ایران خودرو و سایپا چقدر به قطعه سازان بدهکار است؟
اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو استان تهران در دیدار با رئیس اتاق تهران، به مشکلات و چالشهای این صنعت پرداخته و از انباشت مطالبات خود از خودروسازان و رسیدن آن به مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان اشاره و آن را نتیجه قیمتگذاری دستوری و سیاستهای نادرست فروش عنوان کردند.
به گزارش جهان صنعت نیوز، در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو استان تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، کمبود نقدینگی شرکتهای قطعهساز، تاخیر طولانیمدت تخصیص ارز، قیمتگذاری دستوری خودرو و همچنین مطالبات معوق قطعهسازان از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به عنوان مهمترین چالشهای این روزهای قطعهسازان اعلام شد. در این دیدار که در اتاق تهران برگزار شد، نمایندگان شرکتهای قطعهساز خودرو در استان تهران در رابطه با مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی این بخش و راهکارهای رفع آن، با محمود نجفیعرب، رئیس اتاق تهران، به بحث و تبادلنظر پرداختند.
طلب ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعهسازان کشور از دو شرکت ایرانخودرو و سایپا
محمودرضا نجفیمنش، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو استان تهران و رئیس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید اتاق تهران، در این جلسه از طلب ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعهسازان کشور از دو شرکت ایرانخودرو و سایپا خبر داد و با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان، به کندی رشد و توسعه این صنعت و همچنین تهدید اشتغالزایی در این بخش انجامیدهاست، تصریح کرد که با سیاست قیمتگذاری دستوری خودروهای تولیدی در کشور، علاوه بر خودروسازان، قطعهسازان نیز دچار مشکل و تنگنای اقتصادی شدهاند.
وی با تاکید بر اینکه طی سالهای اخیر، خودروسازان با زیان و ضرر به تولید پرداختهاند، تصریح کرد که سیاستهای دولت در فروش خودرو نیز ناکارآمدی خود را نشان داده و با ایجاد صف طولانی خرید خودرو، عملا مصرفکنندگان نیز دچار مضیقه شدهاند.
آزادسازی قیمت خودرو از راهکارهای رفع مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی
نجفیمنش آزادسازی قیمت خودرو را یکی از راهکارهای رفع مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی این بخش بیان کرد و یادآور شد که برای توسعه پایدار در این صنعت، باید شرکتهای خودروسازی در ایران خصوصی شوند و واردات خودروهای دستاول خارجی به کشور نیز آزاد شود.
در این جلسه، دیگر اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو استان تهران نیز به طرح جدیترین مشکلات واحدهای تولیدی این صنعت پرداختند و در این زمینه، تصریح کردند که قطعهسازان در حالی همچنان چشمانتظار دریافت مطالبات خود از خودروسازان هستند که امکان دریافت تسهیلات بانکی به دلیل سرفصل شدن اعتبار این شرکتها نزد بانک به دلیل عدم تسویه چکهای خودروسازان و نیز بالا بودن سود تسهیلات، مقدور نیست. همچنین به گفته قطعهسازان، زمان انتظار واحدهای قطعهساز در صف تخصیص ارز به ۱۰۴ روز رسیده است و بسیاری از واحدهای تولیدی این بخش به تالار دوم سوق داده میشوند که تامین ارز از این محل نیز با مشکلاتی مواجه است.
همچنین به گفته نمایندگان شرکتهای قطعهساز خودرو، تعداد نیروی کار مستقیم در این صنعت رقمی نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر است، در حالی که به دلیل مشکلات نقدینگی، بخشی از واحدهای قطعهسازی در آستانه تعطیلی و تعدیل نیروی کار قرار گرفتهاند.
حذف کامل قیمتگذاری دستوری از اقتصاد کشور
پس از طرح مسائل و مشکلات قطعهسازان، رئیس اتاق تهران نیز از آمادگی این اتاق برای رسیدگی فوری به مشکلات این واحدها و طرح آن در جلسات شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی استان تهران با حضور مسئولان دولتی، خبر داد و با تاکید بر اینکه بخش عمدهای از مشکلات صنایع کشور ناشی از سیاست قیمتگذاری دستوری است، به اضافه شدن موضوع منع دولت در قیمتگذاری در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و یادآور شد که راهبرد اتاق تهران در دوره دهم هیات نمایندگان، حذف کامل قیمتگذاری دستوری از اقتصاد کشور است./ایسنا
لینک کوتاه :
هیچ بانکی وام خودرونمیدهد.مراجعه کردیم.
خودرو نسازان پول پرست ان شاالله که از ریشه نابود بشه اون نا کارخانه های چپاولگرتون پول پرستان هیزم جهنم گرازه های گاری آشغال رو به قیمت بنز به مردم تحمیل میکنید از دست خدا که نمیتونید فرار کنید اخرش به جهنم واصل میشوید ان شاالله
وقتی خودروسازمیسازه دپومیکنه معلومه پول قطعه سازرونمیده،،هزاران ماشینی که دپوشده قطعه استفاده شده دیگه،هرموقع ساعقه زدهمشون سوختن اون موقع بدهکارمیشه انشالله
سلام. تا جایی که من میدونم اکثر قطعه سازها زیر مجموعه خودرو سازان هستند حالا چطور میشه بی کیفیت ترین ماشینها رو میسازیم با چند برابر قیمت واقعی به مردم میفروشیم و بعد اون ادعای ضرر و زیان هم میکنیم واقعا آدم شاخ در میاره