سایز تراکت تبلیغاتی چند در چند است؟

سایز تراکت تبلیغاتی در طراحی و چاپ آن اهمیت زیادی دارد. انتخاب سایز مناسب تراکت برای تبلیغات و جلب توجه مخاطبین امری حیاتی است. 

سایز تراکت تبلیغاتی در طراحی و چاپ آن اهمیت زیادی دارد. انتخاب سایز مناسب تراکت برای تبلیغات و جلب توجه مخاطبین امری حیاتی است. در واقع اندازه یک تراکت، پیام شما را درباره ارزش کالا یا خدماتتان به مخاطبان منتقل کرده و روی تصمیم آنها برای نگه داشتن یا دور انداختنش موثر است. همچنین نحوه تبلیغات و معرفی نیز تا حد زیادی نسبت به فضایی که در اختیار دارید، می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل، انتخاب سایز استاندارد تراکت تبلیغاتی مهم بوده و به شما کمک می‌کند تا از طریق طراحی بهینه و جذاب، هدف خود را بهتر به مخاطبانتان برسانید.

ترکت تبلیغات چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم به بررسی ابعاد مورد استفاده برای چاپ تراکت‌های تبلیغاتی بپردازیم بهتر است تعریف کوتاهی را در مورد آنها داشته باشیم. تراکت تبلیغاتی، یک ابزار ارتباطی کوچک است که برای اطلاع‌رسانی درباره رویدادها، همایش‌ها، محصولات و … از آنها استفاده می‌شود. این برگه‌ها اطلاعات را به مخاطبان منتقل می‌کنند و به صورت گسترده در جامعه توزیع می‌شوند. تراکت‌های تبلیغاتی برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • اعلان رویدادهای موسیقی، نمایشگاه و …

  • تبلیغ و فروش محصولات

  • اطلاع‌رسانی درباره پیام‌های مذهبی، سیاسی و اجتماعی

  • اعلان استخدام در سازمان‌های دولتی و غیردولتی

سایز مناسب تراکت تبلیغاتی

در چاپ تراکت، اندازه‌ها و سایزهای مختلفی وجود دارند که به طور معمول بر اساس اندازه کاغذ استاندارد تعیین می‌شوند. هر کسب و کاری باید با توجه به بودجه و هدف خود از تبلیغات گزینه مناسبی را انتخاب کند:

سایز A4 با اندازه ۲۹۷*۲۱۰

سایز تراکت A4، با اندازه ۲۹۷*۲۱۰ میلی‌متر معمولا برای تبلیغات شرکت‌های بزرگ بوده و بیشتر برای ارائه محتوای تصویری و متنی استفاده می‌شود. این سایز به طراح، فضای کافی برای ارائه محتوا را می‌دهد. البته اگر مطالبتان زیاد است و نیاز به سایز بزرگتر از این مقدار دارید، باید به پوسترها روی آورید، زیرا خاصیت تراکت این است که به راحتی در جیب یا کیف جا بگیرد. سایز A4 برای تبلیغات مناسب بوده و به راحتی قابل حمل است.

سایز A5 با اندازه ۲۱۰*۱۴۸

سایزA5 با اندازه ۲۱۰*۱۴۸ میلی‌متر، از محبوب‌ترین سایزهای تراکت است که برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی در انواع کسب و کارها استفاده می‌شود. هزینه چاپ این مدل از تراکت‌ها نیز مناسب‌تر بوده و معمولا برای اعلان حراجی‌ها، اطلاع‌رسانی در مورد یک فروشگاه، برند یا افتتاح و تخفیفات ویژه و سایر موارد تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایز A6 با اندازه ۱۴۰*۱۰۰

یکی دیگر از تراکت‌های کوچک موجود در بازار با سایز A6 و ابعاد ۱۴*۱۰ سانتی‌متر تولید شده و معمولا برای بیان رویدادها و ارائه پیشنهادات ویژه به مشتریان انتخاب می‌شود. این سایز فضای کمتری را برای طراحی فراهم می‌کند و به همین دلیل برای طراحان چالش برانگیز است.

سایز A7 با اندازه ۷۴*۱۰۵

کاغذ A7 با ابعاد ۱۰۵*۷۴ میلی‌متر، کوچکترین اندازه‌ای است که برای طراحی تراکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سایز به عنوان ابزاری برای تبلیغ یک پیشنهاد یا تبلیغات اضافی، پیشنهادات ویژه، تخفیفات و … در هنگام خرید مشتریان در فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند. با وجود فضای محدودی که این تراکت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند، پیام شما باید مختصر و مستقیم باشد.

سایز DL با اندازه ۲۱۰*۹۹

سایز تراکت DL، با ابعاد ۲۱۰*۹۹ میلی‌متر (معادل ۳/۱ سایز A4)، برای همایش‌های تبلیغاتی، آموزشی و سایر استفاده‌های تبلیغاتی مناسب است. این سایز، کوچک و سبک بوده و به راحتی در جیب جا می‌شود. با این اندازه، تراکت‌ها راحت‌تر حمل و نگهداری می‌شوند و همچنین فضای کافی برای ارائه اطلاعات و تبلیغات را در اختیار شما قرار می‌دهند.

سایز مربعی با اندازه‌های مختلف

کاغذ مربعی، اندازه‌های مختلفی از جمله ۱۴۰*۱۴۰، ۱۴۸*۱۴۸ و ۲۱۰*۲۱۰ میلی‌متر دارد. این سبک از تراکت‌ها برای کسانی مناسب است که می‌خواهند تبلیغات منحصربه‌فردی داشته باشند و نظر مشتریان خود را بیشتر به خود جلب کنند. اندازه مربعی تراکت‌ها به طراحان امکان می‌دهد تا خلاقیت خود را به نمایش بگذارند و نسبت به تراکت‌های استاندارد متفاوت باشند.

چند نکته مهم در چاپ تراکت

برای آنکه بتوانید بهترین انتخاب را برای ابعاد تراکت خود داشته باشید، باید چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

  1. در طراحی تراکت، حاشیه امن را در نظر بگیرید. ۵ میلی‌متر یا ۳۰ سانتی‌متر در هر طرف لازم است تا در برش طرح مشکلی نداشته باشید.

  2. رزولوشن فایل چاپی خود را باید به گونه‌ای در نظر بگیرید که در زمان چاپ باعث افت کیفیت نشود. حداقل رزولوشن برابر با ۳۰۰ است.

  3. رنگ پس‌زمینه را در زمان طراحی باید تا انتهای هر ضلع ادامه دهید تا بعد از برش بخشی از تراکت بدون رنگ نماند.

  4. به تقارن در حاشیه تراکت دقت کنید.

  5. از فونت‌های با سایز زیر ۶ استفاده نکنید، زیرا خوانایی کمتری دارند. این موضوع را در تمام سایزهای تراکت رعایت کنید.

  6. برای نوشته‌ها و عناصر مشکی در تمام ابعاد از کد رنگ تک رنگ (C:0 M:0 Y:0 K:100) استفاده کنید.

  7. رنگ خروجی شما بستگی به نوع چاپی (دیجیتال، افست) که انتخاب می‌کنید، متفاوت است.

  8. نوع کاغذ نیز روی خروجی تاثیر دارد. سعی کنید برای ابعاد مختلف جنسی از کاغذ را انتخاب کنید که گزینه مناسب‌تری برای شماست.

  9. سعی کنید کارهای خود را به صورت TIFF، PDF، JPEG (ترجیحاً PDF) به چاپخانه ارسال کنید، به خصوص اگر ابعاد تراکت شما بزرگتر است.

کدام سایز تراکت برای کسب و کارتان بهتر است؟

انتخاب اندازه و وزن مناسب کاغذ برای تراکت به ماهیت کسب و کار شما بستگی دارد. برای راهنمایی در انتخاب سایز مناسب، می‌توانید با تیم گرافیک تماس بگیرید و مشاوره لازم را دریافت کنید. انتخاب نادرست اندازه تراکت ممکن است به کسب و کار شما ضرر بزند و تیم گرافیک، بهترین استانداردهای اندازه تراکت را به شما معرفی خواهد کرد.

تیم گرافیک در تهران، به عنوان ارائه دهنده خدمات چاپ تراکت، کارت ویزیت، کاتالوگ و سایر محصولات تبلیغاتی با کیفیت بالا شناخته می‌شود. آنها سفارشات را از سراسر ایران پذیرفته و در مدت زمان کوتاهی چاپ و ارسال می‌کنند. انتخاب یک مجموعه مناسب برای چاپ، یکی از نکات حیاتی است که باید به آن توجه کنید تا تبلیغات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و بودجه در نظر گرفته شده برای این مسیر را هدر ندهید.

خواندنی

شناسه : 385012
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا