کمبود معلم حادتر از سالهای گذشته شده است
استاد دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه عدم توازن بین نسبت دانشآموز به معلم هم اکنون یکی از جدیترین مشکلات است، گفت: دانشگاه فرهنگیان با کمبود شدید فضا مواجه است.
به گزارش جهان صنعت نیوز، آموزش و پرورش مهر امسال را با کمبود معلم آغاز کرد. به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، با افزایش جمعیت دانشآموزان و رشد میزان بازنشستگی معلمان، کمبود معلم حادتر از سالهای گذشته شده است.
رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش درباره بحران کمبود معلم گفته است. از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲، ۳ میلیون نفر به جامعه دانشآموزی کشور افزوده شد. اما مدیریت آن باید از همان سال اول صورت میگرفت. زیرا برای همسانسازی جمعیت معلمان به چهار سال زمان نیاز است با این حال از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هیچ استخدامی در وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفت. با اینکه میدانستند این اقدام در آینده بحرانساز خواهد شد، اما بازهم کاری نکردند.
به گفته او، تعداد معلمانی که در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ استخدام شدند. در تاریخ ایران بیسابقه است و بیش از ۴۲ هزار معلم جدید استخدام شدند.
معضل کمبود معلم در مهر ۱۴۰۲ پای مجلس را هم به ماجرا باز کرد. باعث برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور وزیر آموزش و پرورش شد.
دانشجومعلمان ترم ششم برای تدریس به مدارس رفتهاند
محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هماکنون آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم به سراغ استخدام و ارائه راهکارهای مختلف نظیر بازگشت به کار بازنشستگان رفته است. گفت: باید حداقل به صورت موقت تمهیدی بیندیشیم. سالانه ۲۵ درصد به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان اضافه شود. در سال به ۴۵ هزار نفر خروجی دانشگاه فرهنگیان به طور ثابت برسیم.
در همین ارتباط اسدالله اسدی گرمارودی؛ استاد دانشگاه فرهنگیان با اشاره به وضعیت این دانشگاه متذکر شد. در دولت جدید روند جذب استاد رو به افزایش است. جای تقدیر دارد اما دانشگاه از نظر فضا و امکانات هم نیازمند حمایت است. هماکنون برنامه درسی طراحی شده توسط پردیسهای دانشگاه فرهنگیان با اتاقهای مورد نیاز همخوانی ندارد. گاهی حتی پاسخگوی نیمی از برنامهها نیست به همین دلیل است که میگویم دانشگاه فرهنگیان با مشکل جدی فضا مواجه است.
اسدی گرمارودی ادامه داد: اتکا به دانشگاه فرهنگیان برای تامین معلم مشروط به توجه ویژه در تأمین فضای مورد نیاز است. بیتوجهی به این موضوع باعث آسیب به استاندارد مهارتی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان شده است.
وی گفت: هماکنون دانشجومعلمان ترم ششم برای تدریس به مدارس رفتهاند. دروس آنها مجازی شده است؛ دانشگاه فرهنگیان باید معلم استاندارد را به آموزش و پرورش تحویل دهد. این امر امکانپذیر است آن هم از طریق همراهی وزارت علوم و ارائه ظرفیت خالی سایر دانشگاهها به دانشگاه فرهنگیان.
تأخیر در برگزاری آزمون استخدامی و نتایج آن باعث مشکلاتی شد
اسدی گرمارودی درباره کمبود معلم گفت: طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان افرادی که در آزمون استخدامی پذیرفته میشوند. باید بعد از گذراندن دوره آموزشی یک ساله به عنوان معلم وارد کلاسهای درس شوند. اما با توجه به بحران پیش آمده در بحث کمبود معلم، این اتفاق نیفتاد.
وی افزود: کمبود معلم به دلیل نداشتن آمار دقیق و افزایش یکباره بازنشستگی معلمان است. از سوی دیگر تأخیر در برگزاری آزمون استخدامی و نتایج آن باعث مشکلاتی شد.
استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: ورود معلمان استخدام شده به مدارس آن هم بدون گذراندن دوره آموزشی یکساله به هیچ عنوان علمی نیست. حتی وزارت آموزش و پرورش و مجلس نیز نسبت به این وضعیت رضایت ندارند اما به دلیل کمبود معلم چارهای جز این کار نداشتند.
اسدی گرمارودی ادامه داد: نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی باید متفاوت با سایر دستگاهها باشد. البته هماکنون ۵۰ درصد معلمان را زنان تشکیل میدهند. قطعاً نیروهای مازاد در این حوزه داریم. از سوی دیگر به دلیل برخی موارد مانند نقل و انتقال معلمان زن به تبعیت از همسر، مرخصی زایمان و بیماریهای صعبالعلاج برخی معلمان، در برنامهریزی نیروی انسانی به ارقام بالایی نیاز است تا بتوان این افراد را جایگزین کرد.
آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در رضایتمندی مردم از حاکمیت هم ایفا میکند
وی با تأکید بر اینکه مهمترین مشکل در آموزش و پرورش نسبت دانشآموز به معلم است. این روند جوابگوی آموزش و پرورش نیست. مطرح کرد: از سوی دیگر مدارس فراوانی در روستاها هستند. تعداد دانشآموزان آنها کمتر از ۵ یا ۱۰ نفر است. به آنها نیز معلم اختصاص مییابد.
(براساس مصوبه ۸۶۶ شورای عالی آموزش و پرورش، در دوره ابتدایی حداکثر جمعیت دانشآموزان حاضر در کلاس درس ۲۶ نفر است. در دوره متوسطه اول و دوم حداکثر جمعیت دانشآموزان حاضر در کلاس درس ۲۸ نفر است همچنین حداکثر جمعیت دانشآموزان کلاس درس در هنرستانها ۱۸ نفر است. با این حال این نسبت در بسیاری از مدارس مناطق پرتراکم شهری رعایت نمیشود. جمعیت کلاسهای درس بالاتر از استاندارد تعیین شده است.)
استاد دانشگاه فرهنگیان بیان کرد. هماکنون خانوادهها یک تا دو فرزند دارند. آن را به عنوان امانت به دست مدارس میسپارند. حداقل انتظار ارائه آموزش با کیفیت است. ضرورت دارد در این بخش دولت توجه ویژهای داشته باشد. چون آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در رضایتمندی مردم از حاکمیت هم ایفا میکند.
منبع: تسنیم
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :
ساعت کاری معلمان در هفته ۲۴ ساعت است و نصف سال هم تعطیل هستند. باید ساعت کار معلمان را افزایش بدهند نه اینکه پرسنل را ،
چرا ساعت کاری معلمان نصف کارگران است.در حالی که حقوقشان ۲ برابر کارگران است.
سلام اینقدر نیرو کم دارید برچی آموزشیاران نهضت با اینقدر سابقه استخدام نمیکنید
به گفته ی خود آقای فلاحی نماینده مجلس :کمبود معلم حدود ۶۰۰هزار تاست حالا گیرم ۱۰۰هزار تا جذب کرده باشن!
ما سرباز معلمان زیر نظر دانشگاه فرهنگیان دوره دیدیم و همونجا هم آزمون دادیم همگی لیسانس با کدپرسنلی
دوره های بدو خدمت و ltmsرو هم گذراندیم،دو با هم گزینشو مصاحبه دفتیم هم در شهرستان هم استان،با چندرغاز در مناطق محروم هم خدمت کردیم!
ولی کو؟هیچ استخدامی در کار نیست
اتفاقا همین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بهانه ای شد برای عدم استخدام ما!در حالی که مصوبه شورا الزام آور هم نیست
متاسفانه الان طرح محمودزاده در مورد تبدیل وضعیت نیروهای غیر رسمی(نهضتی،سرباز معلمان،غیر انتفاعی زیر نظر دولتی،پیش دبستانی،خرید خدمات)که همگی دولتی هستند ۵ساله در مجلس و دولت گیر کرده!طرح در اولویت مجلس هست ولی رسیدگی نمیکنند
بنام خدا، با سلام، ما تعداد معدودی از جا مانده گان نیروهای حق التدریسی و سرباز معلمان قبل از سال ۹۱هستیم. طرح تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی و سرباز معلمان قبل از سال ۹۱،در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شده است. ما نیز به خواسته و با موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان محل سکونت خود به مدت یک سال هست. تکمیل پرونده نموده و بلاتکلیف مانده ایم. هر موقع مراجعه میکنیم. اعلام می کنند. که منتظر مجوز وزارتخانه در این خصوص هستیم. هم خدمتی هایی که قبل از ما تکمیل پرونده نموده بودند. الآن در آموزش و پرورش جذب شده اند. ولی ما از یک سال هم بیشتر شده تکمیل پرونده نموده و بلاتکلیف مانده ایم. ما نیز به خواسته حق خود هستیم.
سلام سالهاست که جویای کارمعلمی هستم وهر مهارتی که لازم بوده است راهم فراگرفته ام ولی هرچه به اداره آموزش وپرورش اصفهان مراجعه میکنم می گوینداستخدام نداریم.واقعا مثل من کم نیستند جوانان تحصیل کرده ای که نمی توانند معلم شوندوازآنطرف دانش آموزانی که معلم ندارند.این عین تخصیص غیربهینه است.نمیدانم فردای قیامت جواب این حق الناس ضایع شده ی ماراچه کسی میدهد؟؟؟؟دنیاکه می گذرد ولی ….