بر اساس قانون جدید؛

همه چیز درباره وام مسکن جدید: از هزینه ۳۸۰ میلیونی اوراق تا اقساط ماهانه ۳۷ میلیونی

هر چند بر اساس قانون جدید، وام مسکن در شهر تهران به حدود ۲ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. اما برای دریافت این وام باید ۳۸۰ میلیون تومان هزینه اوراق پرداخت کرد و قسط ماهانه آن به بیش از ۳۷ میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس اعلام بانک مسکن، وام مسکن از طریق خرید اوراق حق تقدم مسکن ( اوراق تسه) برای خانوارهای دارای فزرند تا سقف میزان یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

البته تنها شرط دریافت این وام دارا بودن فزرند نیست و بر اساس قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» این وام به خانوارهایی تعلق می‌گیرد که اولاً سن فرزندان آن‌ها زیر ۲۰ سال باشد و ثانیاً این افزایش برای حداکثر چهار فرزند اعمال خواهد شد.

میزان افزایش سقف وام مسکن

بر اساس این قانون وام مسکن به‌ازای یک فرزند زیر ۲۰ سال سن ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس تسهیلات خرید و تعمیر مسکن برای خانوارهای دارای دو فرزند زیر ۲۰ سال ۵۰ درصد، سه فرزند زیر ۲۰ سال ۷۵ درصد و ۴ فرزند زیر ۲۰ سال سن ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

مدت زمان بازپرداخت وام مسکن افزایش پیدا می‌کند

دوره بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل در تقسیط به‌روش ساده، به‌ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال سن، به‌میزان ۲ سال (در مجموع برای ۵ فرزند و حداکثر تا سقف ۱۰ سال) قابل افزایش است.

یک شرط دیگر

بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای این تسهیلات مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند بالاتر از ۲.۵ نباشد. با توجه به مهلت زمان اجرای قانون، اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۷ امکان‌پذیر خواهد بود.

وام خرید مسکن در تهران چقدر خواهد شد؟

در حال حاضر سقف وام خرید مسکن از محل اوراق ممتاز در شهر تهران به‌صورت انفرادی ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۸۰۰ میلیون تومان و سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) مسکن در تمامی شهرهای کشور ۱۶۰ میلیون تومان است. بنابراین در شرایط کنونی حداکثر وام خرید و تعمیر مسکن شهر تهران به ۹۶۰ میلیون تومان می‌رسد.

در بیش‌ترین حالت ممکن و در شرایطی که  خانواده‌ای دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال سن باشد و پدر به‌همراه فرزندان متولد شهر تهران باشند، این خانواده در حالت انفرادی می‌تواند علاوه بر ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به‌ازای هر فرزند ۱۰۰ میلیون دیگر و در مجموع تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن دریافت کند.

 همچنین برای تعمیر مسکن علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان، به‌ازای هر فرزند ۴۰ میلیون تومان و به‌عبارتی تا ۳۲۰ میلیون تومان درقالب تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز بانک مسکن استفاده کند.

بنابراین سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و جعاله مسکن ۳۲۰ میلیون تومان است.

هزینه اوراق وام ۲ میلیاردی چقدر خواهد بود؟

برای دریافت وام جدید خرید مسکن، متقاضی تهرانی باید معادل ۲ برابر مبلغ وام یعنی ۳۸۴۰ برگه اوراق حق تقدم خریداری کند. در حال حاضر نرخ اوراق حق‌تقدم وام مسکن به‌طور متوسط حدود ۹۹ هزار تومان است. بنابراین هزینه اوراق وام مسکن جدید حدود ۳۸۰ میلیون تومان می‌شود.

قسط وام مسکن جدید چقدر می‌شود؟

با توجه به جزئیات اعلام‌شده از سوی بانک مسکن به‌ازای هر فرزند و تا ۵ فرزند ۱۰ سال به دوره بازپرداخت اقساط وام افزوده می‌شود. یعنی بازپرداخت کنونی از ۱۲ سال در روش ساده به ۲۲ سال افزایش می‌یابد.

در این روش اقساط ماهانه کمی بیش از ۳۷ میلیون تومان است، جمع کل اقساط حدود ۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

کل سود وام یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومانی بالغ بر ۷ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان خواهد بود. وام کنونی تعمیر (جعاله) دوره بازپرداخت ۵ساله دارد که در وام جدید مشخص نیست دوره بازپرداخت آن افزایش می‌یابد یا خیر.

اخبار برگزیدهمسکن

شناسه : 384492
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

  1. تورو خدا یه کمکی به ما مستاجرها بکنید مخصوصا من که شوهرم بازنشسته تامین اجتماعی هستیم دستمون هم بجای بند نیست وصدامونم به گوش هیچ مسئولی نمیرسه تو را به هرکه خودتون قبول دارید ومیپرستید یه توهرجای این مملکت که میشه برای ماهم مسکن تهیه کنید تایه دلخوشی داشته باشیم من دارم ۵میلیون کرایه میدم خب اجاره رو میدم به دولت هم من ازمستاجری نجات پیدا کردم هم خیالم راحت که خونه دارم هم دولت استفاده ای میبره
    تو رو به امام حسین کمکمون کنید
    من اینقدر پیام میدم تواین کانال ولی صدامم به هیجا نمیرسه کسی بهم نمیگه اقا خَرت به چند
    بخدای حسین ۳۵ساله خسته شدم از مستاجری

  2. لطفا وقتی میخواین خبری رو درج کنید بفرمایید که مبلغ اقساط این وام هم چقدره و اینکه با این وام چند متر خونه میشه خرید و ایا خانواده ۶ نفره ای که شامل این وام میشن میتونن تو اون بلولند یا نه . این مسائل رو بررسی نمیکنید تا به قول خودتون کسی به عمق فاجعه پی نبره . اینم سیاستیه برای خودش واقعا بانکداری اسلامی اینه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا