علت افزایش قیمت آهن آلات در نیمه دوم ۱۴۰۲

آهن یکی از محصولات پرنوسان از نظر قیمتی در ایران به شمار می‌رود که قیمت آن همواره بر اثر عوامل مختلف دچار تغییر می‌شود. این تغییرات معمولا صعودی بوده و از این رو شاهد افزایش قیمت آهن در بازار به صورت دوره‌ای هستیم.

آهن یکی از محصولات پرنوسان از نظر قیمتی در ایران به شمار می‌رود که قیمت آن همواره بر اثر عوامل مختلف دچار تغییر می‌شود. این تغییرات معمولا صعودی بوده و از این رو شاهد افزایش قیمت آهن در بازار به صورت دوره‌ای هستیم.

تغییرات قیمت آهن آلات به واسطه کاربرد مقاطع فولادی در صنایع مختلف خصوصا ساختمان‌سازی منجر به تغییر در قیمت سایر محصولات مصرفی دیگر و همچنین ملک می‌شود. در واقع با هر بار افزایش قیمت آهن، یک موج افزایش قیمت برای محصولات دیگر نیز به وجود می‌آید.
اگر کنجکاو هستید تا درباره علت افزایش قیمت آهن با جزئیات کامل بدانید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن

صنعت آهن یکی از صنایع بسیار مهم در کشور ایران است. سرانه تولید آهن آلات در کشور ما به قدری است که علاوه بر تامین نیاز داخل، به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای منطقه صادرات انجام می‌دهد.

خوشبختانه ایران دارای معادن فلزات غنی و پرشماری است و برای تامین مواد اولیه اصلی مشکل خاصی ندارد. اما در ادامه مسیر یعنی تامین مواد شیمیایی لازم در مسیر تولید، ماشین‌آلات صنعتی و برخی موارد دیگر، محدودیت‌هایی وجود دارد که همواره دستخوش نوسانات بازار و تغییرات قیمت دلار است.

قیمت میلگرد امروز، قیمت تیرآهن و سایر آهن آلات کاربردی به مواردی بستگی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم:

  • تغییر در میزان صادرات
  • تغییرات قیمت مواد اولیه
  • تغییرات قیمت جهانی آهن
  • نوسانات ارز و دلار در کشور
  • بالا و پایین رفتن عرضه و تقاضا
  • افزایش قیمت محصولات فولادی در جهان
  • بحران‌های داخلی و بین‌المللی مانند پاندمی و جنگ

البته در این بین نباید نقش تغییرات قیمت سوخت را نادیده گرفت. چنین تغییراتی قیمت سوخت منجر به نوسانات قیمت انرژی می‌شود و از آنجا که ماشین آلات تولید مقاطع فولادی، انرژی زیادی مصرف می‌کنند، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت تمام‌شده نهایی نیز دچار افزایش می‌شود. یکی دیگر از علل افزایش قیمت آهن بالا رفتن قیمت سوخت و در نتیجه افزایش هزینه حمل و نقل است.

علت افزایش قیمت آهن در چند سال اخیر

چند سالی است که بازار آهن ایران از نظر قیمتی شرایط صعودی عجیبی دارد و در برخی از برهه‌های زمانی به قدری افزایش قیمت بالا و غیر منطقی بوده که حتی منجر به کمبود تقاضا برای این محصول شده است. بدیهی است که بخشی از این شرایط به واسطه افزایش ناگهانی قیمت دلار و افزایش تورم است، اما علاوه بر این موارد، دلایل دیگری نیز وجود دارند. 

سیاست‌های بین‌المللی کشور

به واسطه تحریم‌های بین‌المللی، شرایط اقتصادی ایران بسیار پیچیده است و از این رو سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی نیز ساده نیستند. این سیاست‌گذاری‌ها با اتفاقات مختلف مانند هرگونه مذاکراتی ممکن است تغییر کنند و در نهایت قیمت آهن آلات در کشور، دچار نوسان خواهد شد.

برهم خوردن میزان عرضه و تقاضا

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن، تعادل عرضه و تقاضا است. در صورت برهم خوردن این تعادل، قیمت آهن نیز دچار نوسان می‌شود که این نوسان معمولا در راستای افزایش قیمت آهن خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن

نوسان بازار جهانی

بزرگ‌ترین رکود در بازار جهانی را با پاندمی کرونا تجربه کردیم که این رکود کل بازارها از بازار نفت تا بازار آهن آلات را تحت تاثیر قرار داد و در آن زمان قیمت روز تیرآهن در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه در کل جهان تغییرات شدیدی داشت.

آهن محصولی بسیار مهم در سراسر جهان است و بازار جهانی بزرگی دارد، به حدی که قیمت فلزات کاربردی مانند طلا و فولاد در سطح جهانی تنظیم می‌شوند. با توجه به این شرایط بدیهی است که هرگونه نوسان در بازار جهانی که می‌تواند ناشی از یک پاندمی، جنگ، رکود و هر عامل دیگری باشد، در نهایت از علل افزایش قیمت آهن نیز خواهد بود.

فعالیت صنایع وابسته در کشور

آهن روی صنایع زیادی تاثیرگذار است که دو مورد از مهم‌ترین صنایع، صنعت خودرو و ساختمان‌سازی به شمار می‌روند. در بازه‌های زمانی مشخصی ممکن است به واسطه تشدید یا کاهش فعالیت‌ها که در نهایت باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود، قیمت آهن افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، بازگشایی یک کارخانه خودروسازی جدید در کشور و یا اجرای یک پروژه شهری عظیم مانند یک پل طولانی می‌تواند کاهش آهن موجود در انبارها و در نتیجه افزایش قیمت را به دنبال داشته باشد.

تامین مواد اولیه

برای ساخت مقاطع فولادی باکیفیت به جز سنگ آهن، به مواد اولیه زیادی نظیر کربن، فسفر، گوگرد و برخی موارد دیگر نیاز است. برخی از این مواد در داخل کشور استخراج و تولید شده و برخی دیگر وارداتی هستند. بدیهی است که این شرایط از افزایش قیمت دلار تاثیر می‌گیرد و در نهایت با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام‌شده فولاد نیز افزایش می‌یابد.

اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی

بروز حوادث پیش‌بینی‌نشده مانند وقوع حادثه برای شعبه اصلی تولیدی یک کارخانه و خارج شدن آن از چرخه تولید می‌تواند میزان عرضه را کاهش داده و منجر به افزایش قیمت آهن شود.

اثرات تغییرات فصلی و آب و هوایی

همان‌طور که پیشتر گفته شد، صنعت آهن یک صنعت سنگین و پر مصرف است و این موضوع باعث می‌شود که از لحاظ تامین انرژی لازم برای به کارگیری ظرفیت مناسبی از تولیدی‌ها، نیاز به مصرف انرژی بالایی داشته باشد.

تامین این میزان انرژی در فصل‌های گرم‌تر مانند بهار و تابستان که قطعی برق نیز وجود دارد کار سختی است و کارخانه‌ها معمولا قادر نیستند در این فصول با ظرفیت مناسبی کار کنند؛ همین موضوع می‌تواند کاهش عرضه باشد را به دنبال داشته و علت افزایش قیمت آهن شود.

راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت کنترل‌نشده آهن چیست؟

با توجه به اهمیت آهن در صنعت داخلی کشور، همواره یکی از دغدغه‌های متخصصان پیدا کردن راهکار‌هایی برای کنترل هرچه بیشتر قیمت این محصول بوده است. پیشنهاد‌هایی که برای این امر داده شده است، عبارتند از:

  • افزایش حجم عرضه
  • هم‌گام‌سازی قیمت فولاد بر اساس قیمت دلار
  • جلوگیری از فشرده شدن بیش از اندازه نرخ فولاد
  • مدرن‌سازی تولیدی‌ها برای افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی مصرف انرژی

علت افزایش قیمت آهن

کلام آخر

عوامل زیادی وجود دارد که می‌توانند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم، قیمت آهن آلات را افزایش دهند که در این صورت شاهد بالا رفتن قیمت در بسیاری صنایع دیگر خواهیم بود. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این نوشته کوشیدیم تا علت افزایش قیمت آهن را به شکل کامل با جزئیات بررسی کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشد.

برای بررسی قیمت روز و خرید آنلاین آهن می‌توانید به سایت مجموعه بازرگانی آیرومارت مراجعه کنید. آیرومارت یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان آهن آلات در کشور است که محصولات خود را از معتبر‌ترین تولیدکنندگان دریافت کرده و با حذف واسطه‌ها، با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید می‌توانید به سایت مجموعه به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

خواندنی

شناسه : 385624
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا