رشد پایه پولی دردساز می‌شود؟

دو بر یک به سود بانک مرکزی

گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که هرچند رشد نقدینگی و پول طی ماه‌های‌ گذشته روند امیدوارکننده‌ای داشته اما همچنان پایه پولی می‌تواند به عنوان یک تهدید بالقوه برای اقتصاد ایران عمل کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  هر چند بانک مرکزی، انتشار منظم آمارهای پولی را متوقف کرده اما برخی از متغیرهای اساسی پولی را می‌توان از گزارش‌های پراکنده این بانک بدست آورد؛ آنگونه که گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد، رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی در مردادماه به زیر سطح ۲۷ درصد رسید؛ این در حالی است رشد نقدینگی در مهر سال ۱۴۰۰ به مرز ۴۳ درصد افزایش بافته بود. هر چند روند نزولی رشد نقدینگی در شهریور ماه امسال متوقف شده اما به طور کلی می‌توان گفت سیاست‌های بانک مرکزی طی دو سال گذشته در کنترل نقدینگی موثر بوده است.

‌ موضوع دیگری که از گزارش‌های بانک مرکزی می‌توان استنتاج کرد، تعدیل انتظارات تورمی است؛ آنگونه که این گزارش‌ها نشان می‌دهد، رشد پول با ثبت عدد ۳۹ درصدی در مهرماه امسال به کم‌ترین میزان در دو سال گذشته رسیده است؛ باید توجه داشت که رشد پول در فروردین ماه امسال به بیش از ۷۵ درصد نیز افزایش یافت بود. بنابراین کاهش قابل توجه رشد پول حاکی از تعدیل انتظارات تورمی است که می‌تواند به کاهش بیش‌تر تورم کمک کند.

اما باید توجه داشت که هر چند کاهش همزمان رشد نقدینگی و پول سیگنال مثبتی در راستای کاهش تورم در ماه‌های آینده است اما همچنان یک نقطه تاریک در آمارهای پولی وجود دارد و آن مربوط به پایه پولی است که طی دو ماه گذشته آماری از میزان رشد آن در دسترس نیست.

آخرین اطلاعات مربوط به رشد نقطه به نقطه ۴۱ درصدی پایه پولی در مرداد ماه است.

در حقیقت رشد بالای پایه پولی در مقایسه با رشد نقدینگی می‌تواند یک تهدید بالقوه برای اقتصاد کشور باشد؛ به بیان دیگر، تا کنون بانک مرکزی توانسته با سیاست‌هایی نظیر تشدید نظارت بر ترازنامه بانک‌ها از تبدیل پایه پولی به نقدینگی جلوگیری کند. اما این سیاست در بلندمدت ممکن نیست و در صورتی که رشد پایه پولی نیز همراستا با رشد نقدینگی کاهش پیدا نکند، این احتمال وجود دارد که دوباره شاهد تشدید رشد نقدینگی باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 384030
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا