بلاتکلیفی دو سوم از متقاضیان مسکن ملی؛

چهار میلیون خانه‌ خیالی!

طبق آمار از 4.5 میلیون متقاضی طرح نهضت ملی مسکن حدود 3 میلیون نفر بلاتکلیف هستند و حتی زمین برای آنها تامین نشده و در این شرایط مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرده قرار است در دهه فجر 2500 واحد افتتاح شود!

به گزارش جهان صنعت نیوز، بیش از دو سال از برنامه خانه‌سازی دولت سیزدهم با هدف ساخت چهار میلیون مسکن گذشته اما از ۴.۵ میلیون ثبت نام کننده که طبق گفته‌ی مدیرعامل سازمان ملی زمین ومسکن، دولت متعهد به ساخت مسکن برای آنها شده دست کم ۳ میلیون نفر بلاتکلیف هستند. آن‌طور که دولت می‌گوید ۱.۵ میلیون واحد به مرحله‌ی ساخت رسیده اما در واقع برای این تعداد صرفا زمین تامین شده و دولت آن را به حساب واحدهای در حال ساخت، فاکتور کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کمتر از ۱۹۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در مرحله فونداسیون و بیشتر قرار دارد.

اما از استان‌ها و مناطق مختلف کشور خبر می‌رسد که پروژه‌های نهضت ملی مسکن یا معطل زمین است یا در مراحلی مثل آماده‌سازی زمین و اجرای فونداسیون متوقف شده است.

در استان تهران در مجموع یک میلیون نفر برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند اما فقط ۱۶۰ هزار نفر واجد شرایط چهارگانه شامل سبز بودن فرم «ج» وغیره تشخیص داده شدند. از این تعداد نیز بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران برای ۱۲۰ هزار نفر زمین تامین شده و عملیات اجرایی ۵۰ هزار واحد آغاز شده است. در واقع ۱۱۰ هزار متقاضی واجد شرایط، پشت نوبت قرار دارند و زمان مشخصی هم برای آغاز اجرای طرح‌ها به آنها اعلام نمی‌شود.

آن‌طور که برخی متقاضیان مسکن ملی در استان تهران می‌گویند در مواردی برای پروژه‌ای با پیشرفت صفر درصد تا بیش از ۱۶۰ میلیون تومان آورده واریز کرده‌اند و ماه گذشته نیز با پیامک اخطار مبنی بر تکمیل موجودی حساب خود تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان مواجه شده‌اند و به متقاضیان اعلام شد در صورت عدم واریز این مبلغ تا ۲۰ مهرماه از پروژه حذف می‌شوند.

هر زمان که از مسئولان درباره وضعیت تعیین تکلیف پروژه‌های نهضت ملی مسکن سوال می‌شود به آمار واحدهای در حال احداث ارجاع می‌دهند. در حالی که طبق آمار وزارت راه و شهرسازی که اواسط مردادماه امسال ارایه شد برای یک میلیون و ۷۸۵ هزار و ۴۴ واحد مسکونی، زمین تامین شده است. در بخش ساخت نیز تعداد ۴۴۲ هزار و ۹۴۸ واحد دارای قرارداد با سازنده، تعداد ۳۲۵ هزار و ۷۵۶ واحد دارای پروانه ساختمانی و ۱۸۱ هزار و ۷۰۱ واحد در مرحله اتمام فونداسیون است.

همین آمار از وضعیت نه چندان مطلوب پیشرفت طرح‌ها حکایت دارد. حدود دو هفته قبل، رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن در یک نشست خبری اعلام کرد که ۱۵۰ هزار واحد نیمه‌ساز نهضت ملی مسکن در یک سال اخیر تکمیل شده است. اشاره محمدرضا اسماعیلی به پروژه‌های مسکن مهر و اقدام ملی است که بین ۳ تا ۱۵ سال از آغاز اجرای آنها گذشته بود. در همان نشست اعلام شد که با ۱۰ شرکت آسیایی و اروپایی برای ارتقای فناوری طرح نهضت ملی مسکن مذاکره شده است.

اما عمده کارشناسان و فعالان صنعت ساختمان در ایران می‌گویند که مشکل اصلی طرح نهضت ملی مسکن، نه تکنولوژی ساخت بلکه تامین منابع است؛ به طوری که گفته می‌شود ۷۵ درصد پروژه‌ها با مشکل نقدینگی مواجه شده و به کندی پیش می‌رود. بر این اساس دولت چاره را در آن دیده که یک میلیون قطعه زمین در روستاها طی سال جاری و سال آینده به متقاضیان واگذار کند تا خودشان خانه بسازند.

در شرایط موجود که از ۴.۵ میلیون متقاضی طرح نهضت ملی مسکن، دو سوم نفرات یعنی ۳ میلیون نفر بلاتکلیف هستند حسین جنتی ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفته که ۳۵۰۰ واحد در این استان به پیشرفت بالای ۷۰ درصد رسیده و ۲۵۰۰ واحد در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. یعنی میزان افتتاحات ۱.۵ درصد تعداد متقاضیان واجد شرایط و ۲۵ صدم درصد تعداد ثبت نام کنندگان در استان تهران است.

پیشنهاد ویژهمسکنویدئو
شناسه : 385143
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا