افزایش قیمت مسکن چه بر سر خانوار تهرانی آورد؟؛

تبعید به کوچک‌های قدیمی

آنگونه که بررسی داده‌های رسمی نشان می‌دهد، افزایش شدید قیمت مسکن طی ۷ سال گذشته باعث شده که خرید خانه‌های کلنگی و کوچک متراژ رونق بگیرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس داده‌های بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مهر ماه امسال به بیش از ۷۶ میلیون تومان رسید تا قیمت آپارتمان نسبت به انتهای سال ۱۳۹۵ و در کم تر از ۷ سال حدود ۱۷ برابر شده باشد. این در شرایطی است که درآمد خانوارهای تهرانی در این بازه زمانی به شدت از افزایش قیمت مسکن عقب مانده‌است.

 

اگر فرض کنیم میانگین درآمد سالانه خانوارهای شهر تهران، ۳۰ درصد افزایش پیدا کند،  این رقم امسال به حدود ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. این در حالی است که میانگین درآمد سالانه خانوارهای تهران در سال ۱۳۹۵ بیش از ۴۴ میلیون تومان گزارش شده بود.

 به بیان دیگر میانگین درآمدها خانوارهای تهرانی در بازه زمانی که قیمت مسکن ۱۷ برابر شده، حدود ۷ برابر افزایش یافته و این به معنای کاهش قابل توجه قدرت خرید در بازار مسکن است.

یک خانوار تهرانی با میانگین درآمد یک سال خود در انتهای سال ۱۳۹۵ قادر به خرید حدود ۱۰ متر آپارتمان بود که این رقم امسال به حدود ۴ متر کاهش پیدا کرده است.

در نتیجه چنین شرایطی تمایل خانوارها در بازار مسکن تغییر کرده یا به بیان دیگر خانوارهای تهرانی مجبور به انتخاب واحدهایی هستند که با شرایط بودجه‌ای آن‌ها سازگارتر باشد و به سمت آپارتمان‌های قدیمی ساز و کوچک متراژ رفته‌اند.

در حالی در مهر ماه امسال بیش از ۲۲ درصد معاملات انجام شده مربوط به واحدهای مسکونی با سن بنای بیش از ۲۰ سال بود که این رقم در مهر سال ۱۳۹۶ کم‌تر از ۱۰ درصد گزارش شده بود.

همچنین بیش از ۱۸ درصد واحدهای مسکونی معامله شده در مهر امسال متراژی کم‌تر از ۵۰ متر داشتند که این رقم در مهر ماه سال ۱۳۹۶ حدود ۹ درصد بود.

بنابراین با افزایش شدید قیمت مسکن شاهد کوچ اجباری خانوارهای تهرانی به سمت خانه‌های کوچک متراژ و کلنگی هستیم.

 

 

اخبار برگزیدهمسکنویدئو
شناسه : 386534
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا