مهم ترین کاربردهای پی ال سی در اتوماسیون صنعتی

می توانیم بگوییم امروزه تمامی صنایع تبدیل به طرفداران پروپا قرص پی ال سی ها شده اند. وجود مزایایی مانند قیمت مقرون به صرفه و دقت بالا باعث شده است تا همه ی مردم از صاحبین صنایع کوچک تا صاحب کارخانجات و صنایع عظیم از وجود چنین محصول قدرتمند و درخشانی بهره ببرند. اما پی ال سی ها در هر اتوماسیون صنعتی چه نقشی را ایفا می کنند؟

در دنیای امروزی و با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به هوشمندسازی و اتوماسیون فرآیندهای صنعتی بیشتر از هرزمانی حس می شود. پی ال سی ها دستگاه های قدرتمند و هوشمندی هستند که به سادگی برنامه مدنظر کاربر را دریافت کرده و به بهترین نحو ممکن فرآیندهای مربوطه را کنترل می کنند.

می توانیم بگوییم امروزه تمامی صنایع تبدیل به طرفداران پروپا قرص پی ال سی ها شده اند. وجود مزایایی مانند قیمت مقرون به صرفه و دقت بالا باعث شده است تا همه ی مردم از صاحبین صنایع کوچک تا صاحب کارخانجات و صنایع عظیم از وجود چنین محصول قدرتمند و درخشانی بهره ببرند. اما پی ال سی ها در هر اتوماسیون صنعتی چه نقشی را ایفا می کنند؟

در ادامه ی این مقاله به مزایای پی ال سی ها خواهیم پرداخت، سپس قیمت پی ال سی زیمنس را بررسی کرده و تاریخچه پیدایش پی ال سی را با هم مرور خواهیم کرد؛ و سپس مهمترین کاربردهای پی ال سی در اتوماسیون صنعتی را به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد؛ در نهایت فروشگاهی معتبر برای خرید پی ال سی به شما معرفی خواهیم نمود.

پی ال سی چیست و چه مزایایی دارد؟

پی ال سی چیست و چه مزایایی دارد؟

PLC یک سیستم کنترل دیجیتال مبتنی بر کامپیوتر است که بسیار انعطاف پذیر بوده و به راحتی می توان آن را مجددا برنامه ریزی یا اصلاح کرد تا تغییرات لازم مربوط به فرآیند تولید اعمال شوند.

پی ال سی ها برای کار در محیط های صنعتی خشن طراحی شده اند و دارای مکانیسم های داخلی تشخیص عیب و قابلیت ارتقا هستند که عملکرد قابل اعتماد را حتی در صورت خرابی قطعات تضمین می کند.

در حالی که هزینه های اولیه خرید و نصب پی ال سی ممکن است بیشتر از سیستم های کنترل سنتی باشد، اما PLC ها به دلیل قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و سهولت نگهداری و صرفه جویی در هزینه های طولانی مدت به شدت محبوب شده و جایگاه اصلی و خاص خود را بدست آورده اند. پی ال سی ها نیاز به سیم کشی گسترده را از بین می برند، زمان خرابی را کاهش می دهند و عیب یابی و تشخیص کارآمد را به سادگی برای شما به ارمغان می آورند.

تاریخچه پیدایش پی ال سی

تاریخچه پیدایش پی ال سی

قبل از اختراع PLC ها، سیستم های کنترل در صنایع به شدت به رله ها و مدارهای سیمی سخت متکی بودند. این سیستم ها به شدت پیچیده، و برای طراحی و اصلاح زمان بر بودند و نیاز به سیم کشی گسترده داشتند.

در سال ۱۹۶۸، دیک مورلی، ایده جایگزینی سیستم‌های رله سیم‌دار را با یک کنترل‌کننده دیجیتال مطرح کرد. ورود  PLC ها دنیای تکنولوژی و اتوماسیون صنعتی را متحول کرد. پی ال سی ها مزایایی مانند زمان پاسخگویی سریع تر، عیب یابی آسان تر و بسیاری از مزایای دیگر را در مقایسه با سیستم های مبتنی بر رله سنتی ارائه می کردند.

در طول دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، سازندگان ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند ورودی/خروجی‌های آنالوگ برای کنترل دقیق متغیرها ، قابلیت‌های ارتباطی برای اتصال به دستگاه‌های دیگر و افزایش ظرفیت حافظه برای ذخیره برنامه های بزرگتر را برای پی ال سی ها در نظر گرفتند.

در دنیای کنونی PLC ها بخشی جدایی ناپذیر از سیستم های اتوماسیون صنعتی هستند. امروزه پی ال سی ها قدرتمندتر و قادر به انجام وظایف کنترلی پیچیده تر شده اند. PLC ها اکنون از ویژگی های پیشرفته ای مانند کنترل حرکت، عملکردهای ایمنی، نظارت و تشخیص از راه دور و ادغام با سایر سیستم های اتوماسیون پشتیبانی می کنند.

مهمترین کاربردهای پی ال سی در اتوماسیون صنعتی چیست؟

پی ال سی (کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی) یک جزء کلیدی در اتوماسیون صنعتی است و به طور گسترده در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مهمترین کاربردهای PLC در اتوماسیون صنعتی عبارتند از:

  1. کنترل فرآیندهای تولید

بهترین گزینه برای کنترل فرآیندهای تولید در کارخانجات، پی ال سی ها هستند. پی ال سی ها برای کنترل و خودکارسازی فرآیندهای تولید در صنایعی مانند خودروسازی، غذا و نوشیدنی، داروسازی و کارخانه های شیمیایی استفاده می شوند. آنها می توانند متغیرهایی مانند دما، فشار، سرعت جریان، سطح و سرعت را برای اطمینان از تولید کارآمد و دقیق نظارت و کنترل کنند.

  1. اتوماسیون ساختمان

 پی ال سی ها در سیستم های اتوماسیون ساختمان برای کنترل HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع)، سیستم های روشنایی، سیستم های کنترل دسترسی، اعلام حریق و سیستم های امنیتی به کار می روند.

۳.    توزیع برق

جالب است بدانید پی ال سی ها برای مدیریت توزیع برق در پست های برق یا نیروگاه ها استفاده می شوند. آنها پارامترهای الکتریکی مانند سطوح ولتاژ، جریان جریان، تغییرات فرکانس و غیره را کنترل می‌کنند و خطاها یا ناهنجاری‌های سیستم را به سرعت تشخیص می‌دهند تا از آسیب یا قطع برق جلوگیری کنند.

۴.    تصفیه آب

 پی ال سی ها به طور گسترده در تصفیه خانه های آب برای اتوماسیون فرآیندهایی مانند فیلتراسیون و گندزدایی فاضلاب استفاده می شوند.

۵.    سیستم های بسته بندی

پی ال سی ها در سیستم های بسته بندی برای کنترل و هماهنگی حرکت محصولات، عملیات پر کردن، آب بندی، برچسب گذاری و مرتب سازی به کار می روند. آنها فرآیندهای بسته بندی با سرعت بالا و دقیق را امکان پذیر می کنند و در عین حال کیفیت محصول را تضمین می کنند و هدر رفت را به حداقل می رسانند.

۶.     صنعت خودرو

 پی ال سی ها به طور گسترده در صنعت خودرو برای اتوماسیون خط مونتاژ، جوشکاری رباتیک، کنترل کارگاه رنگ و تست موتور استفاده می شوند. آنها به دقت و ثبات بیشتر در فرآیندهای تولید کمک می کنند.

۷.    صنعت نفت و گاز

انواع پی ال سی در پالایشگاه های نفت، خطوط لوله، سکوهای دریایی و کارخانه های فرآوری گاز برای کنترل فرآیند، نظارت بر پارامترهای حیاتی مانند فشار، دما، نرخ جریان و سیستم های خاموش شدن اضطراری (ESD) استفاده می شوند.

به طور کلی، پی ال سی ها با ارائه کنترل دقیق روی چندین متغیر به طور همزمان، راه حلی درخشان، خاص، منحصر به فرد و قابل اعتماد برای خودکارسازی فرآیندهای مختلف صنعتی محسوب می شوند.

سخن پایانی

با کاربردهایی که برای انواع پی ال سی ذکر کردیم، می توان گفت تقریبا در تمام فرآیندهای صنعتی و حتی روزانه می توانیم ردپای پی ال سی ها را ببینیم. امروزه پی ال سی های کمپانی های مختلفی مانند زیمنس با قدرت و عملکرد درخشان خود توانسته اند درصد بسیار بالایی از فروش بازار را به خود اختصاص دهند. بنابراین اگر شما هم قصد خرید یک پی ال سی زیمنس با کیفیت، کاربردی و قدرتمند را دارید، پیشنهاد ما به شما مجموعه برق شهر خواهد بود. این مجموعه بهترین قیمت پی ال سی و بالاترین کیفیت را به شما ارائه خواهد نمود.

خواندنی

شناسه : 384933
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا