هشدار؛ وضعیت ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه تهران قرمز شد

مجموع ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه تهران از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا آخر مهر در حالی به رقم ۳۶۰ میلیون مترمکعب رسید که میزان مصرف روزانه پایتخت‌نشینان ۲۱۰ لیتر بر ثانیه است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، نخستین ماه سال آبی جاری برای ذخایر آبی کشور در حالی به پایان رسید که درصد پرشدگی سدها به ۴۱ درصد کاهش یافت.

این کاهش درصد پرشدگی در حالی رخ داد که طبق اعلام قبلی سخنگوی صنعت کشور، میزان خروج آب از سدها برای مصارف مختلف نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد رشد را نشان داد.

دراین‌بین وضعیت سدهای پنج‌گانه استان تهران شامل امیرکبیر و طالقان در غرب استان و ماملو، لار و لتیان در شرق استان چندان مطلوب نیست.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم کل ذخایر آبی موجود در مخازن سدهای استان تهران به ۳۶۰ میلیون متر مکعب رسیده و این در حالی است که موجودی سامانه سدهای شرقی تهران نسبت به سال گذشته ۳۳ میلیون مترمکعب کاهش نشان می‌دهد. حجم آب سدهای پنج‌گانه استان، اکنون ۳۶۰ میلیون مترمکعب است. حجم کلی ذخایر سدهای سامانه شرق تهران نیز شامل لتیان، لار و ماملو هم اکنون ۷۲ میلیون متر مکعب اعلام شده است.

درصد پرشدگی فعلی این سدها نیز ۱۹ درصد است. این در حالی است که هر تهرانی روزانه ۲۱۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

جمعیت تهران بر اساس برخی آمارها گاه تا ۲۰ میلیون نفر می‌رسد که ضرب و تقسیم مصرف هر فرد و تعداد جمعیت خود بیانگر داستان غم‌انگیز منابع آب تهران است.

چندی پیش معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: هنوز وضعیت سدهای تهران به‌ویژه سدهای شرق تهران مطلوب نیست؛ بنابراین مدیریت مصرف باید همچنان در اولویت باشد.

«حسام خسروی»  افزود: سدهای تهران شامل لار، لتیان و ماملو، امیرکبیر و طالقان نسبت به سال گذشته که سال سختی بود ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارند.

وی ادامه داد: این وضعیت در سدهای شرق تهران شامل لار، لتیان و ماملو بدتر هم هست و اگر این روند ادامه داشته باشد روزهای سختی برای تأمین آب خواهیم داشت.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: بر همین اساس چند پروژه تأمین آب برای شرق تهران طراحی شده تا اگر مشکلی ایجاد شد، کار آبرسانی با وقفه روبه‌رو نشود.

خسروی گفت: این پروژه‌ها در قالب سه طرح مهم است تا اگر در اثر حادثه‌ای و یا باتوجه‌به ذخیره سدها مشکلی ایجاد شد مردم بی آب نمانند.

ایرنا

محیط زیست
شناسه : 383866
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا