودرو سازی که فقط ارابه تولید میکنه و ده برابر قیمت جهانی بدون رقیب آزاد به مردم خودش قالب میکنه وجودش فقط جهت کارهای خلاف هستش باید جمع بشه
برادر مطمئن باش همه ی مردم از تعطیلی دو شرکت خودروساز خیلی خوشحال خواهند شد،ضرری که شما به جان و مال مردم زدین هیچ جنگی نزده…
الحمدلله زودتر دربشون زوگل بگیرن.
بزارید این صنعت بی کیفیت و مافیا نابود بشه..هر سال به اندازه ۸سال جنگ خودروهای بی کیفیت داخل جاده تلفات جانی میده..تا کی بنام حمایت از صنعت باید جان مردم را بگیریم و خیلی از خانواده ها بی سرپرست شوند..از زمانی که ماشین های ایران خودرو و سایپا را خریداری میکنید همش باید دم در مکانیکی باشی..خدا لعنت کند کسانی که با جان مردم بازی میکنند
در گل بگریم در فرغون سازی دزد رو که احتکار میکنه
در دنیا کالاهایی خریدار دارد که با کیفیت و مرغوب و ایمن و کم هزینه و متنوع و ارزان و خدمات پس از فروش مطلوب و بموقع و دارای ضمانت مطلوب و قطعات یدکی استاندارد و مدیران متعهد به قول و قراردادهای خود و انجام کار بدون تاخیر و آن کالا موجب رفاه و آسایش و آرامش مردم باشد و… خریدار دارد.
حال این دو شرکت خودروساز ایران کدامیک از این شرایط را برآورده کرده اند؟!!!!
جناب شجاعی ، کارشناس اقتصادی هستید ؟
2 خودروساز بزرگ کشور یا ۲ مونتاژکار بزرگ کشور ؟
تعرفه گمرکی را مطابق wto کنید ، ببینیم چقدر بزرگ هستند …!؟
دورود
ننگ بر مزدبگیران حامی ۶۰ سال خیانت به نام خودرو سازی
ان شاءالله که درش تخته بشه
به حق پنج تن آل عبا جمع کنید بساط لاتاری خودرو تون رو سیری ندارید نامردا
خودرو ساز نه ارابه مرگ ساز
با چهل سال حمایت بی حد و حصر از خودروسازی ، این وضعیت صنعت خودرو هست ، چه دستاوردی داشتید، هزینه های وحشتناک و پاداش های نجومی مدیران اونم برای زیان هزاران میلیاردی
این دوخودروساز بااین شرایطشون تعطیل بشن سودش برامردم بیشتره
خدا وکیلی با این کیفیت مضخرف ماشین های تولیدی با این همه بریز به پاش منابع این همه افراد نالایق دستوری جذب شده مفت خور که بالغ بر ۲۰هزار نفر میشن چه دفاعی میکنید تعطیل کنید برن پی کارشون ۳۰سال پیش باید بسته میشدن
منظور از تولید همون فرقون سازها هستند .که معافیهای خودرو باپاینترین کیفیت و بالاترین قبمت خودرو با جان مردم بازی میکند.خدا را شکر اگر تعطیل شود.
بگو آقا اون اندازهای که شما از کارکنان داری صحبت میکنی به همون اندازه هم از افراد وخانواده هایی که با این خودروها از بین رفتهاند و یا تا آخر عمر خانه نشین شده یا متضرر شدهاند هم صحبت میکنید و جواب آنها را شما میدهید آیا نسبت به این موارد نباید فکر کرد تنها اینگونه که فقط مسئولان را بترسانیم از پاسخگو کردن خودروسازان و یا آنان را مجبور کنیم که خودروی مناسب روز تحویل دهند فقط آنها را تنها جری میکنیم و از موضع پاسخگویی خارجشان میکنیم بلکه آنها را طلبکار نموده و کاری میکنیم که هنوز از این خودروها هم بیخودتر تحویل مردم دهند شما خودتان کدام خودرو را سوار میشوید و با چه مبلغی و چه میزان درآمدی
خودرو سازی که ۴۰ سال خون مردم را توی شیشه کرده و جز تقلب و دزدی اصلا فکر مصرف کننده نیست باید تعطیل شود
اصلا شما چکاره اید که مردم را از استفاده از خودرو های خوب دنیا محروم و مجبور به استفاده از مشتی لگن داخلیزمیکنید
این حلبی های ماشین نمارا به پنج برابرقیمت جهانی به ما قالب می کنند وسالی حدود بیست هزار کشته
میدهیم وکلی خانوادهها داغدار میکنه تعطیل بشه به نفع کشوره.
چه بهتر
این یارو کارشناس نیست چنان میگه صنعت خودرو که انگار بوگاتی تولید میکنن با قیمت ارزون
بهش بگین اینا حلبی تولید میکنن با قیمت گرون
بهتر که تعطیل بشه ۷هزار هم داخل هشتاد ملیون باهم خودروی باکیفیت واقعی سوار بشه نه آفتابه لگن
بذار چنان تعطیل بشن که گویی اصلن هیچ وقت وجود نداشتن. نفعش برای مردم چی بود با چندصد هزار تومن زیان از جیب مردم
انشاالله که به زودی زود تعطیل بشه ، حداقل برای حفظ جان آیندگان هر چه زودتر درش تخته بشه